Hokkaido februari -17, någon med lite erfarenheter & tips?

Hej!

Efter ett par rätt mediokra skidsäsonger hoppas jag -17 ska bli en upprättelse. Så bokat in en tripp på ett par veckor för mig +3 fr o m 1:a februari, men har fortfarande inte spikat upplägget. Researchen pekar åt att undvika Grand Hirafu och Annupuri, då vi inte åker till Japan för att hänga ut med Aussies och käka burgare utan hellre hittar lite onsens & frossar sashimi..
Vi funderar i nuläget på att boka upp oss ena veckan i Rusutsu, och ev. försöka oss på lite mindre ställen och tycker Teine, Hanazono, Moiwa och Furano som uppföljning känns intressanta.
Synpunkter och tips på både åkning och boenden mottages mycket, mycket tacksamt.

Arigatō gozaimas!

Kolla upp geografin först, det är ett smart sätt att gå. Niseko kan säkert andra berätta mer om, jag tar de lite mindre orterna.

Moiwa - Mycket liten granne med Niseko. Du kan åka ner i Niseko efter dagen.
Rusutsu - Grymt! Magisk skogskidåkning och lätt att hitta.
Furano - Finns många möjligheter men man måste använda gaterna. Kolla upp outruns innan för att få ut mest.
Kiroro - Stor potential men väldigt mycket avspärrat att den roliga terrängen inte nås senast vi va där.
Asahidake - En kabinlift. Två catracks och bara köra. Bo på vandrarhemmet eller hotellen där. Ca 45-60 min körning till Asahikawa och närmaste butik.
Kamui Ski Links - Mycket underskattat ställe.

free_fall, tack för raderna! Inte hittat något negativt om Rusutsu så här långt, kul att få ytterligare bekräftelse på att det verkar vara ett ställe som är värt ett längre besök.
Asahidake verkar definitivt förtjäna mer uppmärksamhet, ev. en hyrbil också i värsta fall.. Samui Ski Links har helt undgått våra Hokkaido-studier så här långt, fint med helt ny resort att läsa in sig på.

Brukar i vanliga fall ha med oss en rätt dedikerad topografi- och kartläsare, kanske är läge för någon att ändå axla den rollen även den här trippen. Men eftersom terrängen verkar betydligt snällare samtidigt som snötillgången förhoppningsvis är stabil på Hokkaido i februari (?) hade vi väl initialt hoppats slippa reka touring och nordsidor som ju annars är svårt att komma undan efter några dagars blå himmel här hemma, i Alperna eller ens hos Nordamerikanerna..

Såg att det finns en tråd specifikt om bilhyra under japanska skidresor, är det kanske något du provat på och skulle kunna rekommendera? Eller känns månne kommunal transport därborta som ett ok alternativ?

Jag och en polare bodde på ett hostel i Niseko, Kanon Lodge grand hirafu, en månad och det var den bästa skidresan någonsin!
Barhänget blir vad man gör det till men överlag störtskönt.
När vi blev trötta på Niseko tog vi dagsturer till Rusutsu. Inga liftköer och mestadels japanska familjer åkte dit = inget puderhets!! Magiskt kort och gott från stunden man går in i liftcentret med ett tivoli och talande träd vid kön.
Att vara i Niseko en månad är överdrivet och i efterhand hade en bil vart klokt så man kan se fler orter.
MEN, saker att inte missa om ni ändå är i Niseko:

•The fridge bar, var i tid för stället blir snabbt fullt. Det är en liten frysdörr man går in i och stället levererar en sinnes "hot aple pie" och bra häng. Skön mötesplats.

•Gå upp en kort bit mot toppen från toppliften och utforska backbowlen ner mot skiers left eller åk ner mot postkartans högra del för mängder go, gles skogsåkning.

•Om ni stannar ett par dagar finns det en kort kurs som ger tillgång till en gate endast för behöriga. Galet värt när resten av berget är uppåkt/fyllt med plogande aussies utan lavinutrustning.

•Bo på Kanon Lodge. centralt i byn. ägaren och hans familj är fantastiska och kör er gladeligen uppför backen till liftarna

Vad det gäller snötillgången lär det inte vara ett problem i februari. När vi var där så hade vi oturen att få det sämsta snöåret på 70 år. Trots det var de dumpen som kom mellan solstrålarna bland det sjukaste jag vart med om.

