Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Hur breda skidor till en vuxen nybörjare?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="RWD" data-source="post: 1324807" data-attributes="member: 29440"><p>Svårt det där, min erfarenhet är att om du ska lära någon som aldrig har lyckats göra en skärande sväng eller en nybörjare så är det lättare med en smalare skida 70-80 typ och kort radie 12-14m för att hitta och förstå känslan, förutsatt att det är ganska fast underlag. Större radie kräver högre fart och mer vinkel och blir då svårare för en nybörjare. Sen kan det vara så att när man kommit en bit i utvecklingen så finns det fördelar med en bredare skida i de förhållanden som du beskriver.</p><p>Vad menar du att din svärdotter ska prova på? Åka skidor? eller åka lössnö?</p><p>Sen finns det ju klart bredare skidor med kort radie, men de blir fortfarande svårare att få upp på kant.</p><p>Jag lärde dotterns kille, då 18 år att göra skärande svängar på nån timme första gången han åkte (nu var han nog väldigt lättlärd) Gamla carvingskidor Salomon streetracer nånting, med 12m radie.</p><p>[URL unfurl="true"]https://www.evo.com/outlet/skis/salomon-streetracer-8-bindings-2006[/URL]</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="RWD, post: 1324807, member: 29440"] Svårt det där, min erfarenhet är att om du ska lära någon som aldrig har lyckats göra en skärande sväng eller en nybörjare så är det lättare med en smalare skida 70-80 typ och kort radie 12-14m för att hitta och förstå känslan, förutsatt att det är ganska fast underlag. Större radie kräver högre fart och mer vinkel och blir då svårare för en nybörjare. Sen kan det vara så att när man kommit en bit i utvecklingen så finns det fördelar med en bredare skida i de förhållanden som du beskriver. Vad menar du att din svärdotter ska prova på? Åka skidor? eller åka lössnö? Sen finns det ju klart bredare skidor med kort radie, men de blir fortfarande svårare att få upp på kant. Jag lärde dotterns kille, då 18 år att göra skärande svängar på nån timme första gången han åkte (nu var han nog väldigt lättlärd) Gamla carvingskidor Salomon streetracer nånting, med 12m radie. [URL unfurl="true"]https://www.evo.com/outlet/skis/salomon-streetracer-8-bindings-2006[/URL] [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Hur breda skidor till en vuxen nybörjare?
Tillbaka
Topp