How to fila stålkanterna..

blizzy

Ny medlem
Hallå hallå,
har läst lite på diverse sidor om att man kan fila ner stålkanterna på snowboarden för att "tune"'a upp brädan för olika ändamål, typ kicker, pipe, rail osv.. Men är lite grejor som jag inte fattar..
För det första, vad ska man ha för fil?
Har bara stött på två sorters filar i mitt liv, nagelfilar i tjejens badrumsskåp o träfilar i slöjden.. gissar på att de ska va mer åt det sistnämnde.. men finns det nån speciell fil som är speciellt bättre på nåt speciellt sätt? Eller ska man bara åka till random bygghandel o köpa random fil för random ändamål?

Sen såklart, hur mycket ska man fila?
Har läst att man kan fila så mycket så det blir permanenta skador, inte bra om man vill tune'a brädan för nåt annan del av parken ju, så hur mycket snackar vi om egentligen? 3 drag eller 3 mm?

och sist men absolut inte enklast, hur/var ska man fila?
Vad o var filar man för kickers eller rail? (åker inte pipe så spelar ingen roll)..
Har hört snabbt att man filar kanten som man kommer ha fram på railen så den inte hugger och nos o tail för flatlandtrick så man inte gör en ofrivilig framåtvolt.. fler tips/kommentarer?

Så, vore bra om nån kunde upplysa mig om allt detta eller om nån gammal räv här kunde göra en liten fil-skola som jag kunde följa..
Skriv nu inget trisst som "testa sök, din drull" eller "akta så att du inte delar fil med nån, det kallas fildelning o är olagligt".. keep it seriös people!
Tack såhär i förväg, -Martin

Senast ändrad:
mycket bra formulerat undrar samma sak själv!
har sett en massa pro's slipa vid tail och nose på sidorna inför hopptävlingar, kanske för att man inte ska hugga i kick och landning... whatever jag åker samma sak som blizzy railar hyffsat mkt. hoppas på bra svar till oss!

Det du vill göra är att endast fila lite lätt, cirka 2-3 dm in från både nos och tail, för att det ska bli lättare att spinna och inte riskera otäcka hugg.. själv har jag aldrig gjort det och kommer aldrig göra det, det sitter inte i kanten ;-)

fil är valfri fintandad stålfil, elternativ en diamantfil..

Inte för jag har filat stålkanterna ngn gång men om du skall raila mkt så beror det ju helt på vilket typ av railt-trick du kör. Körde tills det sluta hugga :P som det nästan aldrig gjorde endå...

En vanlig bs/fs board, när du har railet mitt emellan bena så är det bäst att fila mitten av brädan. Men sen kan du ju köra bs/fs nose/tail press då får du ju fila längre upp eller längre ner på kanterna.

Rätta mig om jag har fel.. :)

seboo sa:
Inte för jag har filat stålkanterna ngn gång men om du skall raila mkt så beror det ju helt på vilket typ av railt-trick du kör. Körde tills det sluta hugga :P som det nästan aldrig gjorde endå...

En vanlig bs/fs board, när du har railet mitt emellan bena så är det bäst att fila mitten av brädan. Men sen kan du ju köra bs/fs nose/tail press då får du ju fila längre upp eller längre ner på kanterna.

Rätta mig om jag har fel.. :)
Jo den delen av filningen va ja med på.. låter ju rätt logiskt att man inte vill ha hugg på railen..
men fortfarande, hur mycket ska man fila så det är "okej"? ska jag bara testa mig fram kommer jag bara fila lite i taget o då händer säkert: inget, inget, inget, lite bättre, mycket bättre, perfekt, lite sämre, mycket sämre och till sist filat för mycket så kanterna är förstörda..
vore bättre om nån kunde säga på ett ungefär hur mycket som är bra direkt.. gärna nån som har filat förut o som brukar göra det.. vill inte leka crash test dummy med min bräda :)

Senast ändrad:
Beror ju som sagt helt på hur du vill åka!
går ju å raila med vassa men då suger skidorna fast på räcket + attt med lite frammåtvikkt på främre skidan hugger det lätt.
jag körde ganska rejält med filen på mina skidor för att det ska glida fint på railsen + man vill inte ha hypervassa när man kör sw.
lite annat på snowboard kanske.
bara å slipa försiktigt ifall du är osäker! slipa så att det blir jämt.

good luck!

KristofferH sa:
Jag vill åka rail, kickers och köra flatlandtrick/lek, typ glida på nosen ner en hel pist, flatland 360 osv utan att få hugg.. om det på nåt sätt skulle motsäga vart annat (som att ha en extrem freestyle OCH freeridebräda samtidigt) så vill jag åt minstonne veta hur, var och hur mycket man kan fila för de olika sakerna..
Klart "allt" inte sitter i filningen.. men samma sak kan man ju säga om att allt inte sitter i tune'ingen av en racerbil.. och där gör det faktist mycket..
Ge mig konkreta och gärna väl beprövade metoder! Se det som så, här är jag och min snowboard.. det är min grund.. och jag vill fila mina kanter.. vilken fil, vilken typ, vilken affär, hur mycket, var på brädan, vilken filteknik.. Mina frågor är oräkneliga och jag vill veta allt! Och jag vet att det sitter nån nisse där på andra sidan datorskärmen o trycker på svaren!

blizzy sa:
KristofferH sa:
Jag vill åka rail, kickers och köra flatlandtrick/lek, typ glida på nosen ner en hel pist, flatland 360 osv utan att få hugg.. om det på nåt sätt skulle motsäga vart annat (som att ha en extrem freestyle OCH freeridebräda samtidigt) så vill jag åt minstonne veta hur, var och hur mycket man kan fila för de olika sakerna..
Klart "allt" inte sitter i filningen.. men samma sak kan man ju säga om att allt inte sitter i tune'ingen av en racerbil.. och där gör det faktist mycket..
Ge mig konkreta och gärna väl beprövade metoder! Se det som så, här är jag och min snowboard.. det är min grund.. och jag vill fila mina kanter.. vilken fil, vilken typ, vilken affär, hur mycket, var på brädan, vilken filteknik.. Mina frågor är oräkneliga och jag vill veta allt! Och jag vet att det sitter nån nisse där på andra sidan datorskärmen o trycker på svaren!
säger inte emot, men jag gör allt det där med min feta 164 CustomX och utan att fila kanterna..

en del av dom stora grabbarna som kör rails slippar med vinkelkap, kanske inte att rekommender om man inte har koll..

men ska du ändå förstöra kanterna så spelar det inte någon större roll..

om jag var du skulle jag köpa som tidigare sagt en fintandad fil,
704999.jpg

köpes på närmsta järnhandel, sen skulle jag fila lite försitigt kanske 2 dm in från både nos och tail från en vinkel av 45grader, sen skulle jag ut och pröva, ville jag ha mindre grepp skulle jag helt enkelt fila lite mer och mer osv, tills jag uppnått den känsla jag var ute efter...

ta med dig filen ut i backen tillochmed (lämpligtvis på ett bra ställe i ryggsäcken..)

Sådär ja, nu har även icke-träslöjslärarblizzy fattat grejen med fil, tack!

Två saker jag inte gillar iofs.. "men ska du ändå förstöra kanterna så spelar det inte någon större roll..".. förstöra? jag vill inte förstöra nåt :P vill bara tuuune'a min bräda lite ju..
och det där med "fila tills det känns bra" brukar oftast sluta med att det ändå blir för mycket o inte går att ta tillbaka.. den som gapar efter mycket blabla.. så inte heller så alltid skojj..
Filning kanske inte är så nödvändigt ändå? Ja menar, om man inte slipar brädan på hela säsongen så lär den ju inte vara särskilt vass ändå.. och köper man ny bräda är kanske inte det första man vill göra att förstöra kanterna på den.. stötte varken på filar, filare eller fildelare förra säsongen så kanske inte är så hett egentligen.. kanske var en dum idee redan från början.. Alltid kul att bygga om saker iofs, men förstöra är ju inte alltid positivt..
Men om jag trots trotsande ska iväg o fila nånstans så har jag iaf nu en bild att gå efter (stort plus till customx).. printar ut den o visar för nissarna på Silvan asap!

Shirk sa:
dra kanterna mot varanda.. funkade back in the days!
Klarar man det så har man flex alla -92 på sin bräda =)

Jäkligt bra och intressant inlägg, har faktiskt funderat på samma sak själv. Man vill ju kunna svänga på väg in mot hopp och rail åxå. Så man vill ju inte slipa bort allt direkt....

Att fila till sina kanter är inte speciellt svårt. Dock skulle jag råda er att be någon visa er hur man gör. Det är svårt att förklara bra i ett forum hur man gör. Det handlar mycket om en känsla. Känna på kanterna, dra en nagel mot kanten, känslan man får när man drar filen med mera.

Och så behövs det mer än bara en fil. T.ex. vinkelmall (har glömt bort vad det heter) och bryne. Om ni känner någon i en skidshop eller någon som tränar eller har kontakt med en slalomklubb så be dom visa. Dom brukar va duktiga på tuning.

JockeSki sa:
Att fila till sina kanter är inte speciellt svårt. Dock skulle jag råda er att be någon visa er hur man gör. Det är svårt att förklara bra i ett forum hur man gör. Det handlar mycket om en känsla. Känna på kanterna, dra en nagel mot kanten, känslan man får när man drar filen med mera.

Och så behövs det mer än bara en fil. T.ex. vinkelmall (har glömt bort vad det heter) och bryne. Om ni känner någon i en skidshop eller någon som tränar eller har kontakt med en slalomklubb så be dom visa. Dom brukar va duktiga på tuning.
Jaha, så dom har i butkerna har lärt sig hur man filer ner kanter så det inte hugger på rails. Jag trodde dom oftast sysslade med att skapa bra och vassa kanter, inte tvärtom som frågan var här.

MEN hursomhelst, allt det där med filar osv är så jävla överkurs. Ta din stav och dra några ggr tills kanten är slö, även mitten av stålkanten mot andra stålkanten funkar om du har skidor. Minsta lilla järnrör går också bra att dra några ggr.
Sen tycker jag det är helt onödigt att fila ner dom, jag åker tills dom är nerfilade. Railar du så blir dom automatiskt nerfilade. Brukar inte hugga speciellt mycket bara duhar lite fart..

kolla på transworld snowbording:s hemsida, där visar en kille som kan sina grejer hur man ska slipa sina kanter i en liten film. Gå in under tips and tricks eller något liknande så ligger den där.
MVH krille

JockeSki sa:

han vill ha slöa knater inte vassa... ;-)

blizzy sa:
Sådär ja, nu har även icke-träslöjslärarblizzy fattat grejen med fil, tack!

Två saker jag inte gillar iofs.. "men ska du ändå förstöra kanterna så spelar det inte någon större roll..".. förstöra? jag vill inte förstöra nåt :P vill bara tuuune'a min bräda lite ju..
och det där med "fila tills det känns bra" brukar oftast sluta med att det ändå blir för mycket o inte går att ta tillbaka.. den som gapar efter mycket blabla.. så inte heller så alltid skojj..
Filning kanske inte är så nödvändigt ändå? Ja menar, om man inte slipar brädan på hela säsongen så lär den ju inte vara särskilt vass ändå.. och köper man ny bräda är kanske inte det första man vill göra att förstöra kanterna på den.. stötte varken på filar, filare eller fildelare förra säsongen så kanske inte är så hett egentligen.. kanske var en dum idee redan från början.. Alltid kul att bygga om saker iofs, men förstöra är ju inte alltid positivt..
Men om jag trots trotsande ska iväg o fila nånstans så har jag iaf nu en bild att gå efter (stort plus till customx).. printar ut den o visar för nissarna på Silvan asap!
ett tips att börja med kan också vara att bara dra med ett trästycke över kanterna där du vill ha lite slöare, då går det alltid lätt att återställa genom att lämna in den till en stenslip eller slipa upp det själv..

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp