Hur bra kan skidtekniken bli?

bL1d

Ny medlem
Tjenare!

Jag har nu börjat fundera på att köpa mig ett par egna skidor och kollar då på lite äldre modeller eftersom de är billigare. Men man hör alltid om alla dessa nya modeller som är så mkt bättre än de äldre. Är de verkligen det? Om 5 år kommer alla 2008modeller vara föråldrade och inte värda så mycket, det är ju inte så att de blivit sämre. Är årets modeller verkligen så mycket bättre än modellerna från t.ex år 2003? Och kan skidorna bli oändligt bra eftersom man varje år kommer ut med en ny, "bättre" modell?

Senast ändrad:
dom flesta företagen förbättrar ju sina modeller så dem presterar bättre t ex, så ja de flesta blir väl oftast bättre år för år

Modeller från 2008 blir sämre om 5 år eftersom träet i skidan åldras och jag skulle tro att en del av åkkänslan försvinner.

Det har ändå skett en väldigt stor utveckling från år 2003, det kanske var ett lite väl extremt exempel. Man kan däremot diskutera skidor från 05-06 beroende på användningsområde.

ok. men man kunde ju åka skidor bra år 2003 liksom. Det känns redigt överdrivet med alla nya tekniker som kommer, lite som ett säljtrick nästan.

Gudrunnator jag menar mest tekniken och inte att skidan i sig "gått förbi utgångsdatum"

Men det beror, som den där innan, på vilken typ av skida du letar efter.
Men generellt sett kan man ju säga att utveckligen gått frammåt.

MEEEN det är ju alltid en tolkningsfråga........

EDIT; Med personen innan menade jag stepup

Senast ändrad:
bL1d sa:
ok. men man kunde ju åka skidor bra år 2003 liksom. Det känns redigt överdrivet med alla nya tekniker som kommer, lite som ett säljtrick nästan.

Gudrunnator jag menar mest tekniken och inte att skidan i sig "gått förbi utgångsdatum"
Det där med "säljtrick" är ju i alla fall rent skitsnack. Om man pratar generellt mellan säsongerna 02-03 och 05-06 så skedde en relativt kraftig breddning utav alla sorters friåkningsskidor.

Tycker faktiskt inte att det är så mycket sälj snack någonstans när ett märke levererar ett nytt koncept eller dylikt. Det som däremot är lite dåligt är t ex. när salomon inte uppdaterade sin skida "foil" på tre säsonger utan bara ändrade grafiken, i sådana enstaka fall kan det helt klart vara värt att köpa en äldre skida, samma gäller PE.

bL1d sa:

Aha, skidor blir ju mer och mer avancerade. Men allt beror ju på vad man föredrar, gillar man att åka på spikraka 2-meters plankor skulle det ju kännas konstigt att köra carvingskidor.

Men utvecklingen av skidor går ju definitivt framåt och jag tror aldrig det kommer att sluta.

ok men t.ex "liquid metal" som HEAD har känns lite som att folk ska tänka "oooh woooow liquid metal fan va grymt!" när det egentligen inte är så stor skillnad, det här är ju bara mina spekuleringar.

Är det ingen som håller med mig?

Tyvärr alltså, Liquid metal var ju även det ett relativt dåligt exempel då det dels är en mycket bra teknik som de sysslat med i minst 5-6år samt att de inte enbart använder den inom skidbranschen utan även inom t ex. tennisracketar... Så nej jag håller inte med.

ok, visst det har blivit bättre men som sagt kunde man ju åka skidor asbra år 2003 också. Jag tror inte att det går mkt bättre nu än för 5 år sedan pga skidorna.

Slås t.ex rekordet i storslalom och liknande varje år?

Senast ändrad:
bL1d sa:
ok, visst det har blivit bättre men som sagt kunde man ju åka skidor asbra år 2003 också. Jag tror inte att det går mkt bättre nu än för 5 år sedan pga skidorna.

Slås t.ex rekordet i storslalom och liknande varje år?
Vad menar du för rekord i storslalom? :S Hur mäter man upp ett sådant? Som svar på din fråga återigen så tror jag faktiskt att man kör snabbare idag än för ett par år sedan.. Men nu var det väll ändå inte portnötarlagg vi snackade om? För det är ju inte där förändringen har skett...

nämen det jag menar är att jag inte tror att alla är bättre på skidor idag än för några år sedan.

jag skulle vilja säga att det händer mycket med alt hela tiden. och det är ju dumt att sitta och vänta på en skida som åker åt dig!

Svar: JA, allt som vi konsumerar är ett sälj trick. gilla läget eller spän hannen.

det som jag tycker är viktigt med en skida är att den ska vara funktionell i det syftet man ska andvända den till du kan ju köpa en skit fet värsting skida som kostar 50tusen som är skit bra om du ska hoppa backhoppnig. men komer troligt vis att uppskatta en skida som är avsed för att åka pist för 5000 (om det är pist du är ute efter).

nu har jag inte läst tråden så ordentligt men jag tyckte mig se gämförelser som handlande om världs elit åknig: "Slås t.ex rekordet i storslalom och liknande varje år?"
det är nästan dumt att ens gämföra med en sådan skida efter som att vi vanliga konsumenter inte ens kommer att ha till gång till deras skidor. dom är även en helt egen klass som kanske 0.5% av freeride.se medlemar som har tekniken för att ens kunan utnytja skidan. men men låt oss inte gå OT.
jag tycker att du ska köpa en beggad skida efter som att tekniken trots allt inte går i rasande fart. den går ju trots allt bara framåt;) och när vi ändå är inne på super shape serien så har inte den ändrats på ett flertal år så varför inte köpa en fräch beggad skida?

sen allt det här med liquid metal osv osv... det är ju bara en klycha dom kan ju lika gärna skriva: "Super green" på super shape magnum modellen.
jag skulle gärna vilja nämna ett roligt exempel: jag såg på någon tv reklam att det var en jätte modern platt-tång (som man har till håret) dom skröt så stolt över att den hadde en "Nano beläggnig". (nu plockar jag information från mitt trötta huvud), men nano är ett mått precis som centimeter. så dom skulle lika gärna kuns skryta med att den här "millimeter beläggnig".
en smaskig klycha!

Lycka till med skid köpet!
kommihåg: skidan är bara en förutsättnig inget hjälpmedel!:P

bL1d sa:
nämen det jag menar är att jag inte tror att alla är bättre på skidor idag än för några år sedan.
Om man inte utvecklas och blir bättre så måste det ju vara skidan som utvecklas och gör åkaren bättre... Det är vad du sa där. Men tidigare påpekade du att skidorna inte blev bättre..
Man kan ju inte säga att t.ex. Jon Olsson är lika bra som han var för 5 år sen. Samma sak med skidorna.
Åkaren utvecklas tillsammans med skidorna och blir bättre hela tiden. skidorna byggs efter vad åkarna vill få ut av dem.

Nu är jag väldigt trött och kan ha rört ihop det lite men hoppas du fattar vad jag menar.

Senast ändrad:
Ja hur bra kan den igentligen bli.

Om man ser på skidorna som man åker på i Världscupen så är ju dom "i stort sett" konstruerade med samma prinsip. SANDWICH KONSTRUKTION

Om man nu tar störtlopp som ett exempel så kan man väl säga att det är skidornas F1.
Störtloppsskidor kan vara upp 2-5 år gammla utan att vara dåliga på något sätt.
Det dom söker är en skida som böjer på ett sätt som passar åkaren.
Limmet å alla material i skidan ska liksom bli kompisar.....det tar sin tid ...därför kan skidorna bli som bäst efter ett par år.

Med detta vill jag säga att du bör kolla efter ett par skidor som har sandwich konstuktion.

Det kan bli lite dyrare men du kommer kunna ha dom längre.

Att sköta sina skidor är viktigt...sladdar man på is så kommer även den vassaste stålkanten bli slö.

Lycka till.

PS, skippa allt vad som heter hi-tech....vänd dej till en kunnig butik som har personal som åker skidor aktivt...tveka inte på att fråga vem som är bäst på just detta ämmne.

Senast ändrad:
Förstår inte vart fartdräktsskiten kom in i bilden? Det vi pratar om är väll ändå "friåkningsskidor" och där har det ju som sagt hänt en jävla massa, rätta mig om jag har fel?
duuh

bl1d efter

Av: bL1d Online | Idag 01:46 Citera
"Nej jag kan ju inte så mkt om skidor i sig men min moderinstinkt känner så.."

så bör väll du ändå inte skriva något mer i den här tråden? känns inte som att du tillför något förutom tomma ord.

Faktum är att det händer otroligt mycket i utvecklingen för framförallt offpistskidor. De senaste fem-tio åren har skidorna utvecklats enormt och jag spår att det kommer fortsätta så ett bra tag till.

Det är helt enkelt mycket nya variabler som införts såsom rocker och liknande. Allt detta bidrar till skidor med olika egenskaper och dessa egenskaper ska optimeras och definieras väl, så att en åkare kan veta vad han har att vänta av en skida.

Alric sa:
jag skulle vilja säga att det händer mycket med alt hela tiden. och det är ju dumt att sitta och vänta på en skida som åker åt dig!

Svar: JA, allt som vi konsumerar är ett sälj trick. gilla läget eller spän hannen.

det som jag tycker är viktigt med en skida är att den ska vara funktionell i det syftet man ska andvända den till du kan ju köpa en skit fet värsting skida som kostar 50tusen som är skit bra om du ska hoppa backhoppnig. men komer troligt vis att uppskatta en skida som är avsed för att åka pist för 5000 (om det är pist du är ute efter).

nu har jag inte läst tråden så ordentligt men jag tyckte mig se gämförelser som handlande om världs elit åknig: "Slås t.ex rekordet i storslalom och liknande varje år?"
det är nästan dumt att ens gämföra med en sådan skida efter som att vi vanliga konsumenter inte ens kommer att ha till gång till deras skidor. dom är även en helt egen klass som kanske 0.5% av freeride.se medlemar som har tekniken för att ens kunan utnytja skidan. men men låt oss inte gå OT.
jag tycker att du ska köpa en beggad skida efter som att tekniken trots allt inte går i rasande fart. den går ju trots allt bara framåt;) och när vi ändå är inne på super shape serien så har inte den ändrats på ett flertal år så varför inte köpa en fräch beggad skida?

sen allt det här med liquid metal osv osv... det är ju bara en klycha dom kan ju lika gärna skriva: "Super green" på super shape magnum modellen.
jag skulle gärna vilja nämna ett roligt exempel: jag såg på någon tv reklam att det var en jätte modern platt-tång (som man har till håret) dom skröt så stolt över att den hadde en "Nano beläggnig". (nu plockar jag information från mitt trötta huvud), men nano är ett mått precis som centimeter. så dom skulle lika gärna kuns skryta med att den här "millimeter beläggnig".
en smaskig klycha!

Lycka till med skid köpet!
kommihåg: skidan är bara en förutsättnig inget hjälpmedel!:P
Jaa..vart ska man börja? Orkar man börja?
Liquid metal funkar.
Nano är precis som du säger ett mått. Frågan är om du vet vad det lilla måttet kan göra om man applicerar det med rätt matrial och på rätt sak? Nano vax ngn? Man talar om saker som täthet och visst. Kanske just en platttång inte presterar såå mkt bättre med nano tech, men andra saker gör det. Så är det.

Vi kan ju halvt om halvt vända på frågan lite och ställa den såhär. Tror ni proffsen skulle föredra en skida från 05/06 framför en skida som är 08/09??

Men faktum är att skidor blir bättre varje år. På samma sätt som vi åkare vill utvecklas varje år vill tillverkarna utveckla sina produkter för att vara attraktiva på marknaden. Finns ju såklart undantag.
Men jo, skidor nu i allmänhet presterar bättre än skidor från tex 05/06.
Herregud vad länge sedan jag skrev i forumet. Måste skaffa internet i lägenheten alltså...suck.

V

jonathan-o, shit va neggo du är. Det är inte så att jag försöker motbevisa alla eller att jag påstår att det är på ett visst sätt utan jag bara menar "skulle det inte kunna vara så här", jag startar en diskussion. Och det är ju faktiskt jag som startade den här tråden..

bL1d sa:
jonathan-o, shit va neggo du är. Det är inte så att jag försöker motbevisa alla eller att jag påstår att det är på ett visst sätt utan jag bara menar "skulle det inte kunna vara så här", jag startar en diskussion. Och det är ju faktiskt jag som startade den här tråden..
håller helt med. en diskussion är till för att diskuteras, jonathan-o. från olika synvinklar.
förövrigt tycker jag att det är klart som fan att du kan åka på ett par skidor från 2003 lika bra som ett par från 2008, så länge du inte är tävlingsåkare eller tycker att det viktigaste med skidåkning är att ha nästa års prylar.

Jag skulle vilja påstå motsatsen.

Är du tillräckligt bra kan du greppa ett par skidor, vilka spelar mindre roll, och köra järnet. Klart det blir roligare med ett par bra skidor, men det betyder inte att man inte kan åka på ett par (rimligt) kassa lagg.

