Högskola med möjlighet till mycket parkåkning?

stighall

Ny medlem
Tjen.

Har missat två säsonger pga knäskada och är jävligt sugen på åka igen nästa säsong men samtidigt har man ju börjat fundera på att få en finfin utbildning. Undrar om det finns någon högskola som har nära till en bra park?

MVH André

har det inte vart reklam för umeå universitet som en högskola med närhet till skidåkning, jag vet inte, det kanske är till någon hjälp?

R-R sa:
har det inte vart reklam för umeå universitet som en högskola med närhet till skidåkning, jag vet inte, det kanske är till någon hjälp?
Mjo Vännäs ligger ju nån mil ifrån. Tänkte om det fanns någon annan skola nära till större park.

Gävle högskola ligger relativt nära Kungsberget som har en del snöparker.

Snöparker är det relativt lätt att skapa även i städer beroende på engagemang samt tillgängligt till snö och sluttningar.
I mellersta Sverige där snötillgången är större finns det lite högskolor och universitet som ligger lite närmare backarna t,ex dessa:
Mittuniversitetet Campus Åre, Östersund

I norra Sverige finnsLuleå tekniska universitet

Om du däremot vill ha bra parker då snön har smält så är det Linköpings universitetsom gäller för där satsar kommunen på skateramper till alla skolområden och andra speciella parker.

Men självklart ska du välja utbildning efter vad du är intresserad av. Går ju även att resa till parker eller bygga en själv.

Senast ändrad:
Pluggar i Luleå, finns ganska bra skidkultur på det här universitetet. Kanske mer fokus på freeride än jib, men det är knappast problem att hitta folk som är sugna på att åka skidor.

Storumans folkhögskola har ju en snowboardlinje i Tärnaby.

Men jag pluggar i Umeå Universitet i Idrottsvetenskap (Idrottspedagogik) och bor på gångavstånd nära den lokala backen Bräntberget. Visst, den är riktigt liten men om jag vill ha en större backe så kan jag alltid dra till Bygdsiljum (50min med buss) eller Vännäs (30 min bil). Sen går det bussar dagligen till fjällen som Hemavan och Tärnaby som tar runt 5 timmar med bussen.

tar 1 timma med tåg/bil till åre från östersund. gb backen som ligger mitt i stan e väll inget att skryta med men det finns iaf några hopp å boxar där.

UofU i Salt Lake ska tydligen vara bästa universitet för skidåkning i hela världen. Sen finns det ju SNC, Lake Tahoe också.

Jag pluggar just nu på Mittuniversitet i Östersund, sjukt goda möjligheter för att shredda park och sånt. Först och främst så ligger ju Åre nära. Kan bli dyrt att åka tåg framochtillbaka över dagen i längden men åker man bil och är några stycken så är det inga problem. Sjukt många som pluggar och åker så är du en social jäkel borde du hitta bilplats utan problem! Sen finns Gustavsbergsbacken på Frösön, backen är väl egenligen inget att hurra för, men de finns ett storthopp som är faktiskt rätt skönt, samt en mindre kick och enhel del rails och boxar som kanske inte håller världsklass men funkar verkligen att shredda på vardagskvällarna... Sen finns skidleken, ett ställe en liten bit utanför stan(också på frösön) där det finns ett gäng boxar m.m som man får hajka och bygga om som man vill. Lampor finns där som man sätter på själv :)

Trondheim!
ca 2 mil till Vassfjellet (460m fallhöjd, vassfjellet.com). Buss nästan varje dag (tror jag) från Moholt studentby. 16:30. Åter 21:30 eller nåt.
NTNU omfattar Norges största och mest erkända tekniska universitet (gamla NTH) samt en drös icke-tekniska utbildningar. Gott renommé.
Meråker ligger ca 8 mil bort (600m fallhöjd, http://www.merakeralpinsenter.com). Oppdal ligger väl 13-14mil bort? Åre ca 20?

Hur det är med parker på dessa ställen har jag ingen aning om...men jag var iaf nöjd när jag pluggade där :-)

I3ea sa:

Snöparker är det relativt lätt att skapa även i städer beroende på engagemang samt tillgängligt till snö och sluttningar.
I mellersta Sverige där snötillgången är större finns det lite högskolor och universitet som ligger lite närmare backarna t,ex dessa:

Om du däremot vill ha bra parker då snön har smält så är det Linköpings universitetsom gäller för där satsar kommunen på skateramper till alla skolområden och andra speciella parker.

Men självklart ska du välja utbildning efter vad du är intresserad av. Går ju även att resa till parker eller bygga en själv.
Du skriver om Luleå Tekniska och om bra tillgång till skate men nämner inte nya inomhushallen lr betongparken? http://steelpark.blogg.se/.
Om du är ute efter Skate också så är nog Luleå något, parkerna för skidåkning är väl inga toppparker, men några rails och boxar har vi iaf.

Senast ändrad:
Hogizz sa:
I3ea sa:

Du skriver om Luleå Tekniska och om bra tillgång till skate men nämner inte nya inomhushallen lr betongparken? http://steelpark.blogg.se/.
Om du är ute efter Skate också så är nog Luleå något, parkerna för skidåkning är väl inga toppparker, men några rails och boxar har vi iaf.
Kanske var lite otydligt men först tipsade jag om snönära platser varav Luleå var ett av dem däremot Linköping har inte alltid bra snötillgång på vintern men så fort det är bar mark så syns alla skateparker där. Att Luleå har skate med kunde jag inte tipsa om eftersom att jag inte har bott där och känner till sånt.

Tillbaka
Topp