Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Hur breda skidor till en vuxen nybörjare?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1324801" data-attributes="member: 144594"><p>Liten trådstart med anledning av en härlig liten anspråkslös skidfilm som jag hittade i en artikel som testar Elan Ripstick 108 i pistförhållanden som är ganska vanliga och typiska både i alper och fjäll, dvs litet uppkört och ojämt både i och strax utanför pisten. Som en klok debattör (tror det var MnO) en gång påpekade, typ att breda skidor gör att att litet lössnö känns som mycket lössnö (i positiv mening).</p><p></p><p>[URL unfurl="true"]https://www.skiessentials.com/2025-ski-test/skis/2025-elan-ripstick-108[/URL]</p><p></p><p>Älskar själv exakt den typ av åkning som ses i filmen och tycker att den perfekt visar varför jag funderar på att rekommendera 90+ mm i midjan även till vuxna nybörjare i bekantskapskretsen (nu en svärdotter i 30-årsåldern som ska pröva på). Nu är ju åkaren i filmen duktig men med snälla moderna breda skidor går det utmärkt för en nybörjare att lära sig skärande svängar, och de är en fin intro till det som många av oss älskar ännu mer, dvs att ta sig utanför pisten eller den typ av "offroad/enduro"-skidåkning som visas i filmen ovan.</p><p></p><p>Visst, i en isig betongpist i januari är en smalare skida bättre. Men ingen kommer att bli en entusiastisk skidåkare i en isig januaripist. Eller? Jag är ingen skidlärare, tacksam för input.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1324801, member: 144594"] Liten trådstart med anledning av en härlig liten anspråkslös skidfilm som jag hittade i en artikel som testar Elan Ripstick 108 i pistförhållanden som är ganska vanliga och typiska både i alper och fjäll, dvs litet uppkört och ojämt både i och strax utanför pisten. Som en klok debattör (tror det var MnO) en gång påpekade, typ att breda skidor gör att att litet lössnö känns som mycket lössnö (i positiv mening). [URL unfurl="true"]https://www.skiessentials.com/2025-ski-test/skis/2025-elan-ripstick-108[/URL] Älskar själv exakt den typ av åkning som ses i filmen och tycker att den perfekt visar varför jag funderar på att rekommendera 90+ mm i midjan även till vuxna nybörjare i bekantskapskretsen (nu en svärdotter i 30-årsåldern som ska pröva på). Nu är ju åkaren i filmen duktig men med snälla moderna breda skidor går det utmärkt för en nybörjare att lära sig skärande svängar, och de är en fin intro till det som många av oss älskar ännu mer, dvs att ta sig utanför pisten eller den typ av "offroad/enduro"-skidåkning som visas i filmen ovan. Visst, i en isig betongpist i januari är en smalare skida bättre. Men ingen kommer att bli en entusiastisk skidåkare i en isig januaripist. Eller? Jag är ingen skidlärare, tacksam för input. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Hur breda skidor till en vuxen nybörjare?
Tillbaka
Topp