Hur brett ska det va

Gazza1

Aktiv medlem
Hur brett ska det va
Hallo

Till att borja vill jag saga att jag sitter med ett australiensiskt tangetnbord och darav stavningen.

Jag behover hjalp att valja offpist lagg. Nu suckar de flesta och tanker "inte en till, las alla de 800 000 andra tradarna om detta" men denna trad skiljer sig en del fran all de andra tradarna. Mitt problem ar hur brett ska man ga pa laggen.

Jag ar:
197 lang
90 kilo (bara muskler och inte att skryta men ar en gymratta och har varit det i 10 ar med en simmar bakrungd)
Akt cirka 20 respektive 30 dagar de senaste tva sesongerna men tyvarr ett avbrott pa 8 ar dessforinnan.
Ar oskolad akare men har satsat friskt pa att bli battre i min akning dar det har inkluderats privatlektioner under flera dagars perioder med tavlingsakare.

Jag ar en hyfsad duktig akare med respektabel teknik som aker pa skar ordentligt i pisten. Dar aker jag pa ganska hart och har muskler att lagga bakom svangarna.

Det jag behover hjalp med ar att hitta en bra puderskida som ska anvandas till endast att aka puder och offpist. Da kommer vi till karnfragan. Hur bred ska skidan vara. Skidan kommer att akas pa overallt men kommer det nastkommande aret anvandas i Alperna och resor till Japan ar mer eller mindre klara.

Jag kommer inte leta feta drops och jibbar inte det minsta. Det ar framat med mindre uthopp som galler. Jag ar inte ute efter en charger som Dynastar XXL eller en dagis skida som JJ. Jag har tittat lite pa Line Prophet 115, BLack Diamond Zealot (110 midja) och liknande.
FIxar dessa skidor djupt puder eller ar jag helt enkelt for tung for dem att dom kommer sjunka och jag forlorar den dar flyt kanslan som jag anda vill ha kvar?
Behover jag ga bredare och i sa fall hur pass brett och vad?

Tacksam for eran tid och era svar

Hur brett ska det va
Zealot är faktiskt lika mycket charger som XXL, men med bättre flyt.
Men med tanke på att dom endast ska rullar offpist så tycker jag att du ska gå på något mer renodlat.
Det låter lite som att dom inte ska användas den här säsongen, men det låter osannolikt. Så jag förutsätter att du menar denna säsongen (annars hade jag rekommenderat dig att kolla in nya BD Gigawatt i 195).

Ang bredden så skulle jag säga att 115mm nästan är absolut minimum för dig, ingen riktig anledning till att gå smalare då den ska vara så renodlad. Så mellan 115-140mm i midjan är nog det som gäller.
BD Megawatt älskar jag själv, men då är jag 17cm kortare än dig och vägde 5kg mindre. Så 188 kanske blir aningens kort för dig.
Kolla in Völkl Kuro i 195, Moment Bibby 190 (kanske tom Comi/Comi-kaze), Blizzard Bodacious 192 (vet inte om dom släpps nu eller inte dock) mer kommer jag inte på just nu.

Hur brett ska det va
Tack for svaret Utter. Gav mig faktiskt lite att titta pa. Megawatten har jag akt pa och tyckte att den var rolig och surfig men den kunde kannas lite for vek. BDs egna rekomendationer och alping forsaljare jag har pratat med sager att man ska vaga kring 80 kilo och helst inte mer for Megawatten varfor jag har blivit avskrackt fran den.

Om man gar over 130 midjor hur pass mycket eller lite anvandning far man av dem i svenska fjallet om man skulle forsoka sig pa att anvande dem i Are till exempel. Hur mycket jag an forsoker hamnar jag alltid en vecka dar per ar. Resten av tiden ar jag i mer snosakra orter helst utanfor Sverige.

Hur brett ska det va
En bredare skida kräver bättre teknik på hårt underlag och bra lårmuskler (men det verkar inte vara ett problem).

Jag bytte upp mig från 85mm till 115mm förra säsongen och åkte en hel del i åre. Den skillnaden jag märkte var att jag fick ta i mer och tänkta på tekniken. Efter någon dag eller två hade jag vant mig vid de bredare skidorna och hade inga som helst problem med att använda dem över hela berget, mjukt som hårt underlag.

Så om du har bra teknik i pisten tror jag att du kan hantera 130mm där också. Det blir aldrig lika bra som med ett par smalare all around-skidor, men det får man ta.

Hur brett ska det va
Har åkt en hel del på Megawatt i Åre, funkar finfint. En skida som tex Jah Love skulle säkerligen fungera bra det också. En sak som är bra med riktigt breda skidor är det faktum att du behöver mindre lössnö för att den ska kännas bottenlös.

Har inte åkt på den själv, men kanske Salomon Rocker skulle kunna vara något? Bred, lång och med tiprocker. Nån annan här som kört den kanske?

Hur brett ska det va
Jag Älskar rocker skidan, den kÄnns som en classisc skida nÄr man äker pä den, men Är grym i puder o uppkört.
jag har monterat 2cm forward , jag tzcker det hjälper att gä i mellan svängarna mer.

Tillbaka
Topp