Hjälp till mitt skolarbete om laviner

• Trådstartare Trådstartare lekrot
  • Start datum Start datum
L

lekrot

Guest
ÿoo, jag har ett skolarbete på g som ska handla om laviner...
Ge mig alla tips ni har om laviner hur dem uppstår och så.
Mvh// anton

spOnkan sa:
www.skrivenvettigrubriksåattjagslipperklickapåtråden.com ?
Word...

Hur en lavin uppstor?
Du tar en stycken person, tvo delar snofall och en tredjedel berg med lutning..
Blanda in snofallet po berget och lot sto under natten.
Po morgonen dagen efter tar du din person och loter denne glida ner for en sida av berget som er alldeles for brant for att vara nogot so ner seker for ett off-pistproffs (notera att din person bara okt skidor i en vecka)...
Lot sedan personen skroa ner for berget tills ett massivt snoras uppstor och: *tada* du har en lavin..

"Ge mig alla tips ni har om laviner hur dem uppstår och så"

Hahaha jääävlar va slappt ! keep up the good work

Finns en bok från fjällsäkerhetsrådet som heter "Laviner", generellt en bra bok, skriven på svenska och som är ganska omfattande. googla lite så hittar du säkert nånstans att köpa den... Där står nog allt du behöver veta. Finns en del engelskspråkig litteratur också som är bättre, men kan vara lite knepigare att få tag på...

blizzy sa:
spOnkan sa:
Word...

Hur en lavin uppstor?
Po morgonen dagen efter tar du din person och loter denne glida ner for en sida av berget som er alldeles for brant for att vara nogot so ner seker for ett off-pistproffs (notera att din person bara okt skidor i en vecka)...
Lot sedan personen skroa ner for berget tills ett massivt snoras uppstor och: *tada* du har en lavin..
Ditt recept, människor + snölager + berg finns ju överalt. Denna kombination hittar du överallt på ett berg, men det kan vara (relativt) säkert att åka där ändå. Det som är intresant att veta är bland annat: temperatur, brantens form, svaga partier, vindar, svaga lager, solinstrålning, tidigare väder och väderstreck m.m.
Vad jag menar är att några skidåkare, en jävla massa fin snö och en brant sluttning säger väldigt lite om förutsättningarna att starta en lavin, men om det fanns ett rimfrostlager på snön innan det dumpade samtidigt som sluttningen är konvex och startar med ett drop från en hängdriva så är chanserna stora för att det blir ditt sista åk...

Läs Bruce Tempers Staying alive in avalanche terrain och 3x3 Lawinen av Werner Munter. Där finner du en hel del "tips om hur laviner uppstår och så". Synsätten på hur man ser på lavinkunskap skiljer sig en del mellan USA (Temper) och den tysktalande delen av alperna (Munter).

Senast ändrad:
varför skapar du en tråd innan du ens börjar söka själv? verkar ju uppenbarligen som att det är så du har gått till väga... :|

Nojlas sa:
blizzy sa:
spOnkan sa:
Word...

Hur en lavin uppstor?
Ditt recept, människor + snölager + berg finns ju överalt. Denna kombination hittar du överallt på ett berg, men det kan vara (relativt) säkert att åka där ändå. Det som är intresant att veta är bland annat: temperatur, brantens form, svaga partier, vindar, svaga lager, solinstrålning, tidigare väder och väderstreck m.m.
Vad jag menar är att några skidåkare, en jävla massa fin snö och en brant sluttning säger väldigt lite om förutsättningarna att starta en lavin, men om det fanns ett rimfrostlager på snön innan det dumpade samtidigt som sluttningen är konvex och startar med ett drop från en hängdriva så är chanserna stora för att det blir ditt sista åk...
nojlas vad tror du om att blizzy kanske var lite ironisk i sin tråd?

Seek and destroy. Först söker man i forumet (det finns gott om info här), sedan postar man.

Dessutom är väl själva fakta-sökningen en del av ditt arbete, det ska väl du utföra själv? Tänk att dagens ungdomar är så rädda för telefonen.. Mitt tips; ring till Åre lavincenter och fråga lite...

mustalianen sa:
Nojlas sa:
blizzy sa:
Word...

Hur en lavin uppstor?
nojlas vad tror du om att blizzy kanske var lite ironisk i sin tråd?
Den der blizzy verkar som en redig grabb han, inte skulle han vara ironisk vel? :)

Btw, slacker-deluxe att posta "hjelp mig med mitt skolarbete" po freeride.. varken sekert att man for nogra svar over huvud taget eller att ens svar ens stemmer.. Wikipedia kenns nogot sekrare do, even om det ockso er skrivit av "vanligt folk" (fast vad po internet er inte det foresten?)

jag har sökt sälv med, men jag vill se om någon annan har kompliterande uppgifter om laviner...

"Kompletterande" kan det väl bara va om du frågar specifikt.. Till exempel hur temperaturen har inflytande på lavinfaran eller dylikt..

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp