Hur breda skidor ska jag köpa? Och till tjejen då?

Solo

Medlem
Hejsan allihopa!

Efter att läst recensioner här på Freeride i månader är vi fortfarande lika förvirrade!

Ska göra en första säsong i Italien till vintern tillsammans med tjejen. Båda behöver nya skidor att ha utanför backen.
Tjejen: 170cm 55kg väldigt van skidåkare men med lite bristande teknik och är lite osäker ibland. Nybörjare offpist.

Jag: 190cm 0,1 ton och erfaren åkare med god teknik, rätt okej offpist, har dock inga förhoppningar om att bli nya Sverre! Kör dock med rätt mycket tyngd och fart. Kör på WC lagg i pist och tycker om stabiliteten och vridstyvheten.

Jag har lite funderingar på vad man bör köpa för skidor då det är mina första fetingar. Jag siktar på +100, men sen är det stopp, har inget att jämföra med förutom en vecka på Dynastar mythic rider.

Hittills har kollat på:
-Blower
-XXL
-Pro Legend
- Goodha 114 och 191
-Hendryx Rhino Chaser
- Gotama
Vad jag letar efter är en skida att utvecklas på, jag har hellre roligt på en skida än försöker slå några hastighetsrekord. Den ska således vara lekfull och tåla de flesta sorters snö.

Tjejen behöver en skida som är inbjudande till lössnöåkning. Den ska vara trygg och enkel med hyffsat flyt. Har absolut ingen aning om vad jag kan rekomendera henne!

Vi tar hemskt gärna emot tips och åsikter! Vi är båda studenter och handlar gärna beggat men är beredda att lägga upp lite det finns något vettigt!

Tack på förhand!

gotama går bort direkt tycker jag, den är för plankig. en överskattad skida.
dynastar xxl passar ju din kropp och dina preferenser ganska bra, men är inget vidare lekfull.
nordica blower är mjukare än ovanstående utan att vara för mjuk. gå på årets 193:a i så fall (som har platt tail till skillnad från fjolårets, blir därför ett par cm längre). åker själv på denna och tycker att den är grym. funkar bättre i pisten än i stort sett alla fetingar jag åkt på.
goodha har jag inga erfarenheter av, och rhino chaser vet jag för lite om för att uttala mig.
bäst vore förstås om ni kunde prova er runt. har dålig koll på nybörjarfetingar för tjejer, kanske nåt mjukt i stil med armadas grejer, eller nån k2-skida...

men som sagt, är ni osäkra så åk iväg och känn på grejerna och försök leta efter nåt som faller nära vad ni upplevt som bra!

okej, gotaman var jag rätt sugen på annars, finns på SC med jester för 580Euro eller nåt. Men skidan ska ju vara bra, det är prio ett naturligtvis! Vart kan man köpa Blowern, hittar inga vettiga priser, stadium är ju rätt dyra om man säger så..Hur är den om man köper en något år gammal skida?

Det här med att prova innan man köper är ju naturligtvis det bästa, men frågan är om man hittar de här modellerna nere på plats i Italien? Tycker de flesta italienare brukar glida omkring på race-lagg i kulörta gärna glansiga funktionskläder..inte så mycket offpist alltså.

Senast ändrad:
Solo sa:
okej, gotaman var jag rätt sugen på annars, finns på SC med jester för 580Euro eller nåt. Men skidan ska ju vara bra, det är prio ett naturligtvis! Vart kan man köpa Blowern, hittar inga vettiga priser, stadium är ju rätt dyra om man säger så..Hur är den om man köper en något år gammal skida?

Det här med att prova innan man köper är ju naturligtvis det bästa, men frågan är om man hittar de här modellerna nere på plats i Italien? Tycker de flesta italienare brukar glida omkring på race-lagg i kulörta gärna glansiga funktionskläder..inte så mycket offpist alltså.
okej, men är du intresserad så se till att provköra den först. den finns ju till höger och vänster, så det borde vara ett lätt uppdrag. många, inkl. jag själv, upplever den som ganska stum och inte så lekfull alls. den lever mest på sitt namn och gamla meriter, i min mening.

var bor du nånstans? i sthlm och gbg finns det affärer som säljer den. finns den inte går den att beställa, säkerligen. har sett flera annonser här på freeride också, prova att söka i köp och sälj. sålde själv fjolårsmodellen tidigare. skillnaden mellan årets och de två säsongerna dessförinnan är tailen, som är platt i stället för kraftigt uppböjd som den var då. i övrigt har jag inte märkt några andra skillnader än grafiken.

