Hjälp...

freeride_nu

Aktiv medlem
Hjälp...
Hjälp mig att hitta ett par lagg.
Jag hade tänkt mig ett par freeride-skidor (offpist=)) men jag vill ha ganska mycket midja på dom (carving=)).
Nån som har nåt tips???

Obs: Jag är "avancerad" åkare, väger drygt 60 och är ca.175 lång...

Hjälp...
Tjena snowblaster !!
Jag har nyss köpt ett par Elan MX 2000 Super och den rekomenderar jag skarpt.Det är en freeride skida med ett grymt klipp i svängarna.
Ring Johan Olsson på JO-sport i Hudiksvall för mer info.
Ha en bra vinter/ Freetyler.

Hjälp...
Försök att prova så många olika modeller som möjligt innan du bestämmer dig.

Alla åkare har olika åkstil, uppsakattar olika egenskaper mm vilket gör att det är svårt att rekommendera en skida till någon annan åkare.
Själv tycker jag tex att Salomomon Pilot var en otrolig besvikelse vilket är långt ifrån vad många andra tyckt. Att den dessutom är snuskigt dyr gör ju inte saken bättre.
Däremot tycker jag om Scotts och Atomics skidor. Atomic BetaRide 8.20 är en skida som passar mig mycket bra, både i pist och offpist. Atomic BetaCarve 9.18 (eller 9.20 som den heter hos Intersport) är också en kul skida. Mycket bra i pist men 62 mm i midjan gör den inte till den främsta offpistskidan även om den fungerar där också. Fischer har gjort ett uppsving senaste åren och även Kneissel är på väg tillbaka.

Åker du mest i pist eller offpist?
Gillar du att ligga och köra stora skärande svängar i relativt hög hastighet eller är du mer åt lugnare cruising-hållet?
Hopp och lek eller eftersträvar du snökontakt hela tiden?

Testa, testa och åter testa är det bästa råd någon kan ge dig.

Hjälp...
Har testat Atomic 9.18 Beta race, Stöckli CG.. nånting, Fischer Alltrax freeride, Kneissl Ergo carv...
Vill testa Salomon x-series men det är typ ingen som hyr ut...
Nån som vet nåt om Nordicas skida, den helsvarta?

Hjälp...
Hallå!
Det finns två skidor jag personligen kan rekomendera:
Salomon Teneighty, väldigt rolig skida. Funkar bra i lössnön om man inte är för stor. Går bra i pisten så länge du ligger på kant annars blir den lite fladdrig. Dessutom så kommer du att se på hoppen med andra ögon efter ett tag med denna skida!
Rossignol bandit XXX, grym i puder! I pisten är den lite långsam från kant till kant men när den väl ligger på kant så går den på räls. Faktiskt nästan lika bra i pist som XX utanför är den förstås mycket bättre. Dessutom vem har sagt att det är fel på långa svängar??

Det är två väldigt annorlunda skidor mitt råd är att köpa bägge två!

Erik

Hjälp...
Om du vet hur man lägger en skärande sväng, inte bryr dig om hur skidorna fungerar när det blir lite hårdare i pisten och gillar långa svängar och hög fart rekomenderar jag Völkl G41 Pro. Jag har än så länge endast testat den med telisbindningar (se recension) men jag den funkar helt säkert minst lika bra alpint. I denna skida får du bredd som en lösssnöskida, lite mer skärning än t.ex. Bandit XXX och stabilitet som en racingskida.

Kan du inte hålla rena skär och inte har en bra teknik är den här skidan som pärlor för svin. Med rätt teknik och fart är egentligen skidan rätt lättåkt. En del tror att man behöver ändra tekniken när man går på så här pass breda instrument men i praktiken funkar en helt vanlig, möjligen lite friåkningsanpassad, storslalomteknik.

Jag är i din storleksklass och kör på 198:an. För gamla och sjuka, kvinnor och barn finns även 188cm.

Vill du ha något en breddklass smalare finns Völkl G31, som även den har en racingliknande konstruktion.