Side note som kan va bra att ha i bakhuvudet:
Som ni säkert redan vet är japanerna väldigt måna om sina regler. Det kommer många ggr vara fruktansvärt frestande att ducka rep men kom ihåg att de ofta är där av en anledning. Sprickor på 4-6m finns här och där och vulkaniska källor och onsens kan bilda gasfickor under snön (en i gänget vi åkte med hamnade i ett sådant sjukhål och de verkade sådär spännande). Utgå från att alla japaner också kan karate så ser pistvakterna er så kommer de inte vara nådiga. Ögonvittnade en liten vakt hoppa i sina skidor i ett skutt, störtloppa ner till ryssarna (av modell större), välte den ena medan han släpade den andra baklänges tillbaka under repet innan han gjorde detsamma med ryss nr 2, klippte liftkorten och skickade iväg dem. Han slutade inte vissla i sin lilla pipa för en sekund under attacken.
Med det sagt så duckade vi en hel del rep men välj era ställen :)

Tips på souvenir: Japanska köksknivar. SÅ värt!

Lycka till :)

ahakansson sa:
Jag och en polare bodde på ett hostel i Niseko, Kanon Lodge grand hirafu, en månad och det var den bästa skidresan någonsin!
Barhänget blir vad man gör det till men överlag störtskönt.
När vi blev trötta på Niseko tog vi dagsturer till Rusutsu. Inga liftköer och mestadels japanska familjer åkte dit = inget puderhets!! Magiskt kort och gott från stunden man går in i liftcentret med ett tivoli och talande träd vid kön.
Att vara i Niseko en månad är överdrivet och i efterhand hade en bil vart klokt så man kan se fler orter.
MEN, saker att inte missa om ni ändå är i Niseko:

•The fridge bar, var i tid för stället blir snabbt fullt. Det är en liten frysdörr man går in i och stället levererar en sinnes "hot aple pie" och bra häng. Skön mötesplats.

•Gå upp en kort bit mot toppen från toppliften och utforska backbowlen ner mot skiers left eller åk ner mot postkartans högra del för mängder go, gles skogsåkning.

•Om ni stannar ett par dagar finns det en kort kurs som ger tillgång till en gate endast för behöriga. Galet värt när resten av berget är uppåkt/fyllt med plogande aussies utan lavinutrustning.

•Bo på Kanon Lodge. centralt i byn. ägaren och hans familj är fantastiska och kör er gladeligen uppför backen till liftarna

Vad det gäller snötillgången lär det inte vara ett problem i februari. När vi var där så hade vi oturen att få det sämsta snöåret på 70 år. Trots det var de dumpen som kom mellan solstrålarna bland det sjukaste jag vart med om.

Side note som kan va bra att ha i bakhuvudet:
Som ni säkert redan vet är japanerna väldigt måna om sina regler. Det kommer många ggr vara fruktansvärt frestande att ducka rep men kom ihåg att de ofta är där av en anledning. Sprickor på 4-6m finns här och där och vulkaniska källor och onsens kan bilda gasfickor under snön (en i gänget vi åkte med hamnade i ett sådant sjukhål och de verkade sådär spännande). Utgå från att alla japaner också kan karate så ser pistvakterna er så kommer de inte vara nådiga. Ögonvittnade en liten vakt hoppa i sina skidor i ett skutt, störtloppa ner till ryssarna (av modell större), välte den ena medan han släpade den andra baklänges tillbaka under repet innan han gjorde detsamma med ryss nr 2, klippte liftkorten och skickade iväg dem. Han slutade inte vissla i sin lilla pipa för en sekund under attacken.
Med det sagt så duckade vi en hel del rep men välj era ställen :)

Tips på souvenir: Japanska köksknivar. SÅ värt!

Lycka till :)
Tack för tipsen ahakansson! Och ursäkta bedrövligt sent uppmärksammande, trodde tråden blivit uttjänt så höll mig inte riktigt uppdaterad.
Riktigt kul att höra att ni haft en så lyckad månad i Niseko, och att Rusutsu också får bra betyg. Får se om vi bosätter oss i Niseko eller Rusutsu men verkar uppenbart att båda ställen ska besökas. Kommer definitivt kika närmare på kursen för legal repduckning och Kanon Lodge. Kände inte till att Gissar att vi är sent ute som tusan men finns kanske något utrymme kvar där med lite tur.

Hunnit med några icke skidrelaterade resor till Japan tidigare och fyllt på knivsamlingen vid varje tillfälle. Antagligen vara den bästa souveniren alla kategorier alla länder någonsin.

Tack för att du tog dig tid att skriva ned all info, mycket uppskattat. Ha en fin säsong 16/17!

Hej,

@Petter_Mildh
Jag kommer att nästa vända bo mellan Niseko och Rustusu som några vänner gjorde.
Boendet avsevärt billigare, och det finansierade deras hyrbil...
Vi avverkade Niseko, Moiwa, Rusutsu och Kiroro.
Vi upplevde Kiroro som en pärla då det var relativt uppkört i Rusustu...
Dock duckade vi repen i Kiroro och hikade uppåt, och droppade åt sidorna.. (vill inte uppvigla eller förringa risken det innebär, så som en dåres försvarstal så var det med pistörernas goda minne/tysta godkännande..). Jag tycker inte att det är en uppoffring att behöva köra då bira eller saké är prio 2 när man har åkt till Japan för att bränna lagg:) Onsens finns både i Niseko, men även runt om (kanske de bättre..?). skaffa dock internationellt körkort via motormännen innan avfärd om ni skall hyra bil (obs, -vänstertrafik:))

Senast ändrad:
Almen1 sa:
Hej,

@Petter_Mildh
Jag kommer att nästa vända bo mellan Niseko och Rustusu som några vänner gjorde.
Boendet avsevärt billigare, och det finansierade deras hyrbil...
Vi avverkade Niseko, Moiwa, Rusutsu och Kiroro.
Vi upplevde Kiroro som en pärla då det var relativt uppkört i Rusustu...
Dock duckade vi repen i Kiroro och hikade uppåt, och droppade åt sidorna.. (vill inte uppvigla eller förringa risken det innebär, så som en dåres försvarstal så var det med pistörernas goda minne/tysta godkännande..). Jag tycker inte att det är en uppoffring att behöva köra då bira eller saké är prio 2 när man har åkt till Japan för att bränna lagg:) Onsens finns både i Niseko, men även runt om (kanske de bättre..?). skaffa dock internationellt körkort via motormännen innan avfärd om ni skall hyra bil (obs, -vänstertrafik:))
Tack Almen1! Låter som ett utmärkt upplägg, inne på hyrbilsspåret själv också just för att få access till de mindre omskrivna ställena, där snön förhoppningsvis ligger ospårad lite längre och afterskin inte består i biljard, pjäxdans och tacos.. Även om det förstås gör sig utmärkt i typ alla andra sammanhang..
Hunnit med några vändor till Japan tidigare men tyvärr inte lyckats få in någon åkning då, dock fullt införstådd i att regler och bestämmelser är något man respekterar där borta. Får se hur det blir med repduckningen, under omständigheterna skulle det inte vara överraskande om frestelsen blir svår att motstå..
Kiroro ska vi absolut kolla närmare på. Berättade dina vänner något om prisnivån på bilhyran?

Hej,
Jag kan kolla upp bilhyran. Har för mig att de betalda 500sek/natt för boendet, och vi ca 1400sek/natt i Niseko..
Skillnaden blev bilhyran har jag för mig att vi beräknade. Gällande regler så är de betydligt mer strikta i Niseko, vilket jag tycker är korrekt. Det är många åkare, och flertalet kommer som raketer utan vare sig spade, sond, eller transiever långt utanför systemet. Vi skandinaver är oftast kittade till tänderna med 3-lagers kläder, lavinutrustning inkl lavin-ryggor. I Niseko fanns det prislistor för vad det kostade om pistörerna behövde supporta, timtaxa, och för vad de behövde använda för hjälpmedel. Det var uppenbart att det skulle kosta skjortan om man skadade sig i offpisten..

I Kiroro var det mer som att komma en liten avdankad, halvsömnig skidanläggning med tomma liftar och fåtalet drivna puderjägare:) Där av var det accepterat att knalla en bit utanför själva systemet på ett helt annat sätt än i Niseko (Där det tillämpas gater i repen vilka skall respekteras och användas).

Almen1 sa:
Hej,
Jag kan kolla upp bilhyran. Har för mig att de betalda 500sek/natt för boendet, och vi ca 1400sek/natt i Niseko..
Skillnaden blev bilhyran har jag för mig att vi beräknade. Gällande regler så är de betydligt mer strikta i Niseko, vilket jag tycker är korrekt. Det är många åkare, och flertalet kommer som raketer utan vare sig spade, sond, eller transiever långt utanför systemet. Vi skandinaver är oftast kittade till tänderna med 3-lagers kläder, lavinutrustning inkl lavin-ryggor. I Niseko fanns det prislistor för vad det kostade om pistörerna behövde supporta, timtaxa, och för vad de behövde använda för hjälpmedel. Det var uppenbart att det skulle kosta skjortan om man skadade sig i offpisten..

I Kiroro var det mer som att komma en liten avdankad, halvsömnig skidanläggning med tomma liftar och fåtalet drivna puderjägare:) Där av var det accepterat att knalla en bit utanför själva systemet på ett helt annat sätt än i Niseko (Där det tillämpas gater i repen vilka skall respekteras och användas).
@almen1 Har du tid att kolla lite är det varmt välkommet med lite mer info både på ert 500-kronorsboende och bilhyran.
Blir helt uppenbart att vi får sätta oss in i de lokala regelböckerna på respektive resort, med tanke på att samtliga i den här tråden uppmärksammat det.. Vill tro vi kommer med ett helt ok säkerhetstänk, utöver självklara transciever, spade och sond, första hjälpen kit, så hoppas kunna spara in några yen om olyckan trots det är framme..
Ska hårdgranska Kiroro, låter som det kan vara precis vad vi flyger över för att hitta rätt på.
Tack för tipsen!

