Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Hjälp...
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="freeride_nu" data-source="post: 4782" data-attributes="member: 10565"><p>Elan HSX är ju en av de mest extrema av de folkracevarianter på slalomcarvers som finns på marknaden. Svängradien, som närmast kan beskrivas som groteskt kort, gör svepande skärande svängar i stort sett omöljliga i allt utom blåa eller lätt röda backar. I skärande kortsväng med mycket kraft och maximal koncentration är de dock en mycket trevlig upplevelse. </p><p></p><p>Att tro att den kommer att vara bra utanför pisten är ju helt fel. Med lite vilja kanske det fungerar, men det gör ju alla skidor i så fall. Den korta längden gör kanske skidan enkel att hantera för en ovan åkare i trixiga lägen, men den styva konstruktionen och den kraftiga skärningen kommer att göra skidan svåråkt i farter över snigelfart. Skidor med så mycket sväng och så smal midja beter sig som en trappmaskin i lössnö. Skidan hänger i fram- och bakkant och midjan ger dåligt stöd. </p><p></p><p>Därmed inte sagt att du har gjort ett dåligt köp. HSX:en är säkerligen ett roligt komplement till en offpistskida. Köp inget under 80 mm i midjan. Prioriterar du enbart lössnöegenskaper är Salomon AK och Pocket Rocket, Fisher Alltrax 84 och K2 AK Launcher givna tips. Ska du även kunna visa dig på styva linan i hårda pister är Völkl G41, Stöckli Asteroid eller Dynastar Arno Adam ett bättre val. Jag kör på den sistnämnda och kan bara säga att den har ett svårslaget pistgrepp. Som referens kan jag nämna att jag även åker på ett par XScream Series och den är, även nyslipad, inte ens i närheten av Arnons tillförlitlighet de dagar när isiga partier börjar dyka upp i pisterna. Vågar man kanta, så sitter dom även i riktigt hårda förhållanden. Själv föredrar jag dessa lite hårdare skidor framför de rena lössnömonstren.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="freeride_nu, post: 4782, member: 10565"] Elan HSX är ju en av de mest extrema av de folkracevarianter på slalomcarvers som finns på marknaden. Svängradien, som närmast kan beskrivas som groteskt kort, gör svepande skärande svängar i stort sett omöljliga i allt utom blåa eller lätt röda backar. I skärande kortsväng med mycket kraft och maximal koncentration är de dock en mycket trevlig upplevelse. Att tro att den kommer att vara bra utanför pisten är ju helt fel. Med lite vilja kanske det fungerar, men det gör ju alla skidor i så fall. Den korta längden gör kanske skidan enkel att hantera för en ovan åkare i trixiga lägen, men den styva konstruktionen och den kraftiga skärningen kommer att göra skidan svåråkt i farter över snigelfart. Skidor med så mycket sväng och så smal midja beter sig som en trappmaskin i lössnö. Skidan hänger i fram- och bakkant och midjan ger dåligt stöd. Därmed inte sagt att du har gjort ett dåligt köp. HSX:en är säkerligen ett roligt komplement till en offpistskida. Köp inget under 80 mm i midjan. Prioriterar du enbart lössnöegenskaper är Salomon AK och Pocket Rocket, Fisher Alltrax 84 och K2 AK Launcher givna tips. Ska du även kunna visa dig på styva linan i hårda pister är Völkl G41, Stöckli Asteroid eller Dynastar Arno Adam ett bättre val. Jag kör på den sistnämnda och kan bara säga att den har ett svårslaget pistgrepp. Som referens kan jag nämna att jag även åker på ett par XScream Series och den är, även nyslipad, inte ens i närheten av Arnons tillförlitlighet de dagar när isiga partier börjar dyka upp i pisterna. Vågar man kanta, så sitter dom även i riktigt hårda förhållanden. Själv föredrar jag dessa lite hårdare skidor framför de rena lössnömonstren. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Hjälp...
Tillbaka
Topp