hjälp!

AKvS

Medlem
hjälp!
Finns det fortfarande inte någon här på freeride som vet vad man skall göra åt detta problem?

När jag kom in från skidåkningen häromdagen så upptäckte jag att jag hade fåt två djupa hack på ovansidan av skidan (Head monster 85). De var så djupa att jag hade skurit igeom det översta lagret och kommit en bit in på nästa.

Lite förbannad över hur jag kan lyckas med något sådant går jag till närmaste skidaffären och frågar vad de kan göra åt dessa jack. De säger att de vill skicka mina skidor ner i dalen men det ville inte jag så istället limmade de fast de uppfläkta bitarna (som fortfarande satt fast i skidan).

Nu undrar jag alltså vad jag skall göra för att inte få in någon fukt eller annat dåligt in i skidan? Skall man ta silikon, plastic padding eller finns det något annat bra tips för att bota mina stackars skidor?

tack på förhand!

/ebbot

hjälp!
Tjena!

Du lägger tvåkomponets epoxylim i botten, om det är så att "hacken" är så djupa att de nått kärnan av skidan. Detta håller bort fukten.

Skulle dock inte tipsa att limma tillbaka de gammla bitarna. Det du bör göra är att be någon som är kunnig, eller om du grejar det själv, stansa ut en bit av belaget för att sedan lägga i nytt. Sedan låter du det ligga under press för att sedan stenslipa för att få det jämt o fint.. Först med en grövre struktur o sen med en finare. Efter det brukar jag värma över med ett par-tre lager varm/mjuk valla för att mätta eller ev. skydda belaget inför sommaren.

Vanligtvis när man lagar skidor så här stansar man ut en hel fyrkant eller en halvcirkel runt den skadade delen. (Du behöver spec. verktyg) Sedan jämnar man ut kärnan och lägger epoxy i botten för att sen limma dit en helt ny fyrkant/halvcirkel belag.

Det går att laga allt! :)

Hör av dig om du har frågor!

Lycka till!

Mvh.

Tillbaka
Topp