EDIT: kolla dessa:

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=37931
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=38766

eftersom du är så pass lång så är det bara 193 som gäller, tycker jag. speciellt som tailen på den gamla modellen tar bort säkert 5-6 cm, så 193 = 188, om inte kortare. den nya 193 är alltså minst 5-6 cm längre än den gamla. värt att ha i åtanke. :)

Senast ändrad:
Några bra puderskidor:
Nordica jahlove
Völkl kuro
Line prophet 130
K2 Pontoon
BD Megawatt

Om du vill ha något mer allround:
4frnt vct
Nordica sc blower
Black crows corvus
Völkl katana
Line mothership

Tror nordica är svåra att hitta om du skall handla på nätet dock.

Hehe, åkt på alla dem?

Nämen, det är bra lagg allihopa, alla är grymma val!

Det är absolut inget fel på gotama. Men skidor uppför sig ju olika beroende på kroppsvikt och åkstil, tycke och smak.

Alla skidor du räknat upp har sina goda sidor. Jag har svårt att se att du skulle bli jättebesviken på något av valen, vilket är väl en del av problemet... ;)

"Vad jag letar efter är en skida att utvecklas på, jag har hellre roligt på en skida än försöker slå några hastighetsrekord. Den ska således vara lekfull och tåla de flesta sorters snö. "

Om jag hade pistlagg och skulle göra min första säsong med dina kriterier ovan skulle jag köpa salomon czar eller armada JJ av årets modell. Detta enbart baserat på mått och vad jag hört och läst om skidorna. Var inte rädd för bredden. Den vänjer ni er vid på en förmiddag.
Du lär knappast bli besviken på någon av dom heller.

Du skriver inte vad du tyckte om Mythic rider men Gotaman är ganska lik egentligen, bara lite bredare. Inget speciellt men klarar allt utan knussel liksom. Knäckebröd.

lycka till!
/r

Senast ändrad:
Wow, JJ och Czar är väl de sämsta alternativen för Solo... Vi snackar 1.9m och 0.1 ton, han käkar JJ till frukost och petar tänderna med Czar. Czar är 182 som längst. Det kommer inte bli kul, även fast den verkar lovande och faktiskt inte är tokmjuk baktill. Och JJ blir nog också väldigt mjuk...

Lekfulla skidor, men inget som kommer palla tyngd och fart efter lite utveckling...

rabbit sa:
Det är absolut inget fel på gotama. Men skidor uppför sig ju olika beroende på kroppsvikt och åkstil, tycke och smak.

Alla skidor du räknat upp har sina goda sidor. Jag har svårt att se att du skulle bli jättebesviken på något av valen, vilket är väl en del av problemet... ;)

"Vad jag letar efter är en skida att utvecklas på, jag har hellre roligt på en skida än försöker slå några hastighetsrekord. Den ska således vara lekfull och tåla de flesta sorters snö. "

Om jag hade pistlagg och skulle göra min första säsong med dina kriterier ovan skulle jag köpa salomon czar eller armada JJ av årets modell. Detta enbart baserat på mått och vad jag hört och läst om skidorna. Var inte rädd för bredden. Den vänjer ni er vid på en förmiddag.
Du lär knappast bli besviken på någon av dom heller.

Du skriver inte vad du tyckte om Mythic rider men Gotaman är ganska lik egentligen, bara lite bredare. Inget speciellt men klarar allt utan knussel liksom. Knäckebröd.

lycka till!
/r
vänta lite nu... för det första uttalar jag mig bara om skidor jag åkt, vilket du alltså inte gör...? om du läser igenom det jag skrivit så förstår du säkert bättre. inte heller har jag skrivit att gotama är dålig, bara att jag inte tycker om den. tycke och smak spelar alltid in.
vidare förstår jag inte hur man kan rekommendera jj som är mjuuuk och czar som, som carled påpekar, inte görs längre än 182 cm. vi snackar om en kille som är 190/100, ska han trampa rakt igenom...? nej, några nudlar skulle jag verkligen inte rekommendera.

