Hjälp! Välja skidor och bindningar för randonee

gwes

Ny medlem
Hej,

Jag letar efter ett par skidor och bindningar som framför allt ska användas för randonee. Jag märkte dock ganska omgående att det är en total djungel av utrustning att välja mellan och skulle därför uppskatta lite hjälp från alla erfarna skidåkare här på freeride.

Jag är 190cm och väger ca 83 kg. Min skidåkningserfarenhet består av 1-2 veckors skidåkning per år de senaste 10 åren så jag tar mig ner för alla pistade backar utan problem och har även åkt en del offpist, men inte överdrivet mycket. Jag är hyfsat vältränad och har även ett stort intresse för mountaineering och jag letar nu efter ett par skidor och bindningar som jag kan använda med stighudar för att ta mig upp för bergen och sedan åka skidor ner. Eftersom jag även kommer bära skidorna en hel del är det en fördel om dom är så lätta som möjligt utan att det försämrar åkningen för mycket.

Om det är möjligt att hitta en skida som även fungerar hjälpligt i pistade backar så är det kanske ett bra alternativ så man slipper hyra/köpa skidor för pistat också eller är det inte att rekommendera?

Det jag undrar är alltså vad ni skulle rekommendera för skida (märke/bredd/längd osv) samt vilken bindning ni anser passa bra till mina behov?

Mvh
Gabriel

PÅ bindningsfrågan säger jag bara en sak: Dynafit! Lätt och stabil bindning.

Du kan tänka lite så här:

Ett paket som du kan använda på de till kortare toppturer och som funkar helt okej i pisten. Är en skida med en midja på 88-95 mm, en bindning till skulle kunna vara Marker Baron (lättare och billigare än Marker Duke) då kan du använda dina vanliga alpina pjäxor. Då har du ett bra pist/offpist/turpaket Vill du ha ett par bingnigar som är lite mer turvänlig så skulle jag kunna tänka mig den nya Diamir Eagle, tillräckligt stabil för att funka i pisten för dom flesta, bra utlösningsfunktion och ett grymt bra turläge. Då har du ett mer Tur/offpist/pistpaket. Funkar också med vanliga alpina pjäxor. Vill du välja det bästa och det lättaste så skulle jag inte nöja mig med en skida på 95mm i midja utan gå upp på en 100-105 mm, vist då blir det en skida som man inte gärna åker i pisten med men som ger så mycket mer glädje utan för. Till den så blir det en Dynafit Ft12 och ett par stabila pjäxor med som passar till dynafit bindnigen.

Micke

@ MikeMike

Jag funderar starkt på att konvertera till alpin turåkare i vinter och behöver en utrustning som ska fungera för dagsturer med prioritet på utförskörningen. Du ger ovan tips på "bäst och lättast" vilket är intressant. Kan du ge några exempel på skidor i denna kategori. Ett alternativ för mig är att konvertera ett par Fischer Watea 101 (192 cm), vad tror du om det?

/MM

186 cm, 90 kg, 20-30 skiddagar/säsong, oskolad men ståsäker ;-)

Edit: Ett par K2 Hardside? Är 181 cm för mjukt för mig? /MM

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
@ MikeMike

Jag funderar starkt på att konvertera till alpin turåkare i vinter och behöver en utrustning som ska fungera för dagsturer med prioritet på utförskörningen. Du ger ovan tips på "bäst och lättast" vilket är intressant. Kan du ge några exempel på skidor i denna kategori. Ett alternativ för mig är att konvertera ett par Fischer Watea 101 (192 cm), vad tror du om det?

/MM

Ett par Watea med Dynafit FT 12 kan vara en grym compo!

Jag rekomenderar dig att kolla in nya Utemagasinet dom har ett test av toppturskidor. Det är två skidor som sticker ut i testet, och det är K2 hardside för den som också tänker åka pist, eller Black Diamond Verdict för den som ska tura mycke men vill bibehålla åkglädjen. Sen om man inte bryr sig i vad det kostar så har Scott ett par kolfiberskidor som är grymt bra och lätta, men som sagt, fet dyra.

Hardsiden är en styv skida som passar aktiva åkare, om du är det, vet jag faktiskt inte ;-)

Micke
-

Jag har ett par Fischer Atua (186cm långa, men twintip så de upplevs kortare, 96mm under foten). Den har en Naxo NX21 bindning på och jag har använt skidan i 1,5 till 2 säsonger. Den är i bra skick.

