Hjälp snowboard val

Glimpan

Medlem
Hjälp snowboard val
Hej
Jag har nu lästnigenom tråden som handlar om att köp en ny bräda men då jag är rätt lång.
Jag är 188 cm och väg 86-88 kg och har 28,5cm i skor.

Jag har kollat runt hört mycket om burton custom, då jag vill ha en allround bräda vill kunna vara k pisten samt offpisten men även i parken ett och annat åk.

Skulle denna bräda passa mig tror ni? Jag kommer vara iväg minst 1 vecka om åtet i sälen som kommer ja under vintermånaderna dom har öppet backarna runt Skåne ca 3 månader om året åka sporadiskt kanske 2-3 gånger i månaden så en del åkning blir det.
Jag ser gärna att min nästa bräda blir en burton då jah bara hört bra om deras brädor. Dock lutar det en begagnad då jag har 2 små och lägger pengar på att komma iväg men vill ändå ha något bra att åka med!
Är en helt ok åkare har åkt 1 år och verkligen älskade de.

Tack på förhand

Hjälp snowboard val
Såg att du skulle köpa begagnad , o inte åkte så jättemycket, så mitt råd skulle va 158-160.... whatever., köp va du hittar.Men tror nog en wide hade vart o föredra.

Hjälp snowboard val
Skulle inte kolla på något i all-mountain under 160cm för din storlek. Beroende på hur du står även en wide skulle vara bra. Som du själv skrev en Burton Custom 162w eller liknande. Svårt att vara kräsen när en letar begagnat tyvärr. Finns några objekt här på köp och sälj.
Har ev en Salomon Super8 160cm till salu efter V9 om det skulle vara intressant, dock utan bindningar.

Hjälp snowboard val
Hanmol sa:
Hej
Tycker inte du skall stirra dig blind på just Burton. Finns bättre och mer prisvärda brädor.
Som vilka? Svårt att veta om du inte kommer med konkreta förslag speciellt för TS. Bättre för honom och/eller i kvalitet? Prisvärda är så klart burton inte men inte heller dyrast.

Hjälp snowboard val
unsuspected sa:
Hanmol sa:
Hej
Tycker inte du skall stirra dig blind på just Burton. Finns bättre och mer prisvärda brädor.
Som vilka? Svårt att veta om du inte kommer med konkreta förslag speciellt för TS. Bättre för honom och/eller i kvalitet? Prisvärda är så klart burton inte men inte heller dyrast.
Han skriver att den även skall funka offpist, och då har ju inte en vanlig Custom speciellt mkt flytkraft. Men det är klart man får värdera vart man kommer åka mest.

Smokin Awesymmtrical
Smokin Superpark
Slash Brainstrorm
GNU Space Case
Capita Mercury
LibTech TRS
Yes Basic
Yes Typo
Rossignol One Magtek
Jones Mountain Twin

Hjälp snowboard val
Burton custom funkar för allt. Alla brädor med vanlig camber funkar för allt, var inte länge sen det var set enda som fanns

Med din längd skulle jag inte kolla på brädor under 160 överhuvudtaget

Hjälp snowboard val
Gällande längden beror det väl lite på vilken typ av bräda vi snackar om? Själv är jag förvisso ett par cm kortare än TS (185 cm), men väger in på 88-90 kg. Kör just nu på en Jones Mountain Twin 160. Den är typad för åkare 67-91 kg,

Åker mest i pisterna med den, bra grepp med magnetraction och är hyfsat snabb kant till kant. Har faktiskt haft möjligheten att surfa puder med den oxå, flöt förvånansvärt fint :)

Har boots i size 10,5, (28,5 cm) och har inte upplevt toe eller heeldrag än så länge iaf. Har inte direkt lagt på eurocarves i backen, men inga problem att ligga på fina skär.

Var lite i valet och kvalet mellan Wide eller inte när jag köpte den, men kom då fram till att de 4 mm i waist/nose/tail width som skiljer mellan 160 och 161W nog knappast är märkbar.....

Hjälp snowboard val
Med 28,5 fötter absolut en wide bräda! Jag har också 28,5 och kunde inte ens tänka på en bräda under 26,5 cm för mig.

Hjälp snowboard val
Jag tycker det är beroende på brädtyp om det funkar med bräda under 26,5 med 28,5 fötter. Självklart spelar ju vinklar på bindningar, typ av boots och annat in oxå.

Jag hade en Smokin 166W innan, den hade 26,4 i midjebredd. Jonesbrädan är 160 cm och har 25,6 i midjebredd.

Båda brädorna förhållandevis styva, liknande flex. Båda rockerbrädor fast med olika profiler. Jag upplevde Smokinbrädan som mycket trögare, livlösare och rent ut sagt tråkigare att åka med. Kan inte påstå att den var stabilare i högre farter heller. Den gav bättre flyt i pudret iom längre och bredare, men Jonesbrädan flyter på riktigt bra den med.

