Hur dålig är clash?

Manjill

Ny medlem
Hur dålig är clash?
Hej!
Är ute efter en ny bräda nu när det är rea. Har hittat Burton Clash på stadium för 2000kr vilket jag tycker låter väldigt prisvärt, men hur är det egentligen? Jag har förstått att clash är en nybörjarbräda och att jag antagligen skulle få ut mer av en dyrare bräda. Så min fråga. Hur tror ni att det kommer märkas att brädan är billigare? Kommer den bli instabil vid höga hastigheter t.ex eller är den största skillnaden i ren byggkvalitet (jag tänker hållbarhet).

Jag åker över hela berget, offpist som pist och rätt mycket park också men jag är itne speciellt vass på det. Däremot har jag åkt en vecka om året i 10år nu så det blir rätt aggressivt i pisten.
vikt: 60kg
längd: 177cm

och jag hade tänkt mig en Burton Clash 155.

Problemet är förstås ekonomin. Jag hade gärna köpte något bättre om jag kunnat.

obs. jag har sökt efter svar på mina frågor, men det är rätt dålig info om clash här i forumet. det vore kul om duktiga åkare som själva använder clash kunde hjälpa mig.

Hur dålig är clash?
Använder inte själv clash så kan inte utala mig om brädans egenskaper i sig..
Men generellt sett brukar det vara så att en billigare bräda (jämfört med en dyr) är byggd av billigare och kvalitiativt sämre material vilket gör att den "slits" snabbare, dvs att pop'en och styvheten försvinner/försämras snabbare. Åker man bara nån vecka om året är det kanske inte det man märker av först (för bara känslan av att åka snowboard igen på ett år är så otrolig att man inte direkt bryr sig) men åker man mer och t.o.m säsongar är det ju inte direkt värt att satsa på en billig bräda..
Att det är en nybörjarbräda gör ju också att den är lite mjukare och enklare att hantera.. och därför ibland lite för mjuk och enkel för bra åkare.. ska du åka park är ju en mjuk bräda inga problem, men satsa då hellre på en riktig parkbräda så du får dess stabilitet och pop också..

Angående priset så kolla runt lite med nätbutikerna (hot-zone.tv, blue-tomato.at etc.) o jämför deras priser o om de har nån rea..

Hur dålig är clash?
Tack för tipsen. Kollar junkyard och boardstore hela tiden men det är så svårt att bestämma sig, priserna på hot-zone och blue-tomato var aningen bättre i vissa fall. Funderar lite över om jag ska köpa en bra bräda direkt, som jag kan ha flera år framöver. Vad det gäller mjukheten på billigare brädor så kanske det inte spelar så stor roll eftersom jag ändå bara väger runt 60kg...

Ingen mer som har erfarenhet av Clash?

Hur dålig är clash?
Clash mest för pengarna får du hos Clash. Många påstår att Burton inte är prisvärda Clash bevisar att dom har fel. Jämför man Clash med vilken annat märke som helst i samma pris grupp så vinner Clash. Det här är ingen nybörjarbräda utan en fullt potent allmaountian bräda. You can't find a better board for the money. The Clash is the perfect board for everything from first turns to elevator shaft descents. Lightweight and fun to ride anywhere on the mountain, the quality and performance of the Clash puts the competition's so-called "premium" boards to shame.

Hur dålig är clash?
Läste och det du citerade från Burtons hemsida.. tycker Burton är ett jättebra märke och kör på det själv, men tvivlar lite på att en bräda på 2000 spänn är lika bra som dess storebror inom samma område som kostar mer, Burton har ju faktist en hel del andra all-mountain-brädor som kostar mer så..
Säger dock ingenting om att Clash skulle va dålig, Burton gör ju bra brädor..
Pinn har koll på allt som är värt att veta om Burton, kolla med honom...
Men ska du istället satsa på en redig parkbräda så kör på Burton Dominant, sjukt bra och relativt billig.. men dyrare än Clash såklart.. och räkna inte med att köra allt för mycket puder med den med bra resultat hehe =)

Hur dålig är clash?
Tack för alla svaren. Jag har funderat mycket under dagen och lite otippat blev det till sist Burton Custom. Av era svar att döma så är inte Clash jämförbar med de dyrare brädorna och jag är trött på att åka på skitbrädor.

Hur dålig är clash?
Köpte en Clash härom dagen. Fick ge 3000 spänn för bräda, Burton-bindningar och väska. Känns som rätt mycket bräda för pengarna. Jag har inte åkt så mycket, så den duger säkert utmärkt till mig. Om man kollar närmre på brädan och jämför detaljer med andra märken i samma prisklass känns Burtonbrädan mycket mer välgjord. Återstår att se hur länge den håller!

Hur dålig är clash?
Clash kostar egentligen nästan tre gånger det priset! I all fall för några år sedan. Men det kanske inte är samma bräda idag? 2 papp låter ju löjligt billigt. Vad jag förstått så är det i princip samma bräda som Custom men för lite lättare åkare (i vikt). På tidigare modeller i alla fall. Alltså lämplig för juniorer eller lättviktare. Custom är väl säkert styvare och "bättre" men det beror ju också lite på dina egna egenskaper. För din ringa vikt per längdcentimeter tror jag en Clash för 2000 är jävligt mycket bräda per krona.

Senast ändrad:
Hur dålig är clash?
Hade min clash i bara några veckor innan jag hade av tailen på den..
Så jag råder att lägga till nån tusenlapp och sattsa på någonting med bättre kvalitet.
Kör nu som Manjill en Burton Custom, grymmt skön bräda helt klart värd de extra pengarna..

Hur dålig är clash?
Ja det var utan bindning men en sådan har jag beställt nu. Burton Mission blev det, också på rea hos boardstore. Trist att inte kunna pröva brädan förrän om ett år.

Hur dålig är clash?
what theeee ?? köpte min clash för 3000 :O men kan lova dig att clashen är fett go, passar bäst i pisten. men inte dålig i park och puder heller !

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp