Höga priser på NTN-pjäxor i Sverige?

ulno7633

Ny medlem
Efter att ha kollat runt lite på priser på NTN-pjäxor inför ett kommande köp så vidgade jag min sökning till Europa. I korthet så är pjäxorna 50% dyrare i sverige än på t.ex. sport-conrad. Ett par Scarpa TX-pro ligger på 4100 SEK hos Sport Conrad (och något lägre hos telemark pyrenees). och motsvarande pris i Sverige är ca 6000. Hur kan man motivera denna gigantiska skillnad? Jag har förståelse för att man kan ta lite extra för att kompensera för små volymer, men en prisskillnad på ca 2000kr är nästan komisk.

Jämför man priset på t.ex. NTN-bindningar så är det viss prisskillnad (ca 15%), vilket är mer rimligt. Någon som har en bra förklaring?

Kan tyvärr inte ge nått bra svar på din fråga, men kan hålla med om att det är sjuuuuka priser i sverige. När jag köpte mina senaste NTN-pjux kostade dom 7000:- ord. pris, 5000:- på rea (det var sommarrea). Gick hem, kollade internet, och hittade samma pjäxa för 2600:- från telemark-pyrenees.com. Också sommarrea, men ord. pris låg på 4500:-

Svenska butiker köpte in hårda varor i mars, Då låg euoron i nästan 11 kr
Telemark är väldigt litet CA 1 % av skidåkningen, Kostar med lager
Butikspersonal kostar
Lokaler kostar (citylokal med bästa läge 100.000 kr /månad för 250 kvm)
Ingen i Sverige blir rik på att sälja Telemark en sån smal produkt

I mars låg euron på 9,8 SEK. I övrigt så förstår jag att Telemarksgrejor är en nischprodukt, men jag har ändå svårt att se hur man kan motivera ett så pass högt pris.

Problemet är vissa av generalagenterna i Sverige, inte butikerna. Dom vill ha ut ordentlig vinst, sätter därför ett högt pris och får inte sålt ett smack... Sumpar alltså sin egen marknad. Smart? Njae...
Garmont Prophet kostade t.ex. 6000 i butik här när jag skulle handla och 4000 i Frankrike. Gissa var jag shoppade?

Senast ändrad:
En massa mellanhänder är alltid fördyrande. Varför köper inte butikerna direkt från tillverkarna, det kan inte vara så svårt. Både butiken och tillverkaren skulle antagligen tjäna på det, även om det skulle medför viss extra administration. Tillverkarn kan höja priset, och butiken borde kunna får ett bättre pris än om man köper via en agent.

Att det överhuvudtaget finns utrymme för "generalagenter" visar på inköpsstrukturen behöver uppdateras. Även om Sverige är en avkrok i många avseenden, så är det ju väldigt nära europa. Budade hem en bindning från Telemark-pyrenees för 200 kr, så logistik kostnaden är ju försumbar när man sparar 2000:- på inköpet för pjäxor.

Om det är så att mellanhänder driver upp priserna, så är det ju komiskt. Snacka om att såga av grenen man sitter på för folk är inte dummare än att dom köper grejorna utomlands.

Skillnaden är att handlarna här har/kräver en betydligt högre marginal på grejerna det säljer än vad tex. tyska handlare har. Köpkraften(befolkningen) och antalet varor som går ur butik där nere är betydligt större än i Sverige, därför klarar de sig på en lägre marginal

Sen är telemarkåkare i allmänhet ganska snåla. Jag är ett lysande undantag från den regeln och föredrar att handla hemma men när skillnaden är flera tusen kronor på ett par pjäxor är det svårt att motivera att handla lokalt. Säljer man ingenting tjänar man ingenting.

dr-telemark sa:
Sen är telemarkåkare i allmänhet ganska snåla. Jag är ett lysande undantag från den regeln och föredrar att handla hemma men när skillnaden är flera tusen kronor på ett par pjäxor är det svårt att motivera att handla lokalt. Säljer man ingenting tjänar man ingenting.
Menar du att det bara gäller telisåkare?
Tycker samma mönster går igen på typ alla forum på internet, varesig det är om MTV, landsvägscykling, isklättring, utförsåkning, symaskiner eller datorkomponenter.. ;)

Det är inget fel att ha koll på priser. Jag har en bra lön, och det är inte pengarna i sig, som är problemet. Jag är dock tveksam till att betala extra när jag kan får en identisk produkt till ett mycket lägre pris. Själv ser jag prismedvetenhet som något positivt och det har inte med alla åren på universitetet att göra, utan en rent principiell fråga.

Vidare är jag intresserad hur en så liten region som europa kan ha en så snevriden prisbild, eftersom vi iom EU är en "fri" markand. Kort och gott så är det något som inte stämmer här.

Litet urval = högt pris
Nytt sortiment för svenska butiker = högt pris
Liten telemarkstrend i Sverige = högt pris
Få gruppskidskolor i Telemark i Sverige = högt pris

Hörde förresten att Telemark Weekend Järvsö anordnar testcenterpå för den senaste telemarksutrustningen inklusive NTN. Så då är det bra att vara på plats för att ställa alla kluriga frågor till dem.

Senast ändrad:
offline sa:
dr-telemark sa:
Sen är telemarkåkare i allmänhet ganska snåla.
Jag trodde att det blev fastställt i en annan tråd att telemarksåkarna består av läkare, ingenjörer och andra liknande högavlönade yrkesgrupper? :rolleyes:
Har inget och göra med vilken utbildning de har eftersom att många lär sig åka telemark innan de har påbörjat någon utbildning för högavlönade yrkesgrupper. :rolleyes:

Dagen tips: XXL i Sandvika (Norge) har Garmont Kenai NTN för 1500 NOK. Ganska bra pris. Jag har inte provkört pjäxan men var mjuk i butiken. Känns lite "billig" i övrigt.

Annars var det bra rea överlag i butikerna, bla Hardside och Sentinel för 2500.

Tillbaka
Topp