Hjälp! Randonnepjäxor för breda fötter?

pete22

Medlem
Har spenderat åtskilliga timmar framför datorn på jakt efter en bred randonnepjäxa som kan passa mina 110 mm breda fötter. Jag har även en del problem med "sjätte tåsyndromet" och detta gör det givetvis ännu svårare att hitta pjäxor som inte gör det till en pina att åka skidor.
Tycker det är konstigt att det är så svårt att få reda på en pjäxas bredd. Trots allt är det ju ganska viktigt.

Vill bara tillägga innan alla kastar sig på datorn och skriver att jag minsann ska åka till närmaste pjäxdoktor att jag har gjort mina försök med detta. Senast var i Disentis i Schweiz då jag var tvungen att fixa nya pjäxor efter två dagar då mina gamla pjäxor gick sönder. Efter att ha gett några sköna tusenlappar för ett par pjäxor som trycktes ut och lästades enligt konstens alla regler kunde jag dagen efter inte åka mer än nån timme innan smärtan blev olidlig. Var inne i butiken flera gånger och tryckte ut dom ännu mer och till slut ville dom bara bli av med mig. Fick reparera dom gamla hjälpligt men det blev ingen klass på åkningen den veckan.
Jag har just nu kontakt med Alpint i Stockholm och har väl tänkt mig upp dit (bor inte ens nära) men vill gärna läsa på om aktuella modeller innan jag kommer dit. Vill också nämna att jag har haft och testat ett flertal pjäxor de senaste tre åren som inte har fungerat mer än hjälpligt så snart tar jag till lipen.

Tittar just nu på Black Diamond Prime och Scarpa Pegasus som enligt vissa källor på nätet ska vara ganska breda men det måste finnas fler!

Om någon sitter på kunskap om detta som kan hjälpa mig så vore jag evigt tacksam.

Är ju svårt att säga om du inte vet något om _hur_ bred fot du har, men mina Zzeus (som köptes på Alpint också f ö, kan gratulera dig till ett mycket bra butiksväl där) strl 27.5 är inga som helst problem att klämma över mina fötter som mäter ca. 109 mm på bredaste punkten med min kroppsvikt pålagd, efter att jag har tryckt ut pjäxan lite här och där.

Snacka med Magnus väl på plats på Alpint, om det är något han har järnkoll på är det pjäxor, inte minst randopjäxor. Magnus dessutom ge dig information om hur mycket pjäxan går att trycka ut på olika ställen, etc. Ta också tid på dig att testa pjäxorna, trycka lite, testa, trycka. Det tar tid att få en pjäxa som passar bra! Jag har två iterationer på mina pjäxor nu, kommer förmodligen göra ytterligare finjusteringar efter påsk.

Senast ändrad:
BD Quadrant är ganska bred.
Vet inte vad man kan jämföra med direkt i andra rando pjäxor. Men betydligt bredare än min Virus.

Jag kör med en Garmont Adrenaline sedan några år och har bredare fötter än du. Var på Udéns i Gbg och köpte dem och de hjälpte till att lästa ut dem. Det har funkat utmärkt och tillsammans med gjutna sulor är de sjukt bekväma att ha på sig. Det viktiga är nog att du väljer ett ställe med en bra Boot fitter.

Snödjup

Tillbaka
Topp