Hur djupt innebär följande uttryck?

Buddhas_Mentor

Ny medlem
Har ni stött på följande citat någon gång?

"Andra natten hade det snöat en halvmeter och jag åkte dagen efter den mitt värsta puderåk någonsin. Upp te hakan tamej faen..."

Misstänker att det ofta förekommer vissa överdrifter när det gäller att återge snömängden i snödjup.

Så vad tror ni sanningen i medeltal (i centimer räknat) är om följande så ofta på afterskier förekommande uttryck:

"- Puder upp till vaderna?"
"- Puder upp till midjan?"
"- Bottenlöst puder?"

Känner att jag måste få svar på detta. Har helt enkelt svårt att sova samt göra mig gällande i de djupa adrenalinstänkande diskussionerna på afterskin.

Mer kvalitiva svar (stories) går också bra.

B.M.

Hmmm...
Lite olika beroende på var du är.
Bottenlöst puder i Vemdalen är ca 20cm. Bottenlöst puder i Chamonix är farligt.
Drömde för några nätter sedan att jag tog ett steg (utan skidor på) i fel riktning och sjönk ned så att jag kvävdes. Hoppas det inte var någon jävla sanndröm...

Bottenlöst är när man aldrig känner av dess botten...har bara koll på det för det e det ända jag åker i....

Beror också på vart man har placerat nämnda kroppsdelar i förhållande till snön.
Jag som telisåkare har alltid snö minst upp till knäna, alternativt hårda isbollar.

Fantastiskt...
Citat 10_80: "Bottenlöst är när man aldrig känner av dess botten...har bara koll på det för det e det ända jag åker i...."

...kommer från en snubbe som har en jib-bild på sin sida.. ;)

jaja.. riktigt jävla bottenlöst har jag nog bara upplevt en enda gång. Det var på pas du chevre (GM/cham) i slutet av säsongen -01. Helt galet var det! Vi var dessutom först på plats för en gång skull!! Minst upp till midjan, på sina håll till armhålorna. Vi var sex pers som borde veta bättre än att bara bränna på men när pudret är sådär kopplas all reason bort från barken...(i alla fall min). I slutet när man ska hitta den där smala passagen ner till mer du glace kom fete-dimman in - vi snackar mjukglass - så det var bara att sätta sej ner på närmaste stubbe och vänta ut det. Nu gjorde det inte så mycket då en av jänkarna jag körde med bjöd på sensei.

Men om jag ska va helt ärlig så var det tämligen svårkört pga djupet. Det är klart lättare att surfa på puder som går till knäna/låren!! Men annorlunda och upplysande - nu vet jag i vilka conditions det är man plockar fram snorkeln :)

Körde fel en gång in i en tät björkskog och körde ner mig rejält. När jag var tvungen att ta av mig skidorna kunde jag inte stå. Stod där o trampade i 40 min för att få på mig skidorna igen.

Läs artikeln om Pancho Snöfall i Brant (något nummer från i vintras). Kommer inte ihåg de exakta orden men det var något i stil med: "...man fick lägga några svängar under snön ibland för att sen dyka upp ovanför ytan igen..." Mycket roande läsning! Pancho är för övrigt min Gud. När han gick genom hotellobbyn i Riksgränsen myntades uttrycket: "När Pancho visar sig på fjället, går lavinbjärven i ide."

Ha de gött!!

thos: ja fy fan vad drygt det är när skdiforna försvinner och man måste leta. sen när man har hittat skidorna, ligger dom så djupt att man måste gräva framhela skidan innan man kan lyfta fram den.. likadant var det bär jag körde fast mig med en tung yamaha viking i lössnö. jag var själv och slet som ett djur i flera timmar för att gräva fram den..

Thos: Fan, man känner igen sig lite där. Jag har inte åkt fast i så djup snö men det är ett helvete när man ska försöka få på sig dom.

Hmm. Nu kommer den fråga jag alltid undrat.

Det verkar som om alla vill å ka så i så djupt puder som möjligt. VAFFAN KÖPER MAN SKIDOR SOM FLYTER UPPEPÅ SNÖN DÅ FÖR!? Jag fattar inte, kan inte nån förklara detta?

Jag personligen, vill också, sjunka ner när jag åker puder (dte vill väl alla).

Kan ha förståelse för dom som kör 11:or ner för knädjup, men i övrigt?

F.M.A:
Det är mycket möjligt - grammatik och stavning gör jag inget anspråk på att behärska. Det viktiga här är kvaliten och kvantiteten! Vilka båda var goda :)
För övrigt har jag för mej att allt detta utspelade sej den 20:e april för jag minns att jason skrek "Four-Twenty" hela vägen upp i GM-kabinen... Ni som hajjar - ni hajjar!

stay golden //texas

fatskis köper man för att man får bottenlöst redan vid några decimeter. Man slipper kämpa för att komma upp i fart i lägre lutningar.

Sen slår dom mindre i skum snö, och funkar bra i kartong... Men bottenlöst är bottenlöst, sen beror det väl mest på teknik, vikt och skidor hur djupt det är.

Jag hade ganska mycket midjeåkning i vintras, massor av bottenlösa dagar men då är det också Asteroider som jag står på. Polaren hade ofta bottenkänning eller fastnade med sina x-screams där jag bara stog på...

Skidåkare och fiskare är ganska lika.
Litet skämtsamt kan man ju påstå att djupaste snön och största fisken är nog det som ingen annan sett.
Men förra säsongen bjöd på mycket djupt. Somliga dagar till och med för djupt för dom som aldrig kom upptill ytan. Ovanligt många hamnade på kyrkogården.
Powder to the people men med ansvar förstånd.

hm..jag tycker att du är lite mysko som sitter och grubblar på sånna saker. //G

Jag var med om en ganska bottenlös sak, var och körde i Storlien av alla ställen och det hade snöat bra typ 30-40 cm fluff.

Och vi körde längs en av bäckravinerna och jag ramlar lixom en kullerbytta in i en bäckkrök där det har samlats massor med lössnö. Mer än 1m+ och försöker komma upp, men det är som sagt bottenlöst, jag har huvut nedåt och skidorna uppåt (ni som har varit med om riktig djupsnö fårstår problemet att simma i snön...)) och börjar andas in snö...
Paniken kommer krypande, jag lyckas få en stavspets på en stubbe och får upp huvudet över ytan, men lite otäckt var det...

Tillbaka
Topp