Hudar

magfire12

Ny medlem
Hudar
Vintern är snart här och jag ser fram emot lite turande. Men nu till den stora frågan, bakre fäste på stighudarna eller INTE bakre fäste på stighudarna?

BD Ascession STS på Dynastar Sultan 94, skurna efter skidan.

Vad säger den samlade expertisen på Freeride?

// J

Hudar
Definitivt fäste bak om du har möjlighet till det! Sj har jag fört över mina hudar från ett gammalt par skidor till nya som var 15cm längre och fick då skära av bakfästet. Istället har jag behövts räddas av silvertejp otaliga gånger (och såklart sker det oftast på de brantaste/skarigaste partierna) Att tappa en hud efter halva stigningen och behöva vända är nog något av det mest frustrerande som finns!

Så bakre fäste är ett stort + !

Hudar
Jag propar också för fäste i bakkant, enda anledningen att inte ha det som jag kan se är om du tänkte använda samma hudar till fler par skidor.

Hudar
Hej Magfire.
Håller med ovan stående.
Har prövat med att skära till bra av slut på huden(rundade kanter).
Tyvärr när det blir stökig terräng så är tendensen att hudar släpper även om limet är ok.
Satsa på bra avslut på huden då kommer du ha mer glädje i skidturandet.
Mvh

Senast redigerad av en moderator:
Hudar
Självklart ska du ha ett bakre fäste på dina hudar. Har själv alltid haft det, och aldrig haft några problem med att dom lossnar. Har turat mycket dom sista 15åren. Och sett många som inte har det och som haft problem speciellt när det börjar komma snö mellan huden och belaget pga av att limmet på huden börjar bli gammalt.

Ha en bra vinter
Anders

Tillbaka
Topp