Hur brett står ni på brädan?

DennisLind

Medlem
Hej! Jag undrar hur brett ni står på brädan. Och om det har så stor betydelse hur brett man står?

Senast ändrad:
tja
det är olika för olika presoner och det beror främst på vilken åkstil de har och var i berget de åker mest..

jag brukar köra på mittenhålen både fram och bak, ibland har jag bakbindningen max bak (när det vankas puder)

de vanliga sätten att ha bindningarna på är väl båda i mitten som jag (brukar monteras så ifall man köper i butik), båda max bak (för puder, om man inte har bra puderbräda) samt största möjliga avstånd mellan bindningarna (parkåkare har så för att det är stabilt och lätt att landa med det osv osv)

och ja, det har ganska stor betydelse

Hej.
En bra ledtråd: Längden från foten till knäskålen är ett bra mått som man kan utgå ifrån. Det är ganska vanligt att parkåkare har bredare. Själv har "ledtrådsbredden", åker mest friåkning.

Ride on,

Det beror ju på hur lång du är, men som sverigetomten sa är axelbrett en bra tumregel. själv har jag ca 63 cm och åker nästan bara park:)

lånar tråden lite, var är det man mäter bredden mellan? innersta skruvhålen eller mitten på bindningen? eller vad..

Helt individuellt. Det man tappar med bred stance är tryck i svängarna generellt. Har du tightare stance är det lättare att få tryck på mitten av brädan och på så sätt skära bättre.
Känner man att man har kraft att lägga i svängarna kan man flytta ut stancen och fortfarande behålla bra tryck i svängarna. Med bredare stance kommer bättre balans och mer kontroll på brädan i färdriktningen.
Testa dig fram.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp