Hjälp mig välja skidor.

skidor2

Ny medlem
Hjälp mig välja skidor.
Jag gillar att åka(försöka?)carving. Men ändå köra lite utanför pisten när tillfället ges.

Jag vill alltså ha något som kan användas till pist och utanför pist.
När jag åker vill jag att det ska gå snabbt i.o.m hur humöret är försöker jag mig på lite snabba/kvicka svängar för att ibland övergå till stora svängar.Finns det olika skidor till stora och små svängar?

Läst lite(ytterst lite) här på forumet men blir inte mycket klokare då jag delvis är lat och det blir svårt att få in allt som sägs.

Om jag har en riktig carving skida som jag förstått de är 85 i mitten av skidan så funkar den bra i pisten men vill sjunka utanför ? Är det helt omöjligt att åka med en sån här skida utanför pisten ?
Om man då skaffar en bredare skida hur mycket påverkar det här möjligheten till att göra carving svängar?

Hjälp mig välja skidor.
*Sätter in skinkan i ugnen*

Angående det här med bredden på det du kallar carvingskidor(Alla skidor, i princip, som görs nu för tiden är carvingskidor) så är svaret: Det beror på. Det som det beror på är dels längden - Desto kortare skidor desto mindre yta att flyta på. Det beror också på din kapacitet, med ett par smalare skidor så måste du jobba hårt med något som liknar hoppande korta svängar för att komma upp ovanför snön, annars stannar du.

Det här med stora skidor och det du kallar carvingsvängar(skärande svängar, antar jag att du menar även fast det inte alls är säkert att det är det du gör...) Det beror på skidan, vissa skidor har en så pass stor svängradie att du behöver ha en väldigt hög fart för att inte falla åt sidan när du åker på dessa skidor. Sedan finns det mängder med off-pisteskidor med en relativt kort svängradie, dessa går utmärkt i i princip alla sorters pister - skillnaden blir att det tar längre tid att byta från den ena svängen till den andra.

Hoppas du vart lite klokare iaf.

Hjälp mig välja skidor.
fiskebulle sa:

Angående det här med bredden på det du kallar carvingskidor(Alla skidor, i princip, som görs nu för tiden är carvingskidor) så är svaret: Det beror på. Det som det beror på är dels längden - Desto kortare skidor desto mindre yta att flyta på. Det beror också på din kapacitet, med ett par smalare skidor så måste du jobba hårt med något som liknar hoppande korta svängar för att komma upp ovanför snön, annars stannar du.

Det här med stora skidor och det du kallar carvingsvängar(skärande svängar, antar jag att du menar även fast det inte alls är säkert att det är det du gör...) Det beror på skidan, vissa skidor har en så pass stor svängradie att du behöver ha en väldigt hög fart för att inte falla åt sidan när du åker på dessa skidor. Sedan finns det mängder med off-pisteskidor med en relativt kort svängradie, dessa går utmärkt i i princip alla sorters pister - skillnaden blir att det tar längre tid att byta från den ena svängen till den andra.

Det jag gör är att jag har höften in mot backen samtidigt som jag försöker ha överkroppen lutad \"nerför\" backen. Böjda ben med stavarna ganska långt framför kroppen. Mycket tryck på kanten av skidan. När jag åker blir det inte \"sladd\" utan bara ett sträck. Så jag hoppas jag gör hyffsat rätt.

Men om jag vill göra snabba övergångar så är det här en bra skida? : http://www.skitest.net/en-ski-r9s_ti_wc_oversize-625.shtml ?

Senast ändrad:
Hjälp mig välja skidor.
skidor2 sa:
fiskebulle sa:

Det jag gör är att jag har höften in mot backen samtidigt som jag försöker ha överkroppen lutad \"nerför\" backen. Böjda ben med stavarna ganska långt framför kroppen. Mycket tryck på kanten av skidan. När jag åker blir det inte \"sladd\" utan bara ett sträck. Så jag hoppas jag gör hyffsat rätt.

Men om jag vill göra snabba övergångar så är det här en bra skida? : http://www.skitest.net/en-ski-r9s_ti_wc_oversize-625.shtml ?
Skulle gissa att den är tillräckligt snabb, 70 mm midja och 12 m svängradie kommer att svänga tillräckligt mycket^^

Hjälp mig välja skidor.
+1 på Gudrunnator. Det kommer definitivt att svänga ofta/mycket. Däremot så kommer du ju aldrig kunna njutbart åka i lössnö med de där, men det kanske inte är på ängen?