När du vill köra utan stödhjul är det givetvis MONO som gäller. Snabbare, snyggare, smartare.

HWC HitMe

Mannen, Myten, Materialförvaltaren

Hjälp...
Har du vägarna förbi Sälen är det inga problem att testa Salomons prylar. Knata in på Shopen, Gustavtorget, Lindvallen och säg att du vill provåka Salomon. Då ska det gå på ett litet kick. I Tandådalen går det bra att prova Atomic och ett par märken till, Hundfjället har säkert några provlagg liggandes.

Vilka skidor tyckte du bäst om av de du testat?

Hjälp...
Har hittat ett par guldkorn...
Elan HCX race carv, bäst hittills av dom jag har testat...
Nu blir det åka av! Går som tåget, fartstabila trots att dom bara är 173cm. Grym skärning, men bör vara tillräcligt breda för att få bra lyft i puder. Kanske längden som ställer till det i så fall...

Hjälp...
173cm. Det är ju barnskidor. Antagligen blev du väl lurad av någon trendnisse till försäljare.

Alla rekomenderar kortare och kortare skidor, men jag har inte hört någon som ger en vettig förklaring till att det skulle vara bättre. Undantaget slalomracing, hopptrixande och långsamåkning funkar en längre skida bättre till allt.

Egentligen borde man köpa upp alla liftanläggningar och förbjuda folk med skidor kortare än sin egen längd att åka på andra ställen än i just hopp, bana och barnbacken. Å andra sidan, denna nya trend är med största sannolikhet en konspiration mellan myndigheter, skidanläggningar och tillverkare. Målet att få ned hastigheten i backen och därmed minska skador. Med de korta skidorna blir givetvis även all form av offpiståkning omöjlig, eller åtminstånde meningslös. Eliminerande av denna farliga sysselsättning har ju sedan länge varit en dröm för storebror.

Med moderna skidor i rätt längd började fler och fler åkare kunna göra hyfsade svängar i högre och högre fart. Många åkte möjligen nu lite fortare än de egentligen klarade av. Den nya kortskidkonspirationen inför på ett effektivt sätt osäkerhet i de högre fartregistren och därmed en allmän sänkning av hastigheterna hos den stora massan. Att en del duktiga skidåkare blir lurade och missar potentialen hos moderna skidor är något storebror skiter högaktningsfullt i

Överläggningarna som ledda fram till denna konspiration gick under det aningen byrokratiska namnet "Medelst rekursiv omvänd lobby-verksamhet mot opinionsbildare inom skidbranchen och stegvis utbudfsförändring sänkning av medelskidlängden syftande till velocitetsminskningar i pistad terräng osamt försvårande av utompistliga äventyr och härigenom minskning av dito verksamhet". Detta ersattes så småningom med, det givetvis hemliga, mottot "HÅLL DOM KORT", som ju på ett fiffigt sätt både fångar medlem och de bakomliggande målen med den hemliga kampanjen.

Under just mottot "håll dom kort" är ni alltså lurade allihop.

HWC HitMe

Mannen, Myten, Monokungen.

Hjälp...
Mycket snack lite verkstad...
Akta så du inte vrickar tungan (eller fingrarna för en delen).
Är det du eller jag som åkt dom? Just det, vad vet du om dom skidorna, har du provåkt någonting under 2.20 i skidlängd? Vore kul att höra.
Nu är det så att jag har fått tillfälle till att lägga en elva nedför en av Stockholms lövhögar till skidbacke. Nog för att backen var slut innan jag tagit fart men skidorna var jävligt stabila så länge det varade.
Det här med offpisten kan jag återkomma om cirkus v.10 då jag provat mina nyinköpta vingar i något mer tillfredsställande miljö.

Tillägnat: HitMe- Mannen, Myten, Mesen

Hjälp...
Ja, jag förstår att du blir sur. Det finns undersökningar som visar att människor i allmänhet läser mer tester, annaonser och dylikt efter att de inköpt någon specifik vara än före. Man är alltså mer noga med att (för sig själv) bekräfta att man gjort ett bra val än att verkligen se till att göra ett från början. Pengarna brinner i plånboken när man väl bestämt sig för köp.

