Hopp

Hans_Lundblom

Ny medlem
Hopp
Jag tycker själv att jag är en duktig skidåkare men det är en sak som jag inte får till riktigt som jag vill och det är mina hopp. Jag får ofta bakåtvikt och speciellt i biggjumps.

Jag skulle vara tacksam om någon kunde ge mig tipps hur jag skulle kunna få till mina hopp.

Hopp
Hej!

Ett litet tips är att du ska gå in i hoppet med lite böjda knän. I själva hoppet hjälper du till att hoppa för att få bättre balans, låt inte hoppet göra allt jobb. Man kan gärna markera lite med en svaisättning i själva upphoppet och stavisättning skall också markeras vid landning, då för du fram vikten litegrann så att du inte landar med för mycket bakåtvikt.

Jag tror att det finns en till liknande fråga i det här forumet. Leta reda på den så får du mer tips.

Lycka till :)

Hopp
Jag råder dig till att börja hoppa utan stavar. För det första böjs de lätt vid krascher, och för det andra kan spetsen skada dig vid en krasch. Vad gäller benen tycker jag inte det behövs något direkt ifrånskjut, det kan lätt skapa obalans.

Mitt tillvägagångssätt:
1. Gå in med knäleden flekterad (böjd), dra armarna bakom kroppen och pendla framåt/uppåt med armarna samtidigt som du extenderar (sträcker) knäleden.
2. När du når toppen på hoppet skall armarna peka snett uppåt och dit skall även din blick riktas. Detta ger ditt hopp höjd och bra balans.
4. Gör inget trick, känn bara balansen.
5. Spana efter landningen. Landa med något flekterad knäled för att ta upp stöten.

Om du gör rätt kommer du inte få någon bakvikt. Börja med mindre hopp och arbeta dig uppåt. Någon som har annan åsikt?

Go big,
Henke

Hopp
Skjut ifån lite lätt i upphoppet.
Böj dig inte ner mot skidorna om du ska grabba utan dra upp knäna och lägg handen på ena skidan (jag tycker man får bättre balans då) och håll blicken riktad mot landningen.
Sen är det bara att hoppa hoppa och hoppa.

Hopp
Å få til et bra og kontolert hopp er i første omgang en øvelses sak. Jo mere du hopper jo flinkere blir du sannsyligvis.

Det viktigste momentet i et vellykket hopp er alikevell sattsen. Har du balansen fremover i satsen,ja så har du den mest sannsylig frempå i landingen også. Og satser du med vekten bakover så blir landingen tilsvarende bakover.

Derfor er det svært viktig at du satser rett opp. Det vil si at når du sattser skal du sattse med flat fot, ikke på tå eller hel.

La trykket av sattsen fordele seg på hele fotflaten.

Sverre.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp