Hör och häpna, ännu någon som skulle behöva hjälp inför skiköp.

Bjersing

Aktiv medlem
Jag är på gång att införskaffa nya skidor och skulle verkligen uppskatta hjälp från kunniga!

Jag är kille på 22år, 190cm på ca 95kg, har åkt skidor någon vecka varje år sedan jag kunde stå. Anser mig vara en duktig åkare i pisten men kan inte riktigt briljera utanför, åker i alla fall en vecka till godtyckligt ställe i alperna och någon vända i Sverige. För tillfället kör jag på ett par Dynastar Sultan 85 184cm, gillar skidorna men känner att det är dags för att investera i ett par nya.

Det jag är ute efter är ett par skidor för offpist men som även fungerar behagligt när man åker en dag i pisten. Jag har absolut inget att göra i en park eller i en tät skog bredvid liften.

Känns som att 115mm midja, kring 190cm och redigt styva borde fungera för mig?
Sitter och kollar diverse sidor nu för att se vad som finns på rea men det känns inte helt självklart.
Angående bindningar så är jag nog faktiskt ännu mer vilse men man kanske ska ta ett problem i taget...

Hade uppskattat all hjälp för att komma i ordning inför mörkare nätter!

Völkl Katana kommer jag köra på. går upp från Gotama och tror det kommer bli väldigt skoj!

Tack för tipsen!

Jag kommer nog köra på ett par Katana 198 med Marker Baron EPF 13 för 6k, däremot är jag lite osäker på montering. Jag vet att de flesta här tycker att man ska montera själv eftersom de tycker det blir bättre. För många är det säkert så men jag är ganska övertygad om att det kommer bli bättre än om jag gör det för fösta gången själv...

Efter att ha kollat runt ett tag känns det som jag borde montera de BC +2cm. Låter det vettigt?
Jag antar att jag kan få de på Conrad att montera +2cm om man skriver det som kommentar även om det inte går att välja som standard...

Har börjat leta lite efter stighudar men hittar knappt något i 198cm, finns det färdiga att köpa eller kan man köpa en bit på 2m och skära till själv?

Senast ändrad:
Bjersing sa:
Tack för tipsen!

Jag kommer nog köra på ett par Katana 198 med Marker Baron EPF 13 för 6k, däremot är jag lite osäker på montering. Jag vet att de flesta här tycker att man ska montera själv eftersom de tycker det blir bättre. För många är det säkert så men jag är ganska övertygad om att det kommer bli bättre än om jag gör det för fösta gången själv...

Efter att ha kollat runt ett tag känns det som jag borde montera de BC +2cm. Låter det vettigt?
Jag antar att jag kan få de på Conrad att montera +2cm om man skriver det som kommentar även om det inte går att välja som standard...

Har börjat leta lite efter stighudar men hittar knappt något i 198cm, finns det färdiga att köpa eller kan man köpa en bit på 2m och skära till själv?
Du har helt rätt med monteringen, det är inte lätt och lånar tråden en smula!
Plus två känns som att man får ut med överlag när man monterar? Jag vill åt så mycket egenskaper som möjligt av Skidan.

Salomon quest 115. Ruggit allround och lättåkt. Väldigt bra skida

Tillbaka
Topp