Senast ändrad:
Många åsikter och smaker!! Alla uppskattas! Det här med att en skida ska vara lekfull är klart viktigt men det får inte väga över funktionen, där tex stabilitet är en viktig sak. Därmed inte sagt att jag letar två stycken tvåtumfyra att bränna rakt ner på...Den mythic rider jag körde var den enda offpistskidan jag fick tag på i Cham förra året och körde den i en halvmeter löst där den funkade okej. Dock dök den rätt ofta tyckte jag(brist på teknik kanske). När man sen kom in i lite hårdare och pist var den rätt tråkig, rätt tam och lite vek om man gick på lite.

Efter era inlägg är jag lite inne på Blowern beggad men den fanns bara med en 914 bindning på. Brukar ligga på en 13 nånting i vanliga fall, fixar den bindningen det tror ni? Ingen som sitter på ett par Blower i den prisklassen ev något högre?

Inga kommentarer om Rhino Chasern? Var nära att köpa en begagnad men det blev inget av men jag tycker den verkar rätt häftig. Är det en skida att chansa på?

Du behöver def. racebindningar, STH16/916 är bra val, kolla även på Markers 16-dinare och grövre(Jester, M16, M18...) eller någon av Tyroliakoncernens grejer. FF17 och X17 bör funka prima. Look/Rossi har sina Axial 200/PX18-bindningar, tunga, men gedigna, PX18 kommer def. palla din vikt!

Konsensus verkar vara att en kille på 100kg som kan åka skidor upplever rhinon för mjuk. Åtminstone om den skall användas i varierande snö..

Den black crows-skidan i 196 är nog inte helkass för dig...

Om jag fattar det rätt kör du vanligtvis på raceroom WC-skidor? Då vill du väl ha skidor som ger lite tillbaka då jag antar du gillar att kötta på i bra fart "igenom" snön, kanske snarare än att åka runt hinder? =)

mythic ridern förstår jag inte riktigt konceptet med... för smal för att åkas bra i offpist och för kass för att köra i pisten...

meh
Jag är för trött för att knyta ihop påsen... gonatt

Din tjej skulle nog bli rätt nöjd med ett par K2 phatluv eller kanske Rossignols Scratch BC girl. Vet inte om hon kanske skulle tröttna på dom snabbt eller inte och vilja ha hårdare? Scott P4 finns i 171 längd och känns rätt allround annars! :)
Till slut kan jag ju lägga till Volkl gotama i 168 och 4frnt VCT i 168 (betydligt mjukare flex på de korta längderna)

Med förhoppningen att Lee-nus inte blir än mer upphetsad, kommer här en genomgång av mitt tidigare inlägg. :)

Först uttalar jag mig om Gotama, som jag äger.
Sedan uttalar jag mig om skidor jag åkt/testat. (minus goodha114)
Sedan säger jag att alla skidor som tillverkas är "bra". Det finns, nästan, inga riktigt dåliga skidor. Bara en massa skidor som kanske inte är optimala för just dina/mina/någons behov

Sen säger jag att hypen/snacket runt czar och jj har varit sådant att dom borde passa en person som åkt mythic rider och vill ha en lekfull skida.
Det var även menat som tips till flickvännen om nu herr 100gk skulle anse dessa för mjuka.
Jag är också väldigt noggrann att påpeka att jag inte åkt dessa.
Sen avslutar jag med ett positivt uttalande om Gotaman.

Vad jag totalt missade första gången var detta:
"Kör dock med rätt mycket tyngd och fart. Kör på WC lagg i pist och tycker om stabiliteten och vridstyvheten. "

Och det förklarar ju en del. Doh! :D

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt till alla inblandade och presenterar därför lösningen på alla dina problem: dps lotus 120 i flex 3.

Ha en bra vinter!

-peace
/r

Senast ändrad:
rhino chaser :) jatack vilken skida..

Tjenna!

Skulle rekommendera line prophets. har dock bara ett åk (90 modellen) på dom men sjukt imponerad! Den slithästen är vad många i skidpatrullen runt om i canada åker på. ruskigt bra allroundskida! G3 Reverend & El hombre är andra grymma skidor att kika på, Black Diamond skidor är också ruskigt bra gjorda skidor. De ska väl tilläggas att G3 och BD är lite mer åt touring anpassade, men funkar utmärkt som allround skidor! Själv åker jag på G3 Reverend och har provat ett par BD modeller.

Till tjejen skulle ja rekommendera något ur Heads monster serie typ 78 eller 82. vill hon ha fetare skida har ja många tjejkompisar som åker på Völk Aura och en del som faktiskt kör prophet 90!

Men som föregående personer nämt är juh alltid ett test att föredra!

