Hjälp mot Benhinneinflamation

Kosmos

Medlem
Har som sagt benhinneinflamation och har kollat runt lite på nätet och där säger dom att ett vanligt problem är att man har hålfot (som jag har) så att man måste ha formgjutna sulor?

Tror det är en del här på forumet som har haft det så jag skulle gärna vilja ha lite tips på tex träningsövning, tretching m.m?

Ni som inte har erfarenhet behöver inte svara vad ni TROR man ska göra!

Fy fan för benhinneinflammation!

1. Käka pronaxen
2. Kolla över dina träningskor och vanliga skor. Träningsskor har relativt kort livslängd (materialet torkar ihop).
3. Vid träning växla inte underlag så ofta (asfalt, sporthall, grus osv.).
4. Värm upp ordentligt
5. Stretcha ordentligt både före och efter träning (finns speciella övn).
6. Kyl ner med ispåse efter träning.

Efter många års thaiboxande har jag inte längre några problem med mina benhinnor :) Har faktiskt nästan ingen känsel alls å det är ju "bra" not...

Kolla den här länken: http://sv.wikipedia.org/wiki/Benhinneinflammation

Om du nu har en av läkare bekräftad benhinneinflammation (många som tror de har benhinneinflammation har oftast inte det) bör du redan ha fått tips och råd.
Om inte, gå till en läkare och be om tips och råd. Kontakta även en sjukgymnast för rehabiliteringsprogram och följ det slaviskt.

Ortopedinlägg är något du definitivt ska skaffa. Sök upp din närmaste ortopedklinik och boka tid på direkten.

Som de flesta ovan har skrivit, skaffa ordentliga sulor i skorna. Sen ska man ha i åtanke att sulor inte löser alla problem, tryck ner ett par bra (för din fot) fotriktiga sulor i ett par sladdriga Converse och dom är i princip värdelösa. Så bra sulor, i bra stadiga skor.

Misstänker också att det är vid löpning du får ont, det är ju trots allt den vanligaste orsaken. Stretcha ut genom att sätta dig med rumpan på hälarna och luta dig bakåt. Det ska kännas, inte riktigt göra ont, men det gör gott. Att smörja med Zon/voltaren/tigerbalsam är alltid bra, öka blodcirkulationen i området. Min gamla sjukgymnast sa även att man kunde varva iskallt och skållhet vatten. Funkar säkert men efter första omgången kände jag inte benen längre, så jag höll mig till salvor...

Sist men inte minst bör du ju träna upp Tibialis Anterior, muskeln som löper snett ned från knät över smalbenet ned mot foten. Tåhävningar funkar, men bäst träning är att trycka in tårna under fåtölj/soffa etc och tippa objektet upp och ner. Gör så varje dag och dina problem är ett minne blott.

Lycka till!

Hade själv sjukt mycket problem med benhinnorna förut. Vad du än gör, spänn INTE för löst! Det är det sämsta man kan göra för att "motverka" smärtan. Spänn åt så mycket du kan istället och skaffa Boosterstraps. Jag tog bara en spännrem på plösen och spände så hårt jag kunde, både pjäxorna och banden, och då blev det mycket bättre! Jag la även i en liten skummgummibit i hälen på pjäxorna, då lyfts lixom foten upp i en annan vinkel och det blir mjukare att landa. Jag hade Salomon SPK först och fick ont som fan av dem, men sen bytte jag till farsans gamla och satte på spännremmarna så blev det supaah! Träna och stretcha benhinnorna också! Mycket viktigt!

Lycka till

/Jonas

Har själv haft problem med benhinnorna, detta pga av att jag är plattfot och hade neutrala löparskor, så benet belastades felaktigt vid löpning. Gick till löplabbet dom kollade mina fötters profil sen testade jag ut ett par skor som passade mig, 2 veckor senare var all smärta borta. Jag köpte bara en sko som var avsedd för plattfota men man kan även köpa ett par neutrala å göra ett forminlägg.

Ska dock klart tillägga att jag tror inte jag hade så allvarlig inflamation då jag tog tag i problemet väldigt fort när det kom....

Tillbaka
Topp