Hjälp snowboard val
ErikDragon sa:
Jag tycker det är beroende på brädtyp om det funkar med bräda under 26,5 med 28,5 fötter. Självklart spelar ju vinklar på bindningar, typ av boots och annat in oxå.

Jag hade en Smokin 166W innan, den hade 26,4 i midjebredd. Jonesbrädan är 160 cm och har 25,6 i midjebredd.

Båda brädorna förhållandevis styva, liknande flex. Båda rockerbrädor fast med olika profiler. Jag upplevde Smokinbrädan som mycket trögare, livlösare och rent ut sagt tråkigare att åka med. Kan inte påstå att den var stabilare i högre farter heller. Den gav bättre flyt i pudret iom längre och bredare, men Jonesbrädan flyter på riktigt bra den med.
Men du just sade också, att du "har inte direkt lagt på eurocarves i backen." Om man inte vill carva djupt, så räcker jovisst också någon smalare bräda.

Hjälp snowboard val
Hanmol sa:
https://www.blocket.se/stockholm/Burton_Custom_snowboard_162_cm_77918214.htm?ca=15&w=3
Har aldrig förstått varför man parar ihop custom bräda med custom bindningar.
Men jo, såg annonsen innan också o tänkte på denna tråden.
Här kommer dock ett tips till TS o du kommer tacka mig nästa år.
Spara pengar till nästa säsong o köp dig en Ride Warpig XL 158cm.
Va ute o testade min nu i ett par dagar o det e en quiverkiller om nåt.

Hjälp snowboard val
Ludd_3 sa:
Hanmol sa:
https://www.blocket.se/stockholm/Burton_Custom_snowboard_162_cm_77918214.htm?ca=15&w=3
Har aldrig förstått varför man parar ihop custom bräda med custom bindningar.
Men jo, såg annonsen innan också o tänkte på denna tråden.
Här kommer dock ett tips till TS o du kommer tacka mig nästa år.
Spara pengar till nästa säsong o köp dig en Ride Warpig XL 158cm.
Va ute o testade min nu i ett par dagar o det e en quiverkiller om nåt.
Det var så för 15-20år sen när det begav sig att Custom bräda och bindningar passade ihop men är inte längre då bindningarna har degraderats till något sorts bakvatten i deras linje.

Brädan i annonsen skulle kunna vara intressant för TS om den är en Wide modell med Large bindningar för Burton är inte direkt kända för breda brädor.

Antar att TS vill komma billigare undan än att köpa helt nytt så Warpig rekommendationen haltar tyvärr.

Hjälp snowboard val
Asså...
1.88 var du?

Rekommenderad längd utifrån en ”standard” bräda är väl miinst 1.63 och uppåt. Köper du mindre är risken stor att:

Brädan blir för mjuk (vilket kan upplevas nice visserligen)
Brädan blir för smal - du drar i tår/häl
Brädan får kass pop
Du blir begränsad fartmässigt, och branta backar blir mkt hasande
Det blir en större påfrestning på föttern (du behöver jobba mer med brädan)

Nuförtiden finns det nya modeller (har jag märkt) som är kortare, men kompenserar för detta genom ökad bredd OCH med en lika lång radie som på en 10-15 cm längre bräda. Styvheten och svängradien kompenseras alltså för. Profilen (pop) vet jag iofs inte

Men en äldre bräda är sannolikt gjord mer symmetriskt, att radien och bredden skalas upp med längden. Så då bör du går på måttet att brädan ska vara mellan hakan och näsan eller vad det är...

Tror du kommer bli hämmad i utvecklingen av en 1.58, iallafall i lite brantare terräng. Kanske inre i parken och mellan träden dock.

Hjälp snowboard val
sailortrash sa:
Asså...
1.88 var du?

Rekommenderad längd utifrån en ”standard” bräda är väl miinst 1.63 och uppåt. Köper du mindre är risken stor att:

Brädan blir för mjuk (vilket kan upplevas nice visserligen)
Brädan blir för smal - du drar i tår/häl
Brädan får kass pop
Du blir begränsad fartmässigt, och branta backar blir mkt hasande
Det blir en större påfrestning på föttern (du behöver jobba mer med brädan)

Nuförtiden finns det nya modeller (har jag märkt) som är kortare, men kompenserar för detta genom ökad bredd OCH med en lika lång radie som på en 10-15 cm längre bräda. Styvheten och svängradien kompenseras alltså för. Profilen (pop) vet jag iofs inte

Men en äldre bräda är sannolikt gjord mer symmetriskt, att radien och bredden skalas upp med längden. Så då bör du går på måttet att brädan ska vara mellan hakan och näsan eller vad det är...

Tror du kommer bli hämmad i utvecklingen av en 1.58, iallafall i lite brantare terräng. Kanske inre i parken och mellan träden dock.
Hahaha sailortrash! 1990talet ringde o vill ha tillbaks sina gamla värderingar ;)

Tillbaka
Topp