Hjälp mig välja skidor.
fiskebulle sa:
+1 på Gudrunnator. Det kommer definitivt att svänga ofta/mycket. Däremot så kommer du ju aldrig kunna njutbart åka i lössnö med de där, men det kanske inte är på ängen?
Poängen är att jag ska kunna åka lite offpist likaså, men det blir ju mestadels pist och vill kunna göra fina carving svängar. Hur skulle en sån här skida bete sig utanför pisten?

Mindre midja = snabba svängar ?

Hjälp mig välja skidor.
skidor2 sa:
somebody sa:
skidor2 sa:
Mindre midja = snabba svängar ?
Snabba svängar? En skida med smalare midja blir ju helt logiskt snabbare från kant till kant. En skida med kort radie lämpar sig till kortsväng och en skida med lång radie till långa svängar.
Hur gör sig en sån här smal midja sig i offpisten ? Sjunker den ?
Den sjunker. Förr i tiden åkte man off-piste med smala skidor, men de skidorna var generellt sätt över 2m långa, på det viset fick man man ändå lite flytkraft, men en skida som är lika smal som "dåtidens" skidor och som dessutom är 165cm så kommer du sjunka om det är lössnö/ej pistat

Hjälp mig välja skidor.
fiskebulle sa:
skidor2 sa:
somebody sa:
Snabba svängar? En skida med smalare midja blir ju helt logiskt snabbare från kant till kant. En skida med kort radie lämpar sig till kortsväng och en skida med lång radie till långa svängar.
Hur gör sig en sån här smal midja sig i offpisten ? Sjunker den ?
Den sjunker. Förr i tiden åkte man off-piste med smala skidor, men de skidorna var generellt sätt över 2m långa, på det viset fick man man ändå lite flytkraft, men en skida som är lika smal som "dåtidens" skidor och som dessutom är 165cm så kommer du sjunka om det är lössnö/ej pistat
ok , men den skidan som jag visade borde finnas i längre modell ? När jag kör Längd testet borde jag ha en skida som ska vara över 180.

Hjälp mig välja skidor.

@skidor2
Rossignol 9s är en slalomcarver som är konstruerad för att tajta och exakta svängar i pisten. Visst gåt det att köra en sådan här skida i offpisten men den ger inget gratis utan kräver en exakt teknik och perfekt viktfördelning ... under lite svårare förhållande som kartongsnö, bristande skare och blötsnö blir den i det närmaste okörbar. I pisten däremot är det en riktigt rolig skida så länge man orkar köra aktivt.

/MM

Hjälp mig välja skidor.
Mountain_Man sa:
@skidor2
Rossignol 9s är en slalomcarver som är konstruerad för att tajta och exakta svängar i pisten. Visst gåt det att köra en sådan här skida i offpisten men den ger inget gratis utan kräver en exakt teknik och perfekt viktfördelning ... under lite svårare förhållande som kartongsnö, bristande skare och blötsnö blir den i det närmaste okörbar. I pisten däremot är det en riktigt rolig skida så länge man orkar köra aktivt.

/MM
Ok tack för ett bra svar. Men just nu har jag en sådan här skida http://www.citizenski.com/skis/blizzard-cmx-11-iq-2008.html , skulle en slalomcarver bli mycket annorlunda i pisten ? Sen undrar jag den skidan som jag har finns endast som max längd i 173 vilket känns nästan lite kort. Är inte det lite konstigt ?

Hjälp mig välja skidor.
du har ju i princip en "snäll" slalomcarver?
skillnaden skulle nog bli lite mer "krävande", svårare att sladdsvänga, slöåka och värdelös offpist.

Senast ändrad:
Hjälp mig välja skidor.
bl0ckm0ng0t sa:
du har ju i princip en "snäll" slalomcarver?
skillnaden skulle nog bli lite mer "krävande", svårare att sladdsvänga, slöåka och värdelös offpist.
ok.Har hört att de har sånna här prova på dagar(för skidor). Var hålls de så man kan prova en sådan skida?

Hjälp mig välja skidor.

@skidor2
Jag har aldrig kört din skida men sannolikt är en Rossignol 9S lite styvare och mer exakt, men det är svårt att säga. Slalomcarvers kör normalt i 165 cm för killar och 155 cm för tjejer. Med en sådan här skida kör du enbart på skär med maximalt kanttryck, det rä i princip inte intressant med längre skidor eftersom du då tappar en hel del av en den kvicka exakta karaktären.

