How to build - STEADYCAM

Skalander

Medlem
How to build - STEADYCAM
Hey, har haft ett litet projekt hemma att bygga en steadycam och tänkte att det kan finnas fler intresserade av hur man gör!
Steadycamen är byggd av glasfiber och är väldigt enkel att göra!
(jag har tyvärr inga bilder på resans gång, bara bilder på resultatet och formen.. men om det är något som är oklart är det bara att fråga!)

Jag har använt mig av:
- glasfiber - http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=73640919 (finns på mackar och järn affärer)
- Bordsstativ med kulled - http://www.cyberphoto.se/info.php?article=380414
- glasfiberväv (själva kroppen på steadycamen) - finns på mackar och järn affärer)
- ett gammalt stativhuvud (för att få fast kameran)
- några skruvar/brickor (tyngd)
total kostnad: ca 400-500 kr

1. form Jag började med att såga ut en form för att göra kroppen till steadycamen.

2. "kroppen" Klä formen med plast (t.ex. en soppsäck) för att glasfibret ska lossna när delen är klar. blanda sedan rikligt med glasfiber-spackel med härdningsmedlet och använd en plastbit (i mitt fall ett gammalt liftkort) att smeta ut ett lager med på träformen. klipp sedan ut en remsa glasfiberväv och lägg på glasfiber-spacklet. ta mer glasfiber-spackel och stryk ut överremsan tils den är täckt. sedan är det bara att vänta..

3. alternativ 1 (stativhuvud) nu är formen klar och det är dags för stativhuvudet att fästas jag använde mig av ett trasigt ministativ som jag plockade isär. Ta stativhuvudet och fäst det på ena sidan av havcirkeln med hjälp av glasfiberväv och glasfiber-spackel. detta sker på olika sett beroende på hur huvudet ser ut. sedan är det bara låta glasfibret torka.

Alternativ 2 (skruv) om man vill skippa stativhuvudet går det istället att helt enkelt borra ett hål vid ena sidan av halcirkeln och ta en skruv med rätt storlek som passar kameran och sätta genom hålet och upp i kameran!

4. TYNGD Jag köpte en skruv med mutter och ett antal brickor som tungd att fästa vid den andra sidan av halcirkeln. detta är bara att sätta genom att borra ett hål och sätta fast tyngden.

5. handtag med kulled Handtaget är ett bordsstativ (se länken ovan) med en kulled för att steadycamen ska fungera. För att kunna fästa handtaget i steadycam-kroppen satt jag fast en mutter med hjälp av glasfiber-spacklet på undersidan av den sida där stativhuvudet sitter. muttern ska självklart passa till bordstativet!

6. Finslip och målning finslipningen och målningen har jag själv inte hunnit göra än pga kyla ute.. men det är bara att slipa steadycamen för att få den lite lenare och finare och sedan måla den i valfri färg!

KLAR!

(steadycamen är inte testad i backen än men kommer en film inom kort!)

Bege er ut i garaget och börja bygga! är det något ni undrar över är det bara att fråga!

Senast ändrad:
How to build - STEADYCAM
Bra jobb. ska nog också bygga en men med lite inspiration från den här också
fråga: vad är det för bordsstativ du använt?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp