hjulen rullar sämre efter en slide session

Charlee

Ny medlem
tjänare, jag och en polare var precis ute och åkte och vi drog lite slides i en backe, kanske va ute och körde i en timme ca. 25-30 korta åk bara, försökte få in tekniken och så

men vilket fall så märkte jag att ena hjulet rullade skamligt dåligt när jag kom hem nu, att de liksom inte rullar jämt. jag skulle gissa på att de va något problem med kullagerna och min kompis sa att de va för att jag hade just de hjulet sämre åt skruvat

är det någon som har varit med om något liknande? hur åtgärdade du problemet, va de bara att kasta och kirra nytt?

om det skulle vara till någon hjälp rullar jag på en slipstream the twin, paris truckar, kahalani lager med feta orangutang hjul.

haaaa-de :D

du kan ha råkat ut för ett flatspot ( heter det så?), hjulet roterade inte när du slajda och är inte längre runt. Använder du Spacers?

nja det är det nog inte i detta fallet, då hade de ju rullat lika bra när man håller brädan i handen, även om jag inte har spacers, de kanske kan ha varit att ett av lagrena blev intryckta eller liknande?

Lagerhållaren i hjulet kan ha skadats. Använd spacers! Kostar ca. 30kr för 4st... Ett hjul kostar ungefär 150kr/st

Senast ändrad:
köpte brädan rätt så billigt när min polare ville ha en tan tain istället, ska höra med honom om hur han hade de, tack för svaren gubbar

Använd spacers! Som din kompis sa så har du säkert inte skruvat fast hjulet nog hårt. MEN för att man ska kunna skruva åt hjulet hårt så att det sitter bra ska man ha spacers.

Har hänt för mig också en gång efter att jag har slajdat att ett hjul började låta konstigt och rulla dåligt (vet nu att det var för att jag inte hade skruvat fast hjulet nog hårt). Men just då löste jag problemet genom att banka ner hjulet i sidled i marken lite. Det slutade låta och det rullade bättre då i alla fall! :D

jag var ute och rullade lite förut och det verkade ha löst sig av sig själv efter den lilla sträckan jag körde, men spacers är nog en bra idé :) tack för hjälpen :D

Tjena, Det finns Spacers, Speed rings. en cylinderformad bit som man sätter mellan de två lagrenarna. Den har man för att kullagret ska rulla jämnare. Med den ringen så låser du den inre ringen i kullagret som själva lagret rullar runt. Att dom sedan inte rullar när du har den i handen är inga problem, eftersom då du åker kommer lagret få jobba som det ska och då jäklar kommer de rulla på.

Smör med en olja som inte tar åt sig smuts.
Jag använder denna.
http://www.kullagergrossisten.se/pr...d=261&osCsid=7a1b1528f24fcde6b581616aab969c7f
I I = I I

I I är lagret. = ringen.

Där ser du den.

Att dom rullar ojämnt kan bero på att du skruvat olika hårt, sen när man slidar så slits lagren eftersom de körs hårdare. Ett tips är att ha en uppsättning däck och lager för slidning och en uppsättning för att lida och ha bra rull :) Skicka ett PM till mig så ska jag kolla om jag har några däck kvar,

Tänkte bara påpeka att spacers och speedrings inte är samma sak(skulle kunna misstolkas).
Spacers sätter man mellan kullagerna.
Speedrings är i princip tunna brickor som man sätter på yttersidorna av lagerna.

Tillbaka
Topp