Hjälp!!!

StefanHagnesten

Ny medlem
Hjälp!!!
hej alla snöfanatiker!

jag har ett problem! nu nalkas alpsemestern o ja måste köpa en ny bräda. jag har bestämt mig för en salomon era men nu återstår längden. brädan finns ju i 158 och 163 o ifall man ska gå efter "hakregeln" så blir 163 bäst. denna stämmer också överens bäst med min vikt (80 kg) då salomon påstår att 163 lämpar sig för viktklass 70-90 medan 158 ska lämpas bäst åt 60-80. det man kan lägga till är också att om ja måste säga att ja lutar åt någon stil i min åkning (puder ek park) så lutar ja svagt åt parkhållet (då kortare bräda=158) men om man tittar på vikten så blir väl 163 bättre. sedan är väl eran ganska hård (...?) vilket kanske kan kompenseras lite med att ja köper en kortare bräda (158)? för hård så blir det ju svårare att carva osv...

SNÄLLA HJÄLP MIG! vilken ska ja välja???

ledsen att ja bidrar med en till vilken-bräda-ska-ja-välja fråga men ja vore OERHÖRT tacksam för snabba svar!!

ha dt bäst! /stefan

Hjälp!!!
Köp 63:an helt klart!!!
Du vinner mycket mer i puder med än längre bräda än vad du förlorar när du hoppar.
Brädan blir nog inte mjukare för att den är kortare utan det är viktkurvan som spelar roll, och om 63:an passar din vikt så är den lagom (iofs individuellt) hård.

Hjälp!!!
det låter ju vettigt att ja tjänar mer i puder än va ja förlorar i hoppen! lutar kanske åt 163 då!

är det nån som har erfarenhet av eran? måste man vara proffs eller extremt duktig för att kunna få ut nått av den? just nu kör ja på en burton supermodel -99 vilken ja upplever som väldigt mjuk, e ju inte den hårdaste brädan på marknaden....är det stor skillnad i styvhet mellan dem båda?

tacksam för svar!

/stefan

Hjälp!!!
Jag håller med Iron Patrik. Fördelarna med en 163 övrväger helt klart. Skillnaden i längd är ju trors allt bara 5 cm, 2,5 cm på varje sida. Inte så mycket om du tänker efter.

Det är stor skillnad mellan en Supermodel från -99 och en ny Salomon Era. Supermodel var en väldigt mjuk bräda medan Eran har ett mer normalt flex fär att vara -04. Jag tror att du kommer att uppleva skillnaden som positiv med tanke på att du väger 80 kilo.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp