Hudar smalare än skidan?

Olindby

Medlem
Hudar smalare än skidan?
Hej har ett par skidor som är 125mm på mitten och ett par hudar som är 110mm. Är det möjligt att använda dessa hudar till skidan eller behöver de vara nån cm bredare?

Hudar smalare än skidan?
Det funkar fint.

Kanske, kanske kan det slinta lite vid skrå på hårt underlag. Dra dem i så fall lite (läs: lite) som ett "S" när du vet att det är hårt så sitter det bättre.

Hudar smalare än skidan?
Funkar gör det väl på något sätt... Men min åsikt är att du behöver bredare. Om du turar mycket kommer du att få lida helvetets alla kval samtidigt när det blir skrå eller hårt. Det är min erfarenhet. Har dock aldrig provat "S-taktiken"...

Hudar smalare än skidan?
Inga problem alls, kört med 98mm hudar till ett par 115mm skidor i två säsonger med över 50 dagars hudande utan problem. Dock släpper det på skare och skrå men jag har inte upplevt det som något större problem.

Hudar smalare än skidan?
Umm, få se här. 1,5 cm smalare hudare, dvs 7mm på vardera sida. Mjo du kommer kanske undan med att sick-sacka dem lite, drar du dom längs mitten blir det eventuellt förjävligt om det är hårt underlag och du inte bara går rakt upp.

Testa du, men ta med dig en kniv. Hamnar du i skiten, är det bara att snitta hudarna längs mitten på längden och spara kanske 2dm fram och bak. Då kan du justera ut de två stripsen så de ligger längs kanterna och vips fungerar dina hudar till alla skidor (över 110mm...)

Såhär kör jag mina hudar och använder samma hudar till alla par skidor.

Hudar smalare än skidan?
"Fördjävligt" blir det garanterat inte skulle jag säga. Jag har gått en del med 62mm carvinghudar på skidor upp till Kurobredd och det funkar fortfarande helt ok (och gott små/lätta i väskan). Inte superfäste, men å andra sidan bättre glid. Man får stampa lite om det är lite hårdare bara. Välja en flackare väg och ta av sig skidorna tidigare när det branta på. Inte överdrivet bra, men fortfarande långt från oanvändbart fördjävligt.

Jag rekommenderar förstås inte 62mm-hudar här, utan säger bara att det inte är så jäkla skitnödigt med bredden ändå. Att splitta dem gör dem typ helt och hållet fullgoda om du skulle lida av fästet på skrå.

Hudar smalare än skidan?
Enligt min erfarenhet så kan det när det blir "lagom" brant och hårt, bli nästan omöjligt att gå även med ett par hyfsat väl tillpassade stighudar. Då krävs skarjärn för att inte turen ska suga och lägg till lite exponering blir de mer eller mindre ett krav. Skulle huden ligga 7mm in på det ställe där du har som allra mest fäste tror jag gränsen sänks avsevärt för när det börjar bli jävligt drygt och bakhalt.

Allt är en gråskala dock, upp kommer man alltid såklart, bara man är tillräckligt beslutsam (och du har gott om tid). Men det ska ju vara kul också ;) Så fort det börjar bli bakhalt blir turandet jäkligt mkt jobbigare på ett irriterande sätt, tycker jag.

Senast ändrad:
Hudar smalare än skidan?
MarkusO sa:
"Fördjävligt" blir det garanterat inte skulle jag säga. Jag har gått en del med 62mm carvinghudar på skidor upp till Kurobredd och det funkar fortfarande helt ok (och gott små/lätta i väskan). Inte superfäste, men å andra sidan bättre glid. Man får stampa lite om det är lite hårdare bara. Välja en flackare väg och ta av sig skidorna tidigare när det branta på. Inte överdrivet bra, men fortfarande långt från oanvändbart fördjävligt.

Jag rekommenderar förstås inte 62mm-hudar här, utan säger bara att det inte är så jäkla skitnödigt med bredden ändå. Att splitta dem gör dem typ helt och hållet fullgoda om du skulle lida av fästet på skrå.
"Carvinghudar, Menade du: carving hundar" Google 2012 :-)

Tillbaka
Topp