hjälpa stukad fot att svullna ner?

• Trådstartare Trådstartare heliumk
  • Start datum Start datum
H

heliumk

Guest
aj aj aj! nu hände det som absolut inte fick hända!
jag stukade foten! rätt rejält dessutom...
och nu har jag ca 3- 4 dagar på mig max att bli bra igen innan jag sticker till franska alperna! har ni några bra tips... hjälper vila? hur ska jag stödja foten för att den inte ska bli förvärrad?

äta något speciellt. går det sedan att åka skidor med stukad fot? kan man stödja den så pass mycket att jag kan åka med den iallaFALL?

Hjälp! jag är som kan kalla det desperat!

Jag stukade foten som f*n en gång.

Då spelade jag hockey också
Jag kunde knappt gå förövrigt men när jag väl fick på mig skridskon på foten plus tejp runt foten så gick det riktigt bra faktist.

Det borde väl vara samma sak med pjäxor eller?

Jag höll foten högt uppe med.

Jag lyckades dra ett bowlingklot med full kraft rätt på ankeln en gång, dagen innan jag drog till österrike. foten va ganska rejält uppsvullen och jag hade jävligt ont.

Jag gick bara in på ett apotek där nere (för dom har starkare grejer utan recept i alperna) och förklarade och bad att få det absolut starkaste dom hade. Gubben plockade fram några giftiga piller under disken som han egentligen inte fick sälja utan recpet.

Efter ett sånt varje morgon va det bara att trycka i foten i pjäxan, spänna åt och köra hårt hela dan. Kände ingen smärta alls :)

Senast ändrad:
Du ska använda och röra den så mycket som möjligt för att det ska gå över så snabbt som möjligt, sen kan du väl typ linda den så att du inte kan röra den så att det gör ont speciellt mycket och sen trycker du ner den i pjäxan och hoppas på det bästa. Man sitter ju ganska limmad i pjäxorna så det känns som att det borde funka..

Okej atck för alla svar! kom gärna med fler om ni har men det mesta lät vettigt dock lät det lite crappy att ta massa okända piller men det är såkert bra det med ;)

linda den hårt som fan o försök o börja gå på den så fort som möjligt för o få igång den igen.. du kan tejpa den sen för o ge den mer stöd.. lite kompicerat men de funkar bra..

* Linda foten på morgonen och ha den lindad hela dagen. Linda av på kvällen.
* Sov med foten i högläge, lägg även upp foten när du sitter under dagen.
* Försök att gå som vanligt om det gör för ont gå till vårdcentralen och låna ett par kryckor.
* Rör på foten (trampa med den fram och tillbaka), det minskar svullnaden och förhindrar att du stelnar till för mycket.
* Tejpa inte foten om du är allt för svullen, det är risk att du stänger av blodcirkulationen eftersom tejpen ej är elastisk och då svullnar du ännu mer. Har svullnaden sen gått ned tejpa foten innan du stoppar ned den i pjäxan. Spänn pjäxan ordentligt.
* Tabletter med Ibumetin t.ex. Ipren är bättre än paracetamoltabletter. Gör det för ont, gå in på apoteket i Frankrike och köp Diklofenac det är receptfritt där (men inte i Sverige). Det är både smärtlindrande och antiinflammatoriskt.
Lycka till!

prova lite tigerbalsam! men de luktar inte gott, men de funkar skit bra:P

Jag har otroliga problem med både svaga ledband i fötter och knän så det är inte helt ovanligt att jag åker med svullna fötter.

Jag har aldrig tejpat / lindat foten när jag åker, eftersom en pjäxa / snowboard boot är så pass stabil så att det inte behövs.

Det bästa du kan göra fram tills att du åker är att försöka gå på foten alldeles normalt, även fast det gör ont, kommer få ner svullnaden snabbare.

ENJOY ALPERNA!

Det viktigaste för hur lång tid det tar att komma tillbaka efter en sådan skada är vad du gör genast efter skadetillfället. Man kan använda minnesordet PRICE:

Akut omhändertagande enligt PRICE-metoden

P – Pressure. Var snabbt framme och linda så hårt som möjligt, maximalt sträck på bandaget. Förkortar rehab och minskar effekterna av skadan. Gör ont, men nödvändigt. Om du inte har bandage omedelbart tillgängligt så tryck med handen. Kolla så att blodgenomströmning ändå sker. Ska sitta på 15-20 min.

R – Rest. Vila.

I – Ice. Enbart bra för smärtlindring. Ingen verkan i övrigt. Lägg någonting emellan så du inte skadar huden.

C – Compression. Nytt förband efter 15-20 min med halva elasticiteten på bandaget. Minskar svullnad. Ska sitta på 2-3 dygn efter skadan.

E – Elevation. Högläge. 30-50 % över hjärtat.

T ex vid lårkaka, andra smällar, stukning, sträckning. Så tidig belastning som möjligt är bra. Kan belasta samtidigt som man har kompressionsförbandet. Endast till smärtgränsen!

==

Det är klokt att inte belasta foten alls första dygnet/dygnen när skadan är akut. Tänk att du vill minimera blödningen/svullnaden. Det är denna svullnad som tar tid att få bort sedan. Kryckor när du förflyttar dig och högläge så mycket som möjligt allra första tiden efter skadan.

Du kan skada ligament i fotleden. En sjukgymnast kan ge dig träningsråd för fotleden efter en stukning. Besök din vårdcentral.

liber_calcaneus sa:
En sjukgymnast kan ge dig träningsråd för fotleden efter en stukning. Besök din vårdcentral.
Det där är det bästa tipset hittils, jag våldsstukade min fot precis innan vintern för två år sedan. Jag gick hos en sjukgymnast och fick "strömning" som han kallade det. Han satte tre elektroder på min fot och sen fick jag själv skicka på ström igenom och jag märkte direkt efteråt att svullnaden gick ner en del.

Du kommer ha problem länge med det. Jag kan fortfarande känna av min stukning ibland.

det där med att linda direkt var lite småkrånligt eftersom jag var mitt i stan... visserligen hade jag inte hjärna att gå till ett apotek utan strosa runt haltandes ändå :(

Tillbaka
Topp