"let snow fall deep so you can shred the gnar"

ni bara radar upp möjliga inköp, om det var svårt innan är det ännu värre nu!:-) skämt åsido...skidorna ni nämner är säkert riktigt vassa men det verkar som om många v dem är ganska "exotiska" och därför lite svåra att få tag på tex begagnat eller till etts schysst pris. För tillfället är jag inne på blowern och tjejen är inne på K2 Fujativ. Kan det vara något för henne? Völkl Aurora är ju också ett bra alternativ.

Vi båda tycker att Goodhas skidor åtminstone SER bra ut och de kan man ju få till ett lagom pris nya. Är de något att ha? Hittade många delade åsikter här på freeride men det verkar som om många köper skidor och lägger sen ut recensioner där skidorna löser alla världens problem...svårt att ta på allvar nästan.

Om man jämför Blowern begagnad för ca 4000 med Goodha 114 med STH16 för 6000, vad säger ni då?

Solo sa:
ni bara radar upp möjliga inköp, om det var svårt innan är det ännu värre nu!:-) skämt åsido...skidorna ni nämner är säkert riktigt vassa men det verkar som om många v dem är ganska "exotiska" och därför lite svåra att få tag på tex begagnat eller till etts schysst pris. För tillfället är jag inne på blowern och tjejen är inne på K2 Fujativ. Kan det vara något för henne? Völkl Aurora är ju också ett bra alternativ.

Vi båda tycker att Goodhas skidor åtminstone SER bra ut och de kan man ju få till ett lagom pris nya. Är de något att ha? Hittade många delade åsikter här på freeride men det verkar som om många köper skidor och lägger sen ut recensioner där skidorna löser alla världens problem...svårt att ta på allvar nästan.

Om man jämför Blowern begagnad för ca 4000 med Goodha 114 med STH16 för 6000, vad säger ni då?
Fujatives tycker jag inte att hon ska köpa iaf. Säkert lätt att hitta Phatluvs till bra pris nu annars! :D
Hmm...jag tror att du blir mer nöjd med Blowern då den är lite hårdare men fortfarande inget monster. Goodha 114 känns mer puderorienterad med sitt snälla flex.

Åk upp till Tandådalen på skidtestet och testa Rhino Chasern, kan nästan lova att du kommer att bli sjukt nöjd. Dom som säger att RH är för mjuk har nog inte testat dom ens(framförallt inte senaste årens), isf är ju priset något högre men du ska ju göra säsong!!!! och skidorna går lika bra i PIST!!
Till tjejen skulle ni kunna (håll i er nu) köpa ett par beg Pocket Rocket för runt en 700-1000kr, ett par sådana med 1-2cm bakmontering är en sjukt lättåkt och lätt nybörjarskida för offpisten. Sedan kan hon efter lite utveckling testa sig fram med nya modeller(de flesta "riktiga" skidaffärerna har så att man får testa gratis vid ett senare köp). Annars är tex Head Mojo 94, Fisher Misfit, Salomon Lord, Scott Crusade alternativa mera lättåkta skidor för henne att satsa på.
Ha en grym vinter /R

När ni snackar om phat luv, är det den skidan med ca 95 i midjan från K2? Den är nog en bra första offpistskida. Såg en tjej ta ett stort kliv upp i skidförmåga när hon bytte till den skidan från en annan k2-skida med cirka 70-75 i midjan och relativt styv. Nån klåpare till skidförsäljare i sverige hade naturligtvis sålt på henne denna "offpistskida" för hennes säsong i alperna.. suck.

Solo: bra att du insett att man måste sålla rätt rejält när man läser skidrecensionerna här på freeride. Läsa mellan raderna.

Annars är rhinos typ av skidval inte alls ett dumt val. När man är nybörjare behöver man inte monstruöst bra vridstyvhet eller perfektion på alla dess vis. Man märker nog ingen större skillnad ändå. Så kan hon köra på dessa ett tag till hon börjar tycka de kanske är lite sladdriga eller något annat, och som rhino säger pröva sig fram lite för att se vad hon gillar.

Blev ett par Blower 193 07/08 med S914 bindning! Nu blev suget efter snö helt plötsligt ännu större!!

En annan fråga, någon som vet om det är möjligt att prova Hendryxskidor i Vemdalstrakten kring jul i år? Kan inte släppa Rhino Chasern riktigt, måste få prova den.

Tack för hjälpen här allihopa!