Vet inte hur pass mycket stabilare Dynafiten är mot Naxon men jag får för mig att den bygger på samma princip iaf. Atuan är rätt lätt skida och även bindningen så det är helt klart ett lätt paket.

Under mina år med skidan har jag mestadels åkt pist dock (tror inte mer än 3-4 turer) och det funkar utmärkt även i pist. Klart när det börjar bli isigt i backen så släpper det en del, men det gör det väl med allt som inte är världscupsskidor ;)

Jag är 188cm lång och 98kg - skidan har funkat fint för mig men jag köpte en ännu bredare skida med en Duke bindning så jag är inte i behov av atuan längre.

Hör av dig om du är intresserad, har även hudar färdigskurna som du kan få i paketet. Ett bra paket att börja tura med iaf till en vettig peng.

//Martin

Sunk sa:
Jag har ett par Fischer Atua (186cm långa, men twintip så de upplevs kortare, 96mm under foten). Den har en Naxo NX21 bindning på och jag har använt skidan i 1,5 till 2 säsonger. Den är i bra skick.

Vet inte hur pass mycket stabilare Dynafiten är mot Naxon men jag får för mig att den bygger på samma princip iaf. Atuan är rätt lätt skida och även bindningen så det är helt klart ett lätt paket.

Under mina år med skidan har jag mestadels åkt pist dock (tror inte mer än 3-4 turer) och det funkar utmärkt även i pist. Klart när det börjar bli isigt i backen så släpper det en del, men det gör det väl med allt som inte är världscupsskidor ;)

Jag är 188cm lång och 98kg - skidan har funkat fint för mig men jag köpte en ännu bredare skida med en Duke bindning så jag är inte i behov av atuan längre.

Hör av dig om du är intresserad, har även hudar färdigskurna som du kan få i paketet. Ett bra paket att börja tura med iaf till en vettig peng.

//Martin
Naxo och Dynafit är inte på något sätt "samma princip" du blandar nog ihop Dynafiten med Diamiren. Sen ska man tänka på ett Naxon har dom slutat att tillverkas och det finns en anledning till det. Det var en mindre bra binding som allt som ofta gick sönder.

Micke
-

Mountain_Man sa:
@ MikeMike

/MM

K2 Backside-serien är ju rätt lätt hela serien men oxå styva.
Tänk på att en 181 K2 blir samma längd som en 190 twintip då hela Backside-serien är helt utan twintip.

Sidestash 108mm midja
Coomback 102mm midja
Hardside 98mm midja

alla med tiprocker, tycker dom verkar passa ditt ändamål perfekt =)

@gwes Ursäkta att jag kapade tråden, men våra behov skiljer sig inte mycket ...

Tack för tipsen, ska åka och köpa Utemagasinet och Åres Sidor och se om jag blir något klokare.

/MM

Mountain_Man sa:
@ MikeMike

/MM

läs tidningar eller detta:

184, 85, 20-30 randodagar/år mest i romsdalen och sunnmöre. körde dynafit ft 12 på mina gamla scott pure 193 (samma som watea) tre dagar i vintras i väntan på mina hardside 181 (dock mest för att testa nya randopjucken). detta funkar, men är mycket sämre än k2-alternativet vid långa turer. hardsiden funkar skitbra vid branta kortsvängsåk, men är ändå tillräckliga vid storsväng-puder-surf-mjuka-pjuck-åkning. längden 181 tycker jag funkar utmärkt för turändamål (låg vikt uppför och smidiga att knixa med), hade dock skaffat 188 i alla andra fall. alltså, inget att tveka på. köp och lycka till.

@ezg
Tack för dina synpunkter. Jag har nu läst Utemagasinets test och det känns som Hardsiden är det alternativ som passar mig bäst av de som testas. Hur upplever du Hardsiden i förhållande till Pure i lössnö? Hårdare eller mjukare, mer eller mindre "följsam"?

/MM

Jag var i Monterosa i två omgångar förra säsongen och såg flera bergsguider med Salomon Lord + Diamir Freedride. Duger det till dem så duger det till mig så jag kommer att prova den kombon i vinter.

bergsguider ligger några år efter i utvecklingen när det gäller skidor...
jag har då aldrig sett en bergsguide åka med skär i pist eller annat än småsväng offpist, då spelar skidan mindre roll =)

LawndartGustav sa:
bergsguider ligger några år efter i utvecklingen när det gäller skidor...
jag har då aldrig sett en bergsguide åka med skär i pist eller annat än småsväng offpist, då spelar skidan mindre roll =)
Dagens sanning. Kan tilläggas att medelmidjan på ett par skidor under en guide förmodligen ligger runt 70mm och medellängden på skidor runt 165cm. Dom lever kvar i nån slags värld som inte förändrats sen Sällskapsresan.