Hur som helst. I ditt fall blev jag bara lite förvånad att du väljer en superkort lite tweakad raceskida som dessutom tillhör några av de absolut smalaste på marknaden, med sin midja på 60mm, om jag inte minns fel. Förvånad, eftersom du från början skrev något om offpist. Kanske var ordet offpist bara något fränt du slängde ut för att verka cool. I Hammarbybacken passar nog 173orna perfekt.

Slutligen, eftersom jag då och då provar min frus skidor (som ligger runt 180cm) har jag provat korta lagg.
Det ÄR skoj att åka lite halvsakta och göra hyfsat snäva svängar med bra skär på med kort sidoskärningsradie. Som sagt, det passar bra när backen man kör i är flack och kort. När berget bjuder på bättre förutsättningar är det dock i mitt tycke roligare och mer utmanande att bränna på i riktigt hög fart med, säg, 2 meters storslalomlagg eller någon stabil fetingskida. En stabil feting av helt annat slag är för övrigt ett i längden överlägset substitut till flackåkning som ju helt eliminerar behovet av snowbladesliknande barnskidor.

HWC HitMe

Mannen, Myten, Mysfarbrorn.

Hjälp...
Elan HSX är ju en av de mest extrema av de folkracevarianter på slalomcarvers som finns på marknaden. Svängradien, som närmast kan beskrivas som groteskt kort, gör svepande skärande svängar i stort sett omöljliga i allt utom blåa eller lätt röda backar. I skärande kortsväng med mycket kraft och maximal koncentration är de dock en mycket trevlig upplevelse.

Att tro att den kommer att vara bra utanför pisten är ju helt fel. Med lite vilja kanske det fungerar, men det gör ju alla skidor i så fall. Den korta längden gör kanske skidan enkel att hantera för en ovan åkare i trixiga lägen, men den styva konstruktionen och den kraftiga skärningen kommer att göra skidan svåråkt i farter över snigelfart. Skidor med så mycket sväng och så smal midja beter sig som en trappmaskin i lössnö. Skidan hänger i fram- och bakkant och midjan ger dåligt stöd.

Därmed inte sagt att du har gjort ett dåligt köp. HSX:en är säkerligen ett roligt komplement till en offpistskida. Köp inget under 80 mm i midjan. Prioriterar du enbart lössnöegenskaper är Salomon AK och Pocket Rocket, Fisher Alltrax 84 och K2 AK Launcher givna tips. Ska du även kunna visa dig på styva linan i hårda pister är Völkl G41, Stöckli Asteroid eller Dynastar Arno Adam ett bättre val. Jag kör på den sistnämnda och kan bara säga att den har ett svårslaget pistgrepp. Som referens kan jag nämna att jag även åker på ett par XScream Series och den är, även nyslipad, inte ens i närheten av Arnons tillförlitlighet de dagar när isiga partier börjar dyka upp i pisterna. Vågar man kanta, så sitter dom även i riktigt hårda förhållanden. Själv föredrar jag dessa lite hårdare skidor framför de rena lössnömonstren.

Hjälp...
Men jag är inte en i mängden. Jag har aldrig tidigare testat och tvekat och frågat så mycket innan jag köpt något. Så det så. Vad gäller dina uttalande om att jag inte skulle åka offpist, så har du helt fel igen. Däremot så kan jag säga att jag åker mer i Sverige än i nån offpisthåla, därför valde jag pistskidor före offpistskidor.
Och jag kan också lägga en elva ner för berget så att lacken släpper men man behöver ju ingen speciell teknik för det, bara ha koll på grejerna, så jag tolkar detta som att du har pissig teknik, har jag rätt?

Tillägnat HitMe: Mannen, Myten, Morsgrisen

Hjälp...
Jag vet att jag köpt sjyssta lagg, annars hade jag aldrig köpt dom, eller hur?
Och fortfarande så ska jag testa dom i lössnö v.9 så att...vänta lite med kritiken.

Hjälp...
Varför ska man inte testa?
Att testa är långt ifrån fel.
Att bara lyssna till dem som anser sig veta något är inte riktigt klokt.

De som vet något om skidor och skidåkning vet att få åkare har samma teknik och preferens vad gäller en skidas egenskaper och hur en skida ska användas. De förstår därför att olika skidor passar olika åkare.

Salomon Pilot 10 eller Salomon X-Scream är exempel på skidor som jag inte begriper varför de säljs så mycket som de gör.

Jag kan inte rekommendera någon att köpa de skidorna.

Flera av mina vänner däremot är stormförtjusta i sina Pilot 10.
När de sedan åker på skidor som jag jublar över så skakar de bara på huvudet och tycker som så att den där skidan skulle jag inte rekommendera ens min värste ovän.

Därför är rådet att, precis som jysm säger, testa, testa och testa.
Testa olika skidor i samma förhållanden, samma backar och åk på dem så som du vill åka skidor, inte så som försäljaren säger att du ska åka skidor.

Hjälp...
Jag håller med dig, men det finns problem. Först, när du säger att du inte skulle rekomendera X-Scream (som inte jag heller gillar) ser du just så snävt på saken som man inte skall som rådgivare. Med lite erfarenhet kan du kanske identifiera varför dina vänner gillar den typen av skida och senare i livet använda denna information vid rådgivning till andra.

Ett problem med testning är att många inte är så vana att testa. Dels testar de skidor som kanske är av helt annan typ en de åkt förut, dels kanske de testar skidor som är mycket bättre (i någon vid mening, men kanske egentligen ändå inte "rätt") än allt de provat tidigare. Slutligen kan de, om de inte är vana testare, endast testa skidan för hur de åker just nu, inte för hur den skall kännas om ett halvår då de förhoppningsvis utvecklats lite.

För att testning skall bli riktigt bra borde man få professionell testhandledning. Någon borde, utan att säga FÖR mycket, hinta lite om vad man kanske kan känna för skillnader om man känner efter.

Så, att testa är mycket riktigt långt ifrån fel. Tyvärr kan det ibland också bli en bra bit ifrån rätt.

En kort slalomracer kan kännas för djävla kul när man så att säga "står mitt på den". Tittar man lite uppifrån ser man dock att det är en skida med ovanligt begränsat användningsområde.

HWC HitMe

Mannen, Myten, Masugnen

Hjälp...

Det är nu dags för mig att tillföra lite substans till denna debatt som är på väg att urholka sig själv. Själv har jag aldrig förstått vitsen med att följa trenden... det gäller ju att hela tiden ligga minst tre steg före.

Sejouren med korta carvingskidor (176 cm) avslutade jag redan för tre år sedan. Och nu ett par år för sent införskaffa ett par långa feta lagg är ju i det närmaste pinsamt...

Istället skall jag omgående damma av mina gamla kompaktskidor från sjuttiotalet med namnet Joker! De är 160 cm saknar helt midja och är fullständigt omöjliga att lägga en skärande sväng med, men helt underbara i korta sladdsvängar och avancerad plogning!

MVH/ :-) MM

PS! Var kommer det att vara puder vecka 9 ??? Den här typen av förhandsinformation är verkligen högintressant... DS.

Hjälp...
Har följt denna diskussion med stort intresse och inte så lite nöje.
Åker själv på (enligt vissa) barnskidor. De funkar utmärkt!
Har åkt i djupt puder, spårat och ospårat på mina 175 cm långa lagg med måtten 110-62-110. Det kräver lite mer koncentration men är otroligt belönande det med. Hur de skidorna är i pisten behöver inte sägas. Alltså: Med mycket begränsad budget blir min Elan-laggen kanske inte är så tokiga.

Hjälp...
Är det någon som känner väderguden som kan hälsa honom att det skulle behöva lite snö ner "Valle"???
Dom har fan bara 170cm... BUUUUHUUUU!!!
Det här med pudret löser sig förhoppningsvis medan vi är där...