Det anordnas en hel del skidtester både i alperna och på i de svenska fjällen. De flesta skidshopar har dessutom ett antal testskidor man kan få låna utan kostnad eller till en billig peng.

Men ... vad är det egentligen du är ute efter?

/MM

Hjälp mig välja skidor.
Köp en Dynastar Sultan 85 i samma längd som nästippen ungefär eller lite längre.

Hjälp mig välja skidor.
För att jag tycker det.Provade Sultan 85,Bandit 86.AC 30+några till under en skidprovardag i Kåbdalis för några helger sen och tyckte att Sultanen var minst lika bra som AC30 i pisten även när man åkte riktigt fort.Har precis sålt mina Völkl Supersport S5 för att hitta den perfekta allroundskidan(köpte sultanen),men men. Supersporten är förstås lite vassare i pisten. Men inte som allroundskida, där tycker jag just nu i alla fall att Sultan 85 ligger bäst till.

Hjälp mig välja skidor.
Mountain_Man sa:
@skidor2
Jag har aldrig kört din skida men sannolikt är en Rossignol 9S lite styvare och mer exakt, men det är svårt att säga. Slalomcarvers kör normalt i 165 cm för killar och 155 cm för tjejer. Med en sådan här skida kör du enbart på skär med maximalt kanttryck, det rä i princip inte intressant med längre skidor eftersom du då tappar en hel del av en den kvicka exakta karaktären.

Det anordnas en hel del skidtester både i alperna och på i de svenska fjällen. De flesta skidshopar har dessutom ett antal testskidor man kan få låna utan kostnad eller till en billig peng.

Men ... vad är det egentligen du är ute efter?

/MM
ok då förstår jag. Jag har mer och mer börjat inse att det jag är ute efter är omöjligt om jag ska ha en allround skida. Jag har ju trots allt redan en "hyfsad" allround skida. Men jag vill kunna ladda på mer.Svårt för mig att förklara men jag vill ha en "sten hård" skida som inte fladdrar det minsta när man kör och verkligen kunna lägga all tyngd och pressa ner. Gärna en skida som inte "sladdar" på is utan riktigt super grepp.Sen vill jag kunna göra riktigt knixiga svängar.Det jag beskriver är väll en slalom carver om jag förstått rätt? Men då kan jag också tänka mig att en sådan skida äter mjölksyra så det kanske inte alls blir roligt i längden, därför skulle jag vilja prova en sådan skida på en sån "prova på dag". Vet inte riktigt vad jag vill längre nu helt enkelt......

Senast ändrad:
Hjälp mig välja skidor.
skidor2 sa:
Men jag vill kunna ladda på mer.Svårt för mig att förklara men jag vill ha en "sten hård" skida som inte fladdrar det minsta när man kör och verkligen kunna lägga all tyngd och pressa ner.
När jag läste detta kom jag att tänka på att Per Huss har en annons uppe med sina supermojos, troligtvis löjligt hård.

Det där med knixiga svängar kan nog bli jobbigt dock ;)

Hjälp mig välja skidor.
Ladda?Säger bara Völkl om du vill ha syra i benen och åka aggresivt,tänker då främst på Supersport Superspeed om du hittar några begade,eller så ett par Supersport S5(lite mjukare) begade dom med eller så ett par nya eller begade Racetiger GS

Senast ändrad:
Hjälp mig välja skidor.
Du säger att du vill ladda på mer. Jag förstår dej, det vill man om man kört på turist-skidor i en längre tid. Jag skulle rekommendera ett par "semi-racing", alltså inte riktiga världscup-skidor utan snäppet under dom. Man kan också kalla dom "värsting-turist-skidor". Skillnaden mellan dessa och de du har nu är hårdheten, fladdret och i viss mån tyngden på skidorna. Du kommer behöva mer kraft för att få "runt" skidorna (mer kraft för att få en snävare sväng). Att komma upp på kant är lika enkelt/svårt som förut. Radien på dessa skidor bör vara större än på dom du har, eftersom det blir roligare och går fortare med större svängar.

Är det kvickheten i svängarna du vill åt så tycker jag att du ska behålla skidorna du har och inte köpa hårdare och kortare. Det blir nämligen väldigt, och jag menar väldigt, mycket jobbigare.

