Jag har bla säsongat i Österrike.
Säsongen börjer i mitten av Dec och pågår till slutet av April ungefär (iallfall där jag arbetade).
Ett tips är att vara ute i god tid om du vill ha ett bra job. Det går också att få bra job i januari för då är det många som inte pallar med livet som säsongare och åker hem till mamma.
Ju bättre tyska du kan dessto bättre jobb får du.
Där jag arbetade var det nästan ingen som kunde engelska (förutom mina skibumsfreinds) men det varierar väldigt mycket från ställe till ställe. Som i st anton är det nog lättare med språket, men haka inte upp dig på st anton bara för att alla andra svenskar åker dit, det finns många bra stora ställen som inte är fullt så kända för oss svenskar med kanon backar och orörd snö!!
Hur det är att arbeta som skidlärare vet jag inte för det har jag aldrig arbetat som. Du ska i vilketfall vara duktig på att åka skidor och helst ha en internationell skidlärarutbildning i ryggen.
Annars är Österrike mycket billigt att bo i vad gäller mat och sprit iallfall. Eftersom bostad, mat och liftkort ingick i jobbet tjänade iallfall jag ihop en del pengar på köpet....
Men man får räkna med chefer som driver en till vansinne ibland. Vad gör man inte för skidåkningen...
Det var lite om Österrike....
Ola