Hur är det att köra till Cervinia

Sohede

Medlem
Hur är det att köra bil till cervinia? Brukar det vara bra vägar eller små serpentinvägar så man har livet som insats? Hur ofta behövs snökedjor användas?
börjar bli lite orolig:-/ Vi ska i nästa vecka ta oss från Bergamo till Cervinia i hyrbil är tanken.
en till undran. Om man bor utanför Cervinia behöver man då bilen för att ta sig till liftarna eller finns det enkla skidbussen att hoppa på längs vägen?

Vad jag minns så är de sista 500m upp till byn ganska branta. Behövde själv ha kedjor den första delen ner, det kom typ 30 cm på natten när vi skulle hemåt. Vill också minnas att det bra obligatoriskt med kedjor till Cervina av hyrbils firman. Men som ovan så är de duktiga att hålla vägarna i så bra skick som de hinner.

Generellt är det ju så över allt i alperna att vägarna går att köra på med sommardäck förutom om man råkar tajma in mitt i ett dump. Jag har nog en 20-30 olika alpresor med hyrbil genom åren och vi har alltid haft kedjor, just för att man måste. En gång har vi behövt dem och det var när det toksnöade en av de första resorna 2010. Vi körde norrut från Turin och det ska tilläggas att det gick bra att köra ganska länge på sommardäcken också. Toksnöar det så kör folk väldigt sakta. Det var först vid några rejäla backar söder om Montgenevre vi fick ge upp och slänga på kedjorna för att komma fram till Serre. När du står där så är de rätt bra att ha men sannolikheten att du behöver dem är väldigt liten. Dagen efter ett snöfall är ju vägarna i regel bara igen.

Tack för info. Det är väl bara att hålla tummarna att vi inte kommer mitt i något snöoväder.... Men det känns lite bättre nu.
Men det är lag på att ha snökedjor med sig alltså, men man måste inte ha på dem om det inte behövs?

På många ställen är det lag på att ha dem i bilen som jag förstått. Men du behöver absolut inte ha dem på om det inte behövs. Det vill du inte heller för du kan max köra i typ 30 innan bilen skakar sönder

Tillbaka
Topp