hur är GoPro HD HERO Naked?

SannaPulsen

Ny medlem
Hejsan! HAr blivit mer och mer intresserad av att köpa en GoPro bland annat för det skulle vara najs att ha när jag åker till Turkiet i sommar, tänkte mig typ filma under vattnet och så. Sedan har jag tänkt filma när jag åker skidor och när jag hoppar med cykeln. Tänkte höra med alla kunniga här om GoPro naked är bra för mina behov? Hittade det har erbjudandet: http://goo.gl/8blYB och tyckte det var ett mycket bra pris!
Undrar också om det är bra kvalite i 720p 60fps läget? vill helst ha 60fps för att slowmotionen ska bli bra.
Mvh Alex!

"1080p: 1920×1080 True HD featuring a 127º angle of view, 30 fps, and 16:9 widescreen aspect ratio"

Verkar bra, som en vanlig gopro antar jag!

SannaPulsen sa:
Jarle sa:
Naked betyder att det bara är kameran, alltså inte det vattentäta huset osv.
Där har du fel, http://gopro.com/cameras/hd-hero-naked-camera/ det vattentäta huset är med.
Men hur är kvaliten när man spelar in när man åker skidor samt cyklar?
My bad. Har sett att de sålts förut som naked och då utan huset.
Många filmer här på FR och andra videositer är filmade med GoPro, kika runt lite. Numera kanske det är fler som kör med 2an som jag tyvärr inte vet vad de gjort för updateringar på. Kolla i oficiella GoPro tråden som Ola skrev.

tycker inte kvaliteten är så stor skillnad mellan 1an och 2an tror jag ska slåtill på den jag länkade! Kanske ska prata med min systers kompis som flyttade till USA om do skulle kunna köpa en och skicka till mig som gåva. Måste jag tulla och sånt då?

Tycker nog att färg och ljus blir betydligt bättre med 2 an.
.
Här kan du jämföra Hero 1 och Hero 2 under samma ljusförhållanden .

Senast ändrad:
Du kan aldrig vara säker, ibland går det men oftast går det inte. men du kan ju chansa.
Kontrollerna har blivit betydligt tätare såg jag på aktuellt för någon vecka sen,dessutom får du ingen garanti på grejorna i Europa.

hmm okej, vilken skulle ni välja gopro naked eller contour hd 1080p? Tänkte om man ska göra followcams och med vilken kamera ser trixen och hoppen bäst ut i?

SannaPulsen sa:
hmm okej, vilken skulle ni välja gopro naked eller contour hd 1080p? Tänkte om man ska göra followcams och med vilken kamera ser trixen och hoppen bäst ut i?
Det är lite hugget som stucket, contour kan du ändra inställningarna på för vitbalans, kontrast osv, GoPro har större vidvinkel. Läs lite och jämför själv så ser du nog snart vilken som passar dina behov bäst.

Tricken lär inte se bättre ut i den ena jämfört med den andra. Har haft möjlighet att att testa filmmaterial från GoPro Hero HD, GoPro HD2 och Countour 1080 i ett jämförande test. Filmade under samma tidpunkt och samma motiv. Monterade på samma kamerarigg. För att vara ärlig har ingen av dom speciellt bra bild. I vissa ljusförhållanden vinner HD2 med bättre tolerans i de ljusa och mörka partierna och mindre brus. Alla kamerorna lider av "rolling shutter"-problem. personligen gillar jag bilden från GoPro bättre men du kommer säkert hitta lika många som tycker Contour ser bättre ut.
Får du ett väldigt bra pris på GoPro Hero HD så köp den. Vattentätt hus ingår till alla GoPro kameror. Tror att det är ett extra tillbehör till Contour.
Något som gör stor skillnad är ett pol-filter om du ska filma i väldigt ljusa miljöer som ex. snölandskap. Finns till både GoPro (via Eye of Mine) och till Contour.
Det som talar för GoPro är alla tillbehör och olika fästen som finns. För att bilden ska bli skarp under vattnet behöver du en platt lins på ditt kamerahus. Finns även det som tillbehör.
Det som talar för Contours dyraste modell är att om jag inte minns helt helt fel finns vissa exponeringsinställningar du kan göra via deras iphone-app (kan ha fel där)Till skillnad mot GoPros två exponeringsmätmetoder.

John_Te sa:
Tricken lär inte se bättre ut i den ena jämfört med den andra. Har haft möjlighet att att testa filmmaterial från GoPro Hero HD, GoPro HD2 och Countour 1080 i ett jämförande test. Filmade under samma tidpunkt och samma motiv. Monterade på samma kamerarigg. För att vara ärlig har ingen av dom speciellt bra bild. I vissa ljusförhållanden vinner HD2 med bättre tolerans i de ljusa och mörka partierna och mindre brus. Alla kamerorna lider av "rolling shutter"-problem. personligen gillar jag bilden från GoPro bättre men du kommer säkert hitta lika många som tycker Contour ser bättre ut.
Får du ett väldigt bra pris på GoPro Hero HD så köp den. Vattentätt hus ingår till alla GoPro kameror. Tror att det är ett extra tillbehör till Contour.
Något som gör stor skillnad är ett pol-filter om du ska filma i väldigt ljusa miljöer som ex. snölandskap. Finns till både GoPro (via Eye of Mine) och till Contour.
Det som talar för GoPro är alla tillbehör och olika fästen som finns. För att bilden ska bli skarp under vattnet behöver du en platt lins på ditt kamerahus. Finns även det som tillbehör.
Det som talar för Contours dyraste modell är att om jag inte minns helt helt fel finns vissa exponeringsinställningar du kan göra via deras iphone-app (kan ha fel där)Till skillnad mot GoPros två exponeringsmätmetoder.
om jag får en contour hd 1080p för 1000kr ska jag ta den då? :)

Om du köper en "naked" hur har du d¨tänkt montera den på cykel/hjälm när du ska utföra dina aktiviteter? För tillbehören är väll dyrare om du köper de separat i efterhand.

John_Te sa:
Contour + kan du ställa in via telefönen på alla möjliga och omöjliga vis, den har dessutom mycket bättre optik än 1080p, gps, kan livestreama osv. Jag är lite förvånad att den inte har ekolod för den har mer eller mindre allt. Nackdelen är väl att den är dyr.

1080p kan man ställa in också, då via datorn.

När du har haft problem med jello-effekten, har du kört på 60fps då? Har inte upplevt några problem alls så länge jag kör med det, varken på 1080 eller +. Mindre erfarenhet av gopron.

Jarle: problemen uppstår rätt tydligt på alla fpsinställningar. En stor bidragande orsak är vibrationer. Och då mer högfrekventa vibrationer. Speciellt i komination med horisontella panoreringar.
Och där är skidåkning/snowboard bättre lämpad än att montera det på en mountainbike. Är rätt usel och för gammal och feg för att testa åka i byggda hopp. Men det funkar säkert mycket bättre än om man rullar ner för en stökig stig. Beror naturligtvis också hur miljön runt omkring är. Blir ju mer tydligt om man befinner sig i skogen jämfört om man befinner sig på kalfjället då du inte har lika mycket vertikala referenser i bild.
Sedan att ha något relativt stabilt i bilden hela tiden underlättar hur jobbigt man tycker bilden är att titta på.

Största problemet hade vi dock när vi monterade riggen på jobbets octacopter. Tog väldigt lång tid att komma på vilken inställning på rotorbladen vi skulle ha för att minimera microvibrationer. Fick en väldigt stabil och bra bild med GoPro. Men vi lyckades inte helt 100 med Contour.

Tillbaka
Topp