Hjälp! Vad ska jag köpa? (Tjejskidor)

muekoe

Ny medlem
Hej!

Jag är ny här på freeride men fick tips om sidan av en kompis och jag hoppas att någon hjälpsam själ här känner för att hjälpa mig i denna djungel :)

Jag är ute efter ett par skidor, kommer mestadels att åka i pist, men vill självklart att de ska funka till en viss del utanför också. Åkte endel skidor tidigare när jag var yngre, och har nu böjrat igen och är helt inställd på att åka endel.

Jag är 171cm lång, väger knappt 60kg och är 24år. Skulle vilja ha tips på nån skida som kan tänkas passa? Skulle vara skönt att hitta något begagnat, men det verkar vara nästintill omöjligt eller så är det bara jag som inte hittar :p

Någon som känner sig manad att hjälpa till? Hoppas så!

/Josefin

Visst, vart kommer du åka, korta eller långa backar. Vilken nivå ligger du på åk-mässigt, är du vältränad/stark. Hur kommer du åka. lugnt eller full attack...

Det kommer förmodligen att bli ganska blandad åkning (bra svar va?). Jag åkte som sagt endel när jag var yngre men det var ju ett par år sedan. Så jag är väl inte nybörjare helt och hållet men mot medel kanske, vill ju kunna utvecklas också men ändå ha en skida som jag lätt manövrerar redan nu. Jag tränar regelbundet så styrka finns, även om jag är ganska nätt i kroppen.

Tack för att du tar dig tid :)

https://www.freeride.se/content/4639/
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2011/
Kika igenom dem och se om där är några modeller du fastnar för, eller en särskild skidtyp.
Med den faktan du angett går det att rekommendera typ 1000 olika modeller...

Blandad åkning; menar du både gustavbacken och lenabacken i lindvallen, eller att du varvar nån vecka i Engelberg med lite heliskiing i Kamchatka? ;)

Hur intresserad är du av offpist?
Halkar du ut där nån gång då och då, eller ser du friåkning som en betydande och viktig del i din skidåkning?
Toppturande, eller gå en liten bit med stighudar - något som är aktuellt?

Hur åker du? (Din mentala inställning till att åka skidor?) Snällt och försiktigt eller öser du på all vad du orkar?

Har du testat några grymma skidor innan som du gillar?

Har kollat igenom lite, och även varit runt i butiker i stan där jag fått bla. K2 true luv, Dynastar idyll och Atomic colud 8 rekomenderade. Just nu känns det som att det lutar mest åt en K2 true luv, men det är som sagt en djungel så vet inte hur jag någonsin ska kunna bestämma mig .. :)

Haha ja oj vilka frågor :p Kommer mestadels att befinna mig i pisten, mer att jag eventuellt halkar ut i offen nån gång då o då, är väl vad jag tänker mig iaf!

Än så länge åker jag nog ganska snällt och försiktigt, men är inte speciellt rädd för att dra på emellanåt. Känner också att jag vill utvecklas och förhoppningsvis bli lite tuffare :)

Tack för ditt svar!

Tillbaka
Topp