Hej!
Vi tillbringade en vecka i Kiroro i januari förra året lite ofrivilligt. Vårt boende i Niseko blev avbokat två dagar innan...så vi bokade hotell i Otaru och tog anläggningens gratisbuss upp till Kiroro. Tips på boende är Grand Otaru, där går en direktbuss varje dag. (Var vid bussen i god tid annars blir ni kvar!)

Det Snöade galet så vi fick magiska dagar. Men man ska vara medveten om att det är väldigt liten fallhöjd och att det är bitvis plågsamt flackt. Det positiva är att det knappt är några köer och att konkurrensen om pudret är liten. Lite jobbigt att hålla sig till gaterna eftersom det tog lång tid att åka via dessa. Vi duckade rep för att spara tid, men det var inte helt uppskattat. De hade australiensare anställda för att hålla koll på att reglerna följdes, de var softa och vädjade mest till oss att hålla oss till gaterna. Pistörerna var mindre trevliga tyvärr, men vi såg dom inte så ofta. Kom ihåg att ni måste anmäla er för offpist varje morgon vid bergsklubben, då får ni ett band som hade olika färger varje dag. Inget band=utskällning eller värre. Om ni bor i Otaru måste ni besöka Sapporo Kokusai, det var också en pärla, helt utan puderhets. Ha så kul!

Senast ändrad:
Tjena!

Jag och tre polare var i Japan i vintras i 5 veckor och åkte runt i husbil ca 3,5 veckor. Husbil är något vi kan rekommendera starkt då man åker dit där snön faller, vilket ger garanterad bottenlöst puder!
Vi hyrde husbilen från Japan RV rental som ligger någonstans i Sapporo. Var en kort tågtransport samt 5 minuter i taxi från flygplatsen för att ta sig dit! det blev ca 350kr/natt plus diesel som är avsevärt mycket billigare i Japan än i Sverige.

Vi hittade många guldkorn på Hokkaido och några orter som man bör åka till är

Niseko, bara för att det är den enda riktiga "skidstaden" dock sjukt hög hype och mycket restrictions så de områden man fick åka på blev uppkört rätt snabbt. Dock kan jag tipsa om ett område mellan Niseko Village och Grand Hirafu som är totalförbjudet att åka på pga att man kommer till ingenmansland, dock kan man boota upp över någon av de mindre kammarna för att komma tillbaka till Village eller Hirafu. Det positiva med detta åk är att man har alltid first tracks och sjukt mycket snö och rolig terräng för sig själv, det negativa är att om dem ser dig åka där så tar dem liftkortet direkt...
Viktigt är att man inte stannar i Niseko för länge bara för att det är en "ball" stad.

Rusutsu, Andra sidan Mount Yotei från Niseko, Sjukt mycket bättre tyckte vi. Inte mycket pudersökande puckon, så man har mycket för sig själv! Fantastisk skogsåkning och om man tycker att det är "för spårat" så kan man boota eller skinna en kort stund och få ännu mer magisk åkning! Här kan man vara hur mycket som helst!

Mount Yotei, Vulkanen mellan Niseko och Rusutsu. Finns många bilvägar runt detta berg så det är bara att parkera på lämplig plats och höjd så kan man börja skinna mot toppen, smart är att göra detta på en fin dag då man kan åka ner i bowlen på toppen samt få fin utsikt på vägen upp!

Asahidake, En kabin lift två cattracks som leder en tillbaka till dalstationen. Sjukt stor lekplats med mängder av olika terräng. Detta berg har mer alpin terräng än Niseko, Rusutsu och Yotei! Dock som tidigare har skrivit så är det en bra bit till närmsta civilisation!

Vi drog även till Furano och Kumai påvägen till Asahidake, dock tajmade vi inte riktigt snön där eftersom vi endast var på genomresa. Men Furano kan nog vara sjukt bra vid fint snöförhållande!

Nackdelen med husbil var att vattenrören ej var isolerad så man kunde inte ha rinnande vatten i bilen, vilket ledde till bristande hygien.. Men det finns extremt många bra och fina Onsens överallt så det är bara att gå in på dessa! Samt att man bör tanka och fylla på proviant så fort man ser en bensinmack eller mataffär! Men det fördelarna väger upp nackdelarna med hästlängder!

Våran Favorit var absolut Rusutsu pga alla möjligheter för orörd snö!

På min videokanal kan du hitta filmklipp från alla ställen samt bloggen vi hade här på freeride!

Hoppas din resa blir fantastisk!

Tillbaka
Topp