Off-pist lagg

vLund

Ny medlem
Off-pist lagg
Hej!

Ska göra min första säsong i alperna i vinter och det lutar mot Sankt Anton eller Verbier. Till det tänkte jag, som rubriken lyder, införskaffa ett par fatskis. Har ingen egentlig erfarenhet av detta utan kör just nu på ett par Scott P3. Jag har under senare år sökt mig mer och mer utanför pisten och till vintern vill jag ha ett par fetinglagg att komplettera skidåkningen med.

Jag är en ganska duktig åkare som åker minst två veckor per år och jag är 185cm lång samt väger omrking 80kg. Jag letar efter ett par skidor som är kring 190 långa. Jag har tittat lite på Dynastar Legend Pro och de verkar vettiga utifrån vad jag läst, men har också funderat lite på Goodha 114. Jag vet att det är ganska olika skidor men måste säga att priset på Goodhan lockar. Jag tycker om att åka fort och har rejält med power i benen. Skidorna ska fungera lite över hela berget, inte i parken dock, men tänk på att de ska ha en klar inrikting på off-pist.

Så, några förslag?

Off-pist lagg
om dom två skidorna hittar du en del. både recensioner och trådar. SÖK! gör det sålänge. du fick iaf ett snabbt svar :)

Off-pist lagg
mm, verkligen ett kort och konsist svar. Jag sitter och läser i tidningar och letar på nätet dagligen. Dock är det så, som du nog vet, att de flesta väger olika mycket, är olika långa och har en väldigt egen åkstil. Så nu frågar jag om vad som skulle kunna passa mig! Min vikt, mina intressen och min åkstil. Jag är inte intresserad av vilka skidor som skulle passa Nisse Palermo, men tack för svaret :)

Off-pist lagg
hummm 2 veckor om året? Det säger inget om hur duktig du är skulle jag tro... men men Ett förslag skulle kunna vara The Rocker... den har jag i alla fall. passar fint in på det du söker... men dom e rätt stora ba så du vet.;) fast du e lite längre än jag så d går nog bra =) hej.. jag e typ 77-80 med å 182...

Off-pist lagg
Rocker är 127 i midjan, 1,92 meter lång och har en radie på 50 meter Filip, knappast en allroundskida med betoning på offpist.

Senast ändrad:
Off-pist lagg
Nä dom är helt klart bäst i parken! Nya trenden är ju rocker i parken och den långa svängradien hjälper så att skidan inte skär iväg när man landar.

Off-pist lagg
FF sa:
Nä dom är helt klart bäst i parken! Nya trenden är ju rocker i parken och den långa svängradien hjälper så att skidan inte skär iväg när man landar.
Sant, har hört att splittail ger oanade möjligheter vid räcken och baklängesåkning också. Speciellt om man har et par marker 3000 vridna i bott på också. Svängradie är för fegisar.

Off-pist lagg
Nordica Blower 193
4frnt EHP 193
4frnt VCT 189
Dynastar Legend Pro XXL 194
Fatyous D-Sender
Volkl Katana
Armada The Ant
DPS Lotus 120
Line mothership

Finns såå många bra lagg till det du söker.
Kika lite i skiddatabasen och försök sedan att pricka in ngn demodag i vinter. Sj blev jag frälst i EHP 193 efter ett åk och det är hittills den enda skidan jag har testat som klarar av det jag vill.
Så...testa testa testa!

Senast ändrad:
Off-pist lagg
vLund sa:
Hej!

Jag är en ganska duktig åkare som åker minst två veckor per år och jag är 185cm lång samt väger omrking 80kg. Jag letar efter ett par skidor som är kring 190 långa. Jag har tittat lite på Dynastar Legend Pro och de verkar vettiga utifrån vad jag läst, men har också funderat lite på Goodha 114. Jag vet att det är ganska olika skidor men måste säga att priset på Goodhan lockar. Jag tycker om att åka fort och har rejält med power i benen. Skidorna ska fungera lite över hela berget, inte i parken dock, men tänk på att de ska ha en klar inrikting på off-pist.

Så, några förslag?
Där har ni längden och vikten! Jag vill ha en skida som är mellan 100-110 i midjan och med en radie under 35m åtminstonde. Den får gärna vara ganska styv och klara av en del påfrestningr. Jag är en ganska duktig åkare som inte bangar när det är brant, att åka fort och göra stora fina carvar är det jag är ute efter :)

Off-pist lagg
Jag är ju något partisk men mycket nöjd med mina 114 och jag åker mycket fort/hårt/brant/etc. 180cm lång och 85kg butt naked.

LP är dock också en mycket bra skida som har blivit lite bredare och aningens mjukare till denna säsongen.

Off-pist lagg
Om du ska göra säsong så tycker jag att du ska vänta med att köpa skidor tills du kommer ner. På ett eller annat vis brukar det vara möjligt att testa ganska många olika modeller. Sen är det inte omöjligt att man får rabatt som bummare..
PNyberg har rätt i sitt inlägg. Testa testa testa

Lycka till :-)

Off-pist lagg
vLund sa:
vLund sa:
Hej!

Så, några förslag?
Där har ni längden och vikten! Jag vill ha en skida som är mellan 100-110 i midjan och med en radie under 35m åtminstonde. Den får gärna vara ganska styv och klara av en del påfrestningr. Jag är en ganska duktig åkare som inte bangar när det är brant, att åka fort och göra stora fina carvar är det jag är ute efter :)
Alla skidor jag radade upp är i den kategorin som du söker. Lite svårt för dig att hitta ngt "blint" när du inte har testat ngn feting innan. Annars om man har testat ett gäng så kan man ha dem som referenser när man frågar om andra skidor.

Tillbaka
Topp