Tyngden på dalskidan älskling.

Yo ... och det märkligaste av allt är att de där små seniga gubbsen dansar utför sluttningen med sina mjuka pjucks och spaghettiskidor. De har verkligen inte förstått nått!

Antar att det där var ironi MM? Om deras åkning är "dans" så kan jag stolt säga att jag aldrig dansar nykter!

Nää ... faktiskt inte! Nu varierar åktekniken naturligtsvis enormt även mellan guider, men många kör skiten ur oss fetfotade "turister" om lusten faller på ...

;-) / MM

Bumpar den här tråden för jag behöver hjälp!

Det ska inköpas nya skidor till vintern och behöber lite hjälp, Jag är en kille på 85 pannor och är 182 lång.
Åker nästan endast park kanske nått puder åk då och då, Så jag letar fört och främst efter en park skida!
Jag funderar på ett par Armada T-hall 09/10 med marker griffon. Men har hört att griffon kan glappa om man har full tilt! (har ett par hot dogger 29,5). Åker aggressivt, jag är ännu bara en amatör i park åkningen så jag vill helst ha en skida för den medelbra åkarn i parken. Hoppas ni har nog med info nu. svar uppskattas! :)

Dirty-T sa:

Det ska inköpas nya skidor till vintern och behöber lite hjälp, Jag är en kille på 85 pannor och är 182 lång.
Åker nästan endast park kanske nått puder åk då och då, Så jag letar fört och främst efter en park skida!
Jag funderar på ett par Armada T-hall 09/10 med marker griffon. Men har hört att griffon kan glappa om man har full tilt! (har ett par hot dogger 29,5). Åker aggressivt, jag är ännu bara en amatör i park åkningen så jag vill helst ha en skida för den medelbra åkarn i parken. Hoppas ni har nog med info nu. svar uppskattas! :)
Nu har du väl trots allt hamnat fel? Randoneé är så långt bort från parken man kan komma?

Men så klart en Dynfit FT12 passar fint där med en DPS 112 så klart. ;)

Binningen är viktigast i toppturen!

Några marker eller diamir ärinte att lita på, för det första så är dom VÄLDIGT klumpiga och tunga. Det blir så jobbigt att ha klumpiga binningar när man går topptur. Den binningen som många inte tror att dom e bra och inte ska hålla för skidåkning är Dynafit binningarna, dom säger att Dynafit binningarna inte hållermycket så har väldigt fel, dom e bra i vanlig skidåkning och all skidåkning. Marker och diamir är inte bättre och starkare gångjärnet funkar inte.
Många som klagar att dom går sönder.
Så Dynafit binningar e bäst.
Det är många som tror att Dynafit binningarna är för veka för skidåkning men det är dom inte, Dubbelt så bättre än dom andra.
Jag förslår binningen Dynafit TLT speed den änklaste binningen.

De finns ju många lätta och bra skidor men om man ska gå på långturer så ska man helst ha väldigt lätta skidor som te X Dynfit skidor (har jävligt bra skidor och lätta)
Dynastar har också lätta skidor.
Men dom som jag andvänder K2 MOUNT BAKER, perfect i alla fören, den e bred och väldigt lätt.
Jag har också andvändt K2 shuksnad (stavfel kanske) också jävligt bra men lite smalare än Mount.....
Så jag skulle väljt dom istället för TYP dynastar pro rider.

Har gått på topptur sen jag va 7 år. och jag har inte andvänd några marker binningar eller marker för dom är för klumpiga. Och nu Har jag haft dynafit binnngarna i 1 år FORTFARANDE hel.

Så håller föllständigt med The-Man

/ERIC

Senast ändrad:
Hasse_Lindborg sa:
Dirty-T sa:

Nu har du väl trots allt hamnat fel? Randoneé är så långt bort från parken man kan komma?

Men så klart en Dynfit FT12 passar fint där med en DPS 112 så klart. ;)
Oj! mitt fel! men om vi bortser från randonee! :D

Om man bortser ifrån randoneéaspekten hade det väl varit om möjligt ännu sämre val av tråd att bumpa?
Det finns otaliga trådar som behandlar parkskidor, varför försöker du inte i någon utav dem?

Tillbaka
Topp