html

• Trådstartare Trådstartare ErikR
  • Start datum Start datum
E

ErikR

Guest
html
håller på å grejja med en hemsida men jag fattar inte vad man ska göra med html koden när man grejjat klart! som jag har fattat så ska den in nånstans men var?? kanske lite dum fråga men...

html
Öhh jag förstår inte riktigt..om du kan förklara lite bättre så kanske jag med mina begrensade html kunskaper kuna hjälpa dig.

//Oskar

html
Om du har skrivit den i typ notepad eller något så ska du bara spara det som "XXX.html" xxx ska då vara det du vill döpa den till.
första sidan heter oftast index.html

om det nu var detta du menade!

har ett eget problem, ge mig ett tips på vad jag ska göra för hemsida som projektarbete. har redan fått förslagen att göra en hemsida om olika skidorter i världen. sen funderar jag på att göra en sida om någon känd profil som tex , henke,jon,sverre,kaj eller våran egen jacob wester!

// bison.

html
alltså jag ska lägga upp sidan på internet men hur gör man för att få in html:en på sidan/domänen man har. om det nu är så man gör?

jag använder dreamweaver MX

html
Först måste du ha någonstans att lägga upp sidan. Har du telia lr ngt liknande borde du fått med en hemsideplats. Dreamweaver är bra på det sättet att det fungerar som ett FTPprogram såväl som html kodare. Använd `site managern` för att lägga in adressen till din ftp server, användarnamn, lösenord osv. Är man ny är en svensk version av dreamweaver att föredra... annars funkar ordbok...

Man döper förstasidan till index.htm (lr html) bara för att du ska få adressen `www.dittnamn.com` i stället för `www.dittnamn.com/förstasidansnamn.htm`
Precis som `www.freeride.nu`.

Du kan även testa sidan i explorer lr netscape när den bara ligger på datorn. Skriv platsen där hemsidan ligger på datorn (ex d:/homepage/index.htm) och tryck enter precis som om du skulle till en sida på nätet. Din sida kommer nu att visas som om det vore på nätet. Detta brukar man använda som check innan man slänger upp den på nätet för att undvika grova fel, speciellt om man sitter med vanligt modem. Behöver du mer hjälp så skriv till mig.

html
exportera det via dreamveawer då...
har det inte installerat men har för mig det är rätt simpelt, finns till o med nån genväg...
du får fylla i konto, lösenord etc. sen är det bara exportera iväg sidan till aktuell server!

html
Microsofts Frontpage ær annars en bra hemsidehanterare. Enklet att bygga upp ditt htm eller htmldokument.
Sen kan jag varmt rekommendera før allmænnheten att anvænda WindowsCommander som filhanterare i stællet før utforskaren.
Mycket enklare och øversiktligare.
Sen går de senaste versionerna av WC att anvænda som FTP-program, med en mycket enkel funktion att skicka filer till din hemsideserver.
Detta handlar kanske inte så mycket om skidåkning, men skall man anvænda det till uppbyggnad av skidsidor så...
/hare gøtt / SH

html
Förslag!... läs grunderna i html innan ni börjar göra en hemsida.. även om ni bara använder grafiskt sett å inte "knackar" kod ... underlättar en del.

html
För det första, Frontpage är skräp, då kan du lika väl skriva allt för hand. För det andra, ladda ner nåt bra FTP program typ WS_FTP eller liknande.

html
I dreamweaver MX (och tidigare versioner också) så kan du där du definierar upp sites. sätta upp din koppling till din ISP (Internet Service Provider, Telia tex).
normalt används FTP (File Transfer Protocoll) för att kommunicera med din ISP`s server.

Fördelen med MX koppling till detta är att du enkelt kan synkronisera dina filer mellan dator och server utan att behöva ha ett mellanprogram.

Jag föreslår dock en grubdkurs i HTML`ens ädla (nåja) konst innan du börjar pyssla med en editor. Dreamweaver är annars ett trevlig program.

http://beespit.crosswinds.net//htmltut.html

den här länken brukar jag skicka till kunder som vill mecka lite HTML själva.

Men grunden är att du fått en FTP adress av din ISP och ett användarnamn och ett password.

Du startar sen en FTP client tex FTP Explorer eller leech FTP och kopplar upp dig på mot din ISP`s FTP site. Sen skickar du upp dina HTML filer som ligger nånstans på din hårddisk.

Oftast med tex Telia, Levonline, Tele2 osv så får man med en massa papper, där det står exakt steg för steg hur du ska göra...

Lycka till :-)

html
.. okey, bra och bra.. men den ær enkel før nybørjare. Sen funkar WindowsCommander precis som ex WS_FTP. Fast ænnu enklare...enligt min farsa i alla fall, som anvænder den.
/SH

html
Du kan i början använda de flesta browsers som ftp-program så slipper du installera ett sånt, även om det rekomenderas att ha ett riktigt sen.

Skriv i locationfältet: ftp://kontonamn@ftpserver.domän och fyll i uppgifterna i fönstret som öppnas.

Tillbaka
Topp