Åksällskap i Zürich för toppturer och off-piste

Pudernallen

Ny medlem
Hej,

Jag (Jesper) och min flickvän Natalya bor i Zürich och har vår första vinter här. Vi älskar att gå på toppturer, men vi saknar sällskap att göra toppturer med men även att köra liftburen off-piste med.

Jag har åkt mycket skidor sedan jag var liten, senaste fem åren mycket off-pist, men senaste 3 åren blivit fast i toppturer. Jag har turat mycket i Sverige, även Norge och nu lite i alperna. Gått SVELAV Freeride 1 två gånger (Abisko+Storulvån).

Natalya har åkt mindre men har styrka och psyke av stål och kört toppturer senaste två åren främst i Sverige, bl.a. Sydtoppen Keb. Natalya har gått SVELAV Freeride 1 i Storulvån.

Vi njuter av alla dagar på berget, oavsett väder och vi föredrar att komma bort från okuperade pister. Vi är inga adrenalin-junkies. Vi avstår åk om det inte känns rätt och försöker göra aktiva riskbedömningar både på vägen upp och -ner. Men vi gillar utmaningar (vi har t.ex. bokat in Haute Route i Mars). Vi har ingen bil - vi kör Ski and rail så långt vi kan (vi var just i Argentière och tog oss dit utan bil utan problem). Vi gör gärna dags- eller helgutflykter och delar gärna på guide när det behövs för mer krävande turer.

Ser fram emot vintern med nya vänner!

Med hopp om snö, sol och äventyr,
Jesper och Natalya

Senast ändrad:
Kalle_Luzern sa:
Har ni gått med i SAC? Låter ju precis som vad ni söker... Deras arrangerade turer bokas ju visserligen upp rätt fort, men borde ju vara perfekt för att hitta likasinnade i närheten av där ni bor.

https://www.sac-cas.ch/en/the-sac/sections/ SAC Uto verkar vara störst i Zürich.
Tack för tipset! Vi är inte med i SAC än. Vet du hur acceptansen är för engelska?

Pudernallen sa:
Kalle_Luzern sa:
Har ni gått med i SAC? Låter ju precis som vad ni söker... Deras arrangerade turer bokas ju visserligen upp rätt fort, men borde ju vara perfekt för att hitta likasinnade i närheten av där ni bor.

https://www.sac-cas.ch/en/the-sac/sections/ SAC Uto verkar vara störst i Zürich.
Tack för tipset! Vi är inte med i SAC än. Vet du hur acceptansen är för engelska?
Nej, jag snackar schweizertyska så ingen egen erfarenhet med engelska i SAC. Med tanke på hur internationellt det är här nere gissar jag att det går bra i de flesta lägen, och speciellt i en sektion i större stad som Zürich. Annars bra incitament för att börja öva tyskan? :P

Tjena, jag bor i Zürich nu men flyttar till Luzern nästa månad. Har lite fullt upp med plugg närmsta 2 veckorna men sen kommer det förhoppningsvis bli många dagar i bergen. Främst Engelberg för liftburet och lättillgängligt, men vill också komma iväg på mycket turande.

Har nog några färre turer än dig under bältet men känner mig ganska bekväm på olika typer av terräng. Inser att det jag måste lära mig är att förutspå snökvalité från väderleksrapporterna då många här tar tåget dit bäst tur finnes.

Finns tillgänglig för äventyr, öva kamraträddning, repklättring och vad man nu mer kan tänka sig.

Tja! Bor oxo i Züri. Gått mkt toppturer här i området! Annars blir d freeride i andermatt eller engelberg. Vore kul me fler tur-o freeridepolare! Köra nått spännande :) hör av er!

Tillbaka
Topp