FF sa:
När ni snackar om phat luv, är det den skidan med ca 95 i midjan från K2? Den är nog en bra första offpistskida. Såg en tjej ta ett stort kliv upp i skidförmåga när hon bytte till den skidan från en annan k2-skida med cirka 70-75 i midjan och relativt styv. Nån klåpare till skidförsäljare i sverige hade naturligtvis sålt på henne denna "offpistskida" för hennes säsong i alperna.. suck.

Solo: bra att du insett att man måste sålla rätt rejält när man läser skidrecensionerna här på freeride. Läsa mellan raderna.

Annars är rhinos typ av skidval inte alls ett dumt val. När man är nybörjare behöver man inte monstruöst bra vridstyvhet eller perfektion på alla dess vis. Man märker nog ingen större skillnad ändå. Så kan hon köra på dessa ett tag till hon börjar tycka de kanske är lite sladdriga eller något annat, och som rhino säger pröva sig fram lite för att se vad hon gillar.
Värsta säljet jag ngnsin hört talas om var en tjej som skulle åka till whistler säsongen 06/07 och fick tipset om att köpa ett par 169 karma som offpist lagg. Hon är 170ngtoch behövde bredare skidor än så...fifan...stackars liten.
Till de blev det ett par Naxo 01or. Vissa säljare snackar fan rakt ur röven!!

PNyberg sa:
FF sa:

Värsta säljet jag ngnsin hört talas om var en tjej som skulle åka till whistler säsongen 06/07 och fick tipset om att köpa ett par 169 karma som offpist lagg. Hon är 170ngtoch behövde bredare skidor än så...fifan...stackars liten.
När min bror skulle köpa sig ett par pistskidor för ett par år sedan fick han och jag lära oss att skärningen på skidan inte har någon betydelse för dess uppförande i backen, skärningen gällde "ju" endast om man körde runt i en cirkel i backen....därför spelade det ingen roll om man köpte ett par slalomcarvers med 12m radie eller ett par med 20. Detta var på stadium i Lund...

Solo sa:
Blev ett par Blower 193 07/08 med S914 bindning! Nu blev suget efter snö helt plötsligt ännu större!!

En annan fråga, någon som vet om det är möjligt att prova Hendryxskidor i Vemdalstrakten kring jul i år? Kan inte släppa Rhino Chasern riktigt, måste få prova den.

Tack för hjälpen här allihopa!
Grattis till ett bra köp. Fenomenal skida!

sist ja var på Alpingaraget stod ett par Salomon Lab 140-107-120 förra årets modell där.. kan vara värt att kolla på, tänkte köpa dom innan jag hittade ett par beggade här på freeride.

Solo sa:
PNyberg sa:
FF sa:

När min bror skulle köpa sig ett par pistskidor för ett par år sedan fick han och jag lära oss att skärningen på skidan inte har någon betydelse för dess uppförande i backen, skärningen gällde "ju" endast om man körde runt i en cirkel i backen....därför spelade det ingen roll om man köpte ett par slalomcarvers med 12m radie eller ett par med 20. Detta var på stadium i Lund...
Haha...get a clue!
Jag har inte än till denna dag snackat med en säljare som fått mig intresserad av ett par skidor.

Tuneld sa:
Med tanke på att du är rätt rung och gillar styvare skidor och besitter en i grunden god teknik kan jag tänka mig att Armada the Ant kan vara något för dig.
Finns till väldigt bra pris på Sport-Conrad nu dessutom.
http://www.sport-conrad.com/index.asp?lang_id=ENG&disp=artikel&art_nr=70006507
Satan, den där Ant:en verkade ju schysst, bra pris också. Synd bara att du tipsade ca fyra timmar för sent! Får se om man inte blir nöjd med Blowern, men jag har en känsla av att jag blir det ändå! Fast man kan ju ha fler än ett par...

Solo: Du kommer bli sjukt nöjd med Blowern.. Och Ant är inte alls lika rolig som blower jag lovar ;)

PNyberg: Nä det har du nog inte ;)

//H

Solo sa:
Jösses jävlar! 8)

jag testade ett par völkl attiva fuego i våras och det var det roligaste och skönaste jag nånsin åkt på! nu åkte jag iofs mest i pisten, men de kändes grymma utanför också.

jag är van åkare, men inget proffs. dock inte försiktig :-)

Senast ändrad:
... jag är även tjej :-) (så tipset var till tjejen, men det fattade du nog!)

Tillbaka
Topp