Hjälp...
Vad f-n är det frågan om egentligen? Först barnskidor, sedan fetingar, sedan balettlagg (så klart) och sedan var vi tillbaka där alla pryldiskussioner slutar. ÄVen där jag och HitMe försöker börja dem, men ingen förstår det. MONO! Det är, har alltid varit och kommer alltid att förbli.

Dessutom vill jag tillönska Ace mycket djupt och dyrt puder i Zermatt samtidigt som det kommer gula flygande tefat genom rymden, gröna gubbar dyker upp i baren samt ormar ur tapeterna.

Kan han den lurade v9-sportlovsturisten med barnskidorna förklara lite närmare var "Valle" ligger? Hoppas innerligen inte att du menar alpvärldens mest sargade rövhål Valmisery...

/JCM

Hjälp...
Tack bäste JCM! Det värmde! Dyrt, jo, jo. Puder i februari?...nja, men VEM vet, har kanske tur i ÅR. Det där andra då? HÄR har nog Du och jag LITE olika erfarenheter från afterskin, fast det låter ju kul det där!

/Eder förbundne Ace

Hjälp...
Det är ju snarare ett gäng diversifierande vittnesmål hos gendarmer, carabinieri samt die polizei som verkar aningens främmande.

Jag har för mig att du för ett par år sedan påstod att du hade haft rejäl "pjäxdans" för egen del i yngre dagar. Men det förstås: vi kanske lägger in olika värden i uttrycket pjäxdans, så låt gå.

Hur står det annars still? Är det fortfarande konsultbranschen eller har de bistrare tiderna och kapitalstrypningenäven nått dig i utkanterna av Närke? Varit i Big Stone Hill på sistone?

Skall själv tebax till franska alpernas mest sargade sida snart igen - kom på att det var en del prylar som fortfarande är ogjorda. Fan trot!

Hälsa klocktillverkarna från mig.

/JCM - Brantare än Shane, tröttare än Björne!

Hjälp...
Jo ValT har jag inte varit i på över två veckor. Kan ju verkligen tillönska eder en spexiga sportlovsvecka. På tisdagar är det "Boogie Nights" på Tango så glöm inte att ta med ett gäng spännande outfits. Min rekommendation är naturligtvis en rosa speedsuit. Hälsa Kicki & Tomas från mig.

Dessutom bör ju RomBox högaktas med en visit när ni ända är gäster i den del av verkligheten som brantåkare världen över kallar världens mest sargade dalgång; Tarentaise. Mitt favvishatobjekt när det gler orter över hela världen kommer ni också att ha nöjet att passera, nämligen Moutiers. Staden där solen aldrig skiner och som i största allmänhet saknar existensberättigande. Inte ens krogarna är uppmuntrande.

Å andra sidan finns en 7jevvla bra strippklubb i Courchevel.

Vi ses i Valdez!
/JCM - C.G.W.N.M.F.F.

Hjälp...
Bäste JCM!
Ett gott försök (...tror jag.
Pjäxdans? Jag? ALDRIG!
Konsult? Nja...
Närke...NÄRKE...N Ä R K E!!?
Big Stone Hill?...???

...Eh, det råder nog en massiv sammanblandning här.
Dock, du har en schysst stil, grabben (citat: Baloo, Djungelboken)

Amicalement
/Ace

Hjälp...
Kan så vara att JCM´s minnesmodul snöat igen en smula.
Att hedra dig - ACE för ovan nämnda egenskaper och lebensraum kan inte vara rätt o riktigt.

Jag tror att han rör ihop dig med mig.

- Jo JCM, jag är fortfarande i konsnylt-branchen.
- Fortfarande i Nerikes ytterkant.
- Fortfarande i symbios med långa (205-212) duo (ej mono)som läggs på kant i hög fart mejslande skarpa bågar.

Tyvärr lite för dåligt med tid (en o annan kanske pustar ut) för detta forum.

den okuvlige optimisten, nu mera tränad än någonsin

/Arc

Tillbaka
Topp