Mycket snö och perfekt väder - Men Skistar stänger igen

Ofta har orterna mer folk boende runt där, typ Denver, Salt Lake eller vad det nu är. Så folk kan åka upp utan att boka etc. Sälen är ju lite mer toköde när folk inte kan boka 8 månader innan. Känns som 90% är nyår, sportlov och påsk kompletterat med lite "vi har bokat vecka 4 i år" i augusti. För få "ah, öppet i helgen, drar upp"-kunder. Som väl vi här inne får representera antar jag.

På trådens tema har jag varit i Norefjell/Högevarde/Gråfjell rätt många gånger, men aldrig någonsin innan stängningsdatumet. Är lite med MountainMan där. Gött i orterna när de stängt. Earn your turn i lugn och ro.
Bra poäng. Får man till snabbtåg från Trondheim kanske det kan bli en möjlighet för Åre. :)

Om jag minns rätt var väl vårskidåkningen endast i 1000-metern och Tväråvalvet och Kabinbanan som transport upp och ner? Samt helgöppet. En stor park brukade också byggas. Brukar de skotta fram lederna även i högzon?
Det är lederna som utgår från Stjärnliften som brukar förberedas så fort systemet stänger.

Är osäker hur bra det går att skalära verksamheten, dvs hur mycket billigare det verkligen blir för en stor skidort att hålla en lift öppen istf för halva området, typ. tror det krävs rätt stora omställningar...
Under några säsonger var gondolen och övre delen av störtlopp (kanske något mer, minns ej) öppet 1-2 helger efter stängning endast för boende och medlemmar i holiday club. Så kan inte vara så hiskeligt dyrt att köra en lift om det var hållbart. Likaså händer det att klubbar bokar in sig på enskild lift, som Hasse skrev ovan. Det handlar väl mer om att det är någon annan som tar risken i de fallen då kanske.

Tillbaka
Topp