Hjälp!!! Salomon Pocket Rocket eller 1080??

• Trådstartare Trådstartare E-B
  • Start datum Start datum

E-B

Medlem
Jag behöver hjälp!!!

Jag måste välja mellan att köpa Pocket Rocket eller 1080.
Fungerar 1080 bra i vanlig pist, eller ska man om man vill kunna åka i pist hyfsat fort köpa Pocket Rocket, men fungerara PK bra att hoppa med????!!!!

Tacksam för alla svar!!!

Köp ett par Völkl Vertigo Motion så har du den optimala allround skidan. Hoppskidor, Pist och offpist skida i ett. 1080 och PR är hopplösa i pisten om jag får säga min mening.

Tja! Om du väljer mellan de båda och vill ha lite mer allround, köp Pocketerna, tveklöst! Jag har själv ett par 185, de funkar helt OK. Nu är väl inte jag världens bästa skidåkare varken när det gäller stora berg eller BJ. Men som sagt jag tycker att de funkar, har även åkt 1080, inte imponerad.

KÖP 1080 !!! Det är självklart att du ska köpa dem. PR är FÖR feta, de är klumpiga att hoppa med. Om man tycker att 1080 fladdrar i pister så är det inget gäntemot PR.

Jag säger bara Salomon Teneighty !!!

Om du tenker "at åka hyfsat fort i pisten" sier det seg selv at du ikke bør kjøre med twintips rundt 180 cm.Hverken 1080 eller PR.
Tenk over dette:1080 er gode å hoppe med, suger stort i puder.PR er ok(ikke fantastiske)å hoppe med, men er skitgode i puder.
Konklusjon PR er best allround om du ikke er 100% jibnisse som blir sint om det er nysnø i snowboardparken.Skal du åka hyfsat fort i pisten skal du se etter et par racinglagg.
Og en ting til, de som sier at PR er umulige å hoppe med er pyser.Jeg har sett folk dra D-spin 900 og flatspins med dem, større ski=større hopp.
Go big.

Ingen tvekan köp pocket rocket... Funkar bra både i parken och framför allt på stora berg.. Helt enkelt grymma skidor..

Gammal tråd, visst, men jag står inför samma val. Jag ska tillbringa vintern i Idre, och jag vet inte mycket om skidåkingen där, men det kanske någon annan gör. Jag gissar att det inte finns så mycket offpist :( så det kanske blir en del piståkning. Jag provåkte Pocket Rocket i vintras och gillade dem skarpt. Jag har lite svårt att släppa tanken på dem, men enligt vad jag har hört så är de sämre att ha i pisten än 1080?! Då tänker jag mest på fartegenskaperna. Finns det någon som har testat dessa två modeller ett tag och kan säga hur det ligger till? Det jag vill ha ut av mina skidor är: twintip, bra att åka i lössnö med, hoppa en del, samt att de ska fungera i pisten i halvstora till storslalomsvängar. Det är kanske en dum kombination, men jag kan bara köpa ett par skidor. Jag är inte dummare än att jag förstår att ett par skidor på 170-175 cm inte är ultimata att dra på med i pisten, men kommer jag ångra mig om jag köper Pocket Rocket istället för 1080? Eftersom jag prioriterar offpisten ganska högt står det mellan 175 cm PR (sådana jag provåkte) och 171 cm silver 1080.

Allvarligt talat om du ska ha ett par skidor som du kan dra på med i pist och de måste vara twintip bör du nog släppa idén med salomon, de enda salomonskidor som gåra att åka fort med är race skidorna (och Ak Rocket Pilot men de är nog inge vidare i Idre) och de brukar inte vara TT (om man inte moddar dom lite,hmm?)

Jag kör själv på ett par PR 175. Bra skida i lössnö, och halvskaplig i långsväng i pist. Lite krasst isgrepp (inte så konstigt med tanke på bredden). Fungerar att hoppa med, även om jag inte är någon jibber. Vet att 1080 i år är uppbyggd likadant som PK med spaceframe, d.v.s. skidan är i princip ihålig, bara "utfyllnadsmaterial", ingen träkärna. Detta ger en lätt skida där kraften går ut direkt på stålkanten. PR fungerar inte alls i kortsväng då du får jobba arslet av det då den dels är så bred och dels så mjuk. Ska du vara medstadels i svenska fjällen skulle jag föreslå scott:s P2:a, vet inte vad den heter i år, men den har dom bästa pistegenskaperna för att vara twintip, vilka i allmänhet är mjukare än en pistskida. Annars får du köra enligt det konceptet jag kör på, att ha två skidor, kostar lite mer, men då får du ut det mesta av åkningen. Jag har som sagt ett par PR och ett par Equipe 3V, salomons slalomsskida. Equipen till svensk, hård pist och PR till vårslask, nysnö, lek & trick + den lilla offpist man kommer åt.

Lycka till!

/Anders

Tillbaka
Topp