Det här med offpist är ju lite svårt. Menar du att du med alla medel möjliga tar dej till nyfallet puder och vill kunna dra några svängar i pisten på vägen hem, eller åker du i skogen vid sidan av backen ibland? Stämmer det att pudret är din älskling ska du bortse från allt jag sagt och hitta ett par riktiga bc-jibbing-skidor.

Skidor jag rekommenderar är Atomic Race Gs.

Hjälp mig välja skidor.
Jarle sa:
skidor2 sa:
Men jag vill kunna ladda på mer.Svårt för mig att förklara men jag vill ha en "sten hård" skida som inte fladdrar det minsta när man kör och verkligen kunna lägga all tyngd och pressa ner.
När jag läste detta kom jag att tänka på att Per Huss har en annons uppe med sina supermojos, troligtvis löjligt hård.

Vad är supermojos *.*' ?

Hjälp mig välja skidor.
flowerpower sa:
Ladda?Säger bara Völkl om du vill ha syra i benen och åka aggresivt,tänker då främst på Supersport Superspeed om du hittar några begade,eller så ett par Supersport S5(lite mjukare) begade dom med eller så ett par nya eller begade Racetiger GS
Har du själv åkt på någon sån här mer race betonad skida? Blir det kanske bara tråkigt i längden ?

Hjälp mig välja skidor.
flowerpower sa:
ok ska kolla på det.

Senast ändrad:
Hjälp mig välja skidor.
GOS sa:
Du säger att du vill ladda på mer. Jag förstår dej, det vill man om man kört på turist-skidor i en längre tid. Jag skulle rekommendera ett par "semi-racing", alltså inte riktiga världscup-skidor utan snäppet under dom. Man kan också kalla dom "värsting-turist-skidor". Skillnaden mellan dessa och de du har nu är hårdheten, fladdret och i viss mån tyngden på skidorna. Du kommer behöva mer kraft för att få "runt" skidorna (mer kraft för att få en snävare sväng). Att komma upp på kant är lika enkelt/svårt som förut. Radien på dessa skidor bör vara större än på dom du har, eftersom det blir roligare och går fortare med större svängar.

Är det kvickheten i svängarna du vill åt så tycker jag att du ska behålla skidorna du har och inte köpa hårdare och kortare. Det blir nämligen väldigt, och jag menar väldigt, mycket jobbigare.

Det här med offpist är ju lite svårt. Menar du att du med alla medel möjliga tar dej till nyfallet puder och vill kunna dra några svängar i pisten på vägen hem, eller åker du i skogen vid sidan av backen ibland? Stämmer det att pudret är din älskling ska du bortse från allt jag sagt och hitta ett par riktiga bc-jibbing-skidor.

Letar inte precis offpist men om jag ser något som ser roligt ut så tvekar jag inte för att dra mig dit. Jo jag är också orolig för att det blir FÖR jobbigt och på så sätt inte roligt i längden. Det bästa för mig tror jag skulle vara att ta mig till en "prova på dag" och prova och se hur det känns med sådana skidor.

Hjälp mig välja skidor.
skidor2 sa:
GOS sa:

Letar inte precis offpist men om jag ser något som ser roligt ut så tvekar jag inte för att dra mig dit. Jo jag är också orolig för att det blir FÖR jobbigt och på så sätt inte roligt i längden. Det bästa för mig tror jag skulle vara att ta mig till en "prova på dag" och prova och se hur det känns med sådana skidor.
Tror också att en skidtestardag skulle passa dej perfekt.

Hjälp mig välja skidor.
GOS sa:
skidor2 sa:
GOS sa:

Tror också att en skidtestardag skulle passa dej perfekt.
Vet inte om de har någon där jag bor dock (Skaraborg). Kan åka en viss sträcka men inte för långt. Men typ Ulricehamn borde kanske ha någon gång får kolla upp det.

Hjälp mig välja skidor.
Supersportskidan jag sålde är lite mjukare och var perfekt egentligen både för blåis och när det blivit ordentligt uppåkt samt när det snöat en hel dag i pisten,suverän allround pist skida, kanske vad du söker egentligen.Men som sagt Sultan 85 köpte jag nyss för att den funkar utanför pisten med.

Hjälp mig välja skidor.
skidor2 sa:
Jarle sa:
skidor2 sa:

Vad är supermojos *.*' ?
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=51173
Absolut inte det du letar efter. Tunga, raka och hårda skidor som är gjorda för att gå dit du pekar benen

Tillbaka
Topp