Är du normalbegåvad behöver du all hjälp du kan få och det är där du får ett ordentligt lyft i åkningen av att välja ett par väl anpassade skidor som hjälper dig på traven.

bL1d sa:
yhh... anser bara att det är fel att sitta och argumentera om saker man uppenbarligen inte vet någonting om. Det samma gäller simon_t.. Visst alla kan ha olika åsikter men när du, bL1d sitter och försöker lägga fram samma sak hela tiden och sedan blir motbevisad så blir det segt. Kalla mig negativ om du vill, jag säger ju också bara vad jag tycker?

inte vet någonting om? du kan ju knappast tro att du, en grabb på 17 jordsnurr, vet mer? som sagt, en diskussion förs framåt av olika personers åsikter och om du har nåt problem med det så är det nog bäst att du håller dig utanför tråden eller skapar en egen tråd där bara du får svara. då kommer du nog känna dig bättre till mods och förhoppningsvis slipper det gå ut över andra att du vaknade på fel sida imorse eller vad det nu är med dig.

FF sa:

Är du tillräckligt bra kan du greppa ett par skidor, vilka spelar mindre roll, och köra järnet. Klart det blir roligare med ett par bra skidor, men det betyder inte att man inte kan åka på ett par (rimligt) kassa lagg.

Är du normalbegåvad behöver du all hjälp du kan få och det är där du får ett ordentligt lyft i åkningen av att välja ett par väl anpassade skidor som hjälper dig på traven.
jo det är ju självklart sant. däremot tror jag att du måste vara ordentligt duktig för att känna särskilt stor skillnad på ett par skidor som är ett par år gamla jämfört med ett par från årets modell av samma skida.

Om de har gjort förändringar i flex, mått eller motsvarande så är det ju inte så jäkla svårt att känna skillnad. Speciellt inte om man får upp farten och släpper loss skidorna.

simon_t sa:
FF sa:

jo det är ju självklart sant. däremot tror jag att du måste vara ordentligt duktig för att känna särskilt stor skillnad på ett par skidor som är ett par år gamla jämfört med ett par från årets modell av samma skida.
Återigen så beror det ju helt på vilken genre inom skidsporten man pratar om. Som tidigare nämnts så har det ju helt klart skett en stor utveckling inom friåkningsskidor de senaste åren, du känner ju otroligt stor skillnad på en skida med eller utan rocker t ex. Vad pratar du om för skidor som det inte skett så mycket med? Någon nämnde ju tidigare i tråden slalomlagg men det konstaterades väll att de inte tillhörde diskussionen, eller?

jonathan-o sa:
simon_t sa:
FF sa:

Återigen så beror det ju helt på vilken genre inom skidsporten man pratar om. Som tidigare nämnts så har det ju helt klart skett en stor utveckling inom friåkningsskidor de senaste åren, du känner ju otroligt stor skillnad på en skida med eller utan rocker t ex. Vad pratar du om för skidor som det inte skett så mycket med? Någon nämnde ju tidigare i tråden slalomlagg men det konstaterades väll att de inte tillhörde diskussionen, eller?
när konstaterade vi att det inte är slalomskidor det gäller? på friåkningsfronten så vet väl alla som håller sig någorlunda uppdaterade inom området att det skett en hel del de senaste åren i och med rocker och bredare skidor m.m. så detta behöver du inte upprepa gång på gång. det är lugnt, vi håller oss nog minst lika uppdaterade inom ämnet som du gör.. det JAG menar är att jag inte tror att en medelgod skidåkare känner särskilt stor skillnad på ett par vanliga slalomskidor som är ett par år gamla jämfört med ett par helt nya. så fort tror jag inte att utvecklingen går. sen tror jag dessutom inte att det är utrustningen som gör hela åkaren. jag är t.ex. ganska säker på att att jag personligen inte skulle bli särskilt mkt bättre om jag t.ex. bytte mina "gamla" head mojo 90 från 06 mot ett par mojo 94 från 09, även om tekniken i den skidan utvecklats en hel del under dom tre åren.. sen stavas det "väl" med ett L, inte två.

simon_t sa:
jonathan-o sa:
simon_t sa:
när konstaterade vi att det inte är slalomskidor det gäller? på friåkningsfronten så vet väl alla som håller sig någorlunda uppdaterade inom området att det skett en hel del de senaste åren i och med rocker och bredare skidor m.m. så detta behöver du inte upprepa gång på gång. det är lugnt, vi håller oss nog minst lika uppdaterade inom ämnet som du gör.. det JAG menar är att jag inte tror att en medelgod skidåkare känner särskilt stor skillnad på ett par vanliga slalomskidor som är ett par år gamla jämfört med ett par helt nya. så fort tror jag inte att utvecklingen går. sen tror jag dessutom inte att det är utrustningen som gör hela åkaren. jag är t.ex. ganska säker på att att jag personligen inte skulle bli särskilt mkt bättre om jag t.ex. bytte mina "gamla" head mojo 90 från 06 mot ett par mojo 94 från 09, även om tekniken i den skidan utvecklats en hel del under dom tre åren.. sen stavas det "väl" med ett L, inte två.
Du ger mig dubbla budskap nu så jag blir lite förvirrad, kanske är min blott 17-åriga hjärna som inte hänger med, ursäkta. Om det nu är så att vi snackar slalomlagg så konstaterades det högra upp i tråden att det inte skett så mycket nytt på den fronten som en vanlig svensson skulle känna av då i princip ingen här innehar samma teknik som en tävlingsåkare. Trodde kapitlet var avslutat där och eftersom detta ändå i första hand är ett friåkningsforum (ps. Freeride.se) så antog jag att det var sådana lagg vi snackade om. I den kategorin inkluderar jag i princip allt utom just portnötarlagg av olika karaktär.

Om man sedan läser det du skrev längst ner så blev det ju en diskussion om just friåkningslagg igen. Visst alla kan ha sina egna åsikter och det finns ju såklart vissa undantag där utvecklingen för en specifik skida inte gått så långt framåt (foil, PE och diverse head lagg) Men återigen så som det har konstaterats ett tiotal gånger tidigare i den här tråden så har utvecklingen om man ser till det stora hela tagit stora kliv framåt de senaste åren. Summan av kardemumman är alltså att man generellt sett kan säga att det är stor skillnad på laggen nu jämfört med för 5 år sedan. Det här kanske är något du håller med om, förstod inte riktigt utifrån din text, om inte så är det ju verkligen inte bara jag utan flera andra som sagt exakt samma sak. I don't understand the hassle.

jonathan-o sa:
simon_t sa:
jonathan-o sa:
Du ger mig dubbla budskap nu så jag blir lite förvirrad, kanske är min blott 17-åriga hjärna som inte hänger med, ursäkta. Om det nu är så att vi snackar slalomlagg så konstaterades det högra upp i tråden att det inte skett så mycket nytt på den fronten som en vanlig svensson skulle känna av då i princip ingen här innehar samma teknik som en tävlingsåkare. Trodde kapitlet var avslutat där och eftersom detta ändå i första hand är ett friåkningsforum (ps. Freeride.se) så antog jag att det var sådana lagg vi snackade om. I den kategorin inkluderar jag i princip allt utom just portnötarlagg av olika karaktär.

Om man sedan läser det du skrev längst ner så blev det ju en diskussion om just friåkningslagg igen. Visst alla kan ha sina egna åsikter och det finns ju såklart vissa undantag där utvecklingen för en specifik skida inte gått så långt framåt (foil, PE och diverse head lagg) Men återigen så som det har konstaterats ett tiotal gånger tidigare i den här tråden så har utvecklingen om man ser till det stora hela tagit stora kliv framåt de senaste åren. Summan av kardemumman är alltså att man generellt sett kan säga att det är stor skillnad på laggen nu jämfört med för 5 år sedan. Det här kanske är något du håller med om, förstod inte riktigt utifrån din text, om inte så är det ju verkligen inte bara jag utan flera andra som sagt exakt samma sak. I don't understand the hassle.
angående dubbla budskap så har du nog missupfattat det jag skrev i så fall. jag orkar inte ta upp vad jag vill ha sagt i den här tråden, allt står redan klart o tydligt skrivet tidigare. det du skrev här ovanför kan vi ju se som en sammanfattning av det hela, då det är exakt vad JAG, du och många andra har skrivit hittils i tråden angående skidornas utveckling. därför vet jag inte vad det finns att tjafsa över längre, det verkar som vi alla är överrens. dock är jag fortfarande emot din s.k. "h8er"-attityd och anser istället att man kanske bör hjälpa den som skapa en tråd i syfte att få hjälp med något man undrar över. sen att tråden om hur man viker en bandana är jävligt onödig håller jag fullt med dig om. men som sagt, i den här tråden är det ju intressant att höra allas åsikter då det är en intressant fråga (anser jag) och jag hoppas du håller med mig.

Senast ändrad:
Jag ser att det utbyts en del hätska ord här.

Pröva att dela upp era textstycken lite så det går att läsa.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp