Hur fjolligt får det bli?

Klart man ska välja snygga kläder, har någon påstått något annat? Den dagen jag går och köper en dyr jacka som JAG tycker är ful är det läge för ett besök på demenskliniken!

Frågan är varför så många måste fråga tretusenniohundratjugosju frågor om just denna jacka funkar med dessa byxor till dessa pjäxor som ska passa till dessa skidor osv. Varför inte bara köpa det man tycker är snyggt och lita på sin egen stil och smak. Känns mer som det är en show off grej att visa vad jag har köpt, se så stor _ _ _ jag har mentalitet! Självklar ska man fråga om man är osäker på en jackas eller byxas kvalité och funktion men dessa frågor dyker sällan upp. Du kan väl inte vara osäker på om du tycker den är snygg eller inte det vet du redan, det är bara din osäkerhet eller behov av bli bekräftad som skiner igenom. Kan vara så att du vill skryta lite också att du har haft råd att köpa dessa prylar och vill så gärna att andra ska bli avis på just dig, vilken lycka inte sant?

Ladda om och skjut tillbaks om jag har fel!

/Leder

Leder satte huvudet på spiken.
Klart man vill se bra ut oavsätt vad man gör, även om det är ens prestation som spelar roll.
Som jag själv tex hur fan skulle det se ut om jag som säljare, stod i trasiga kläder, snus runt munnen, luktade skit och inte såg allmänt städad ut?.
Eller köra samma stil på krogen när man försöker sig på någon vacker donna?
Jag skulle troligtvis vara arbetslös och bo på gatan och fortfarande vid 22 års ålder vara oskuld.
Kan ju tyckas vara hemskt att samhället är byggt så men vad ska man göra?
Sen måste man väll säga att vissa trender är bra, som hjälm trenden tex.
Den kan man väll inte klaga på?

Håller förövrigt med om att det skulle vara kul om folk började carva, mer glädje för dom och då kan dom äntligen förstå finessen med carving skidor och deras olika utföranden.
Sen åker väll typ 80% av Sveriges befolkning skidor för att dom gillar hela konceptet med skidresor, vad vet jag.

nu var det så att jag mest riktade mig till första punkten på nojlas lista.

matti_skidor sa:
Palla=Orka lyssna på Nojlas ! Klart att grejjerna ska passa med byxorna ! men de är klart att man ska skriva trådar , och fråga andra om dom tycker de är nice och sånt . pösigaste grejjerna , Vinner modet !!!
true

Så ni menar alltså att ni inte har någon integritet? Grattis. I julklapp så kan väl alla vi som anser oss vara snäppet "äldre än yngre" gå ihop och skänka en skvätt i julklapp till alla som anser sig behöva(eller som vi anser behöver).
Noljas har väl inte påstått att det är något fel med att "klä sig snyggt"? Han undrar ju bara vart ni är påväg, och varför i h-vete ni måste fråga andra vad som är snyggt/bra/bättre/bäst. Ni är väl iaf individer...?

Men för.... tack för att ni reder ut ett och annat här. Tror jag fick bilden klar för mig nu, RIDÅ!

/Leder, söker fortfarande efter några svar...

matti_skidor sa:
Palla=Orka lyssna på Nojlas ! Klart att grejjerna ska passa med byxorna ! men de är klart att man ska skriva trådar , och fråga andra om dom tycker de är nice ocg sånt . pösigaste grejjerna , Vinner modet !!!
Det bästa med såna här trådar är att man får fler personer att lägga till sin blockeringslista.

Jag tycker att folk gärna får fråga om skidmode, bara de håller sig i forumet som är avsett för det så jag slipper läsa det. I övrigt håller jag med Leder.

OKi, hinner inte läsa allt, ska käka nu men...

Svaret på fråga i sig varför ungdommar har börjat bry sig så mycket om sin skidkläder är helt enkelt för att de börjat tänka på samma sätt i skidklädes väg som i vardagsklädselväg.. Kläder som kläder..

Vad denna uteseende fixer sen beror på är ju såklart media. Allt kan skyllas på media..

Sen tror jag inte att det skilljer så jätte mycket mellan kvaliten i olika märken modeller etc så man kan välja det snyggast utan att gå miste om något...

edit; sen tycker att att man borde kunna ha sin egen stil och inte fråga andra vad som är snyggt och att fråga vad som matchar vad i ett forum är patetiskt..

Senast ändrad:
Kul tråd! Har inte hunnit läsa allt, men entusiasmen är då inte att klaga på ...

Vad som skrämmer mig är inte fjolleriet (fjolleri får väl i detta fall betecknas som ett överdrivet stort intresse för hur man utseendemässigt uppfattas av sin omgivning) i sig själv. Utan rädslan för att sticka ut ... det tycks som många lägger ned en enorm energi på att se ut som alla andra. Vill ingen längre vara unik? Vill verkligen alla bara vara medelmåttor! Skrämmande ...

/MM

Jag tycker ändå att alla av det kvinnliga könet är bäst som kör med rouge & mascara i gogglepocket för att sedan kunna smita in på toaletten lagom tid innan afterskiin börjar för att se så där lagom naturligt söt ut
"Jag har vart ute hela dagen & fått rosiga kinder & gnistrande ögon"

Ha ha!

På afterskiin ska man fan i mej dricka pitchers ur pitchern & svina.

emilia85 sa:
Jag tycker ändå att alla av det kvinnliga könet är bäst som kör med rouge & mascara i gogglepocket för att sedan kunna smita in på toaletten lagom tid innan afterskiin börjar för att se så där lagom naturligt söt ut
"Jag har vart ute hela dagen & fått rosiga kinder & gnistrande ögon"

Ha ha!

än värre, alla satar som åker hem och byter om innan after-skin, eller än värre, dem som skit i att åka och drar till after-skin i vanliga kläder.

emilia85 sa:
Fifan, vad fin du är... det bästa som finns är tjejer som efter en skön dag i backen inte tvekar på att komma lite sliten till efterskin och sen börja svepa öl... lova mig att alltid fortsätta så...

Åh, trots att mina åsikter kanske inte tillför så mycket kan jag inte hålla mina fingrar i styr. Lite ledsam läsning faktiskt. Trist först att så många inte läser igenom det som är skrivet innan, innan de själva ska in och pleta ner några väl valda(??) ord. Vill man ha något sagt får man väl formulera sig på ett sådant sätt att det gärna tillför något i diskussionen, vilket iofs redan är nämnt här ovan.
Trist sen att så få kan motivera sina åsikter, är det så svårt att uttrycka sig i skrift?
(För övrigt finns här en gammal tråd i ämnet som kan vara kul läsning: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=7826&p=1 )

Vidare till åsikterna... Självklart ska man klä sig snyggt i egen smak! Allt annat är ju dumhet. Människan influeras av tiden vi lever i med omgivning, trender, utbud och funktionsbehov i sina inköp. För yngre verkar omgivningen vara viktigast? Skulle jag själv få ett jibblarbarn med så dålig självkänska att han/hon bara måste in på ett forum och fråga gemene man vad han/hon tycker är snyggast för att våga handla själv, skulle jag i mitt stilla sinne undra vad jag kunnat gjort annorlunda för att fått gossen/tösen att må bättre i sig själv... Är folk så fördomsfulla i sig själva att de dömer andra bara för att den personens nya byxor/jacka/hjälm/goggles/etc inte går i samma ton eller matchar resten av outfiten? För ärligt talat: en som inte dömer andra efter hans/hennes klädsstil brukar själva inte heller ha några problem att köpa något man hittar som man själv trivs i och tycker är snyggt. Och sen vara nöjd med det när det väl är dags att åka. Oavsett om man inte ser ut som en klon av övriga gänget... Nä, upp med självkänslan barn, lita på din smak och stå för den. Influenser får man ju överallt ifrån iaf. Vem vet, kanske är någon av er som drar igång en ny trend med en lite mer udda smak? Man har ju en smak iaf! Sen tror jag också att prestigen i att visa upp nya dyra coola kläder som "alla andra" också vill ha, ger en sötma i munnen som inte går att komma ifrån.

BigAir sa:
Jag har hittat minst 10 olika jackor och byxor som är varma och snygga.
Men vet inte villken som är snyggast, tycker lixom om alla lika mycket.
Så varför inte fråga folket? ;)
Så vem som helst som loggat in på FR har inflytande på dina inköp? Du verkar vara en kul kille.

Tillbaks till diskussionen nu. /tant Emser

Dr_Snow sa:
Det har med fenomenet parkåkning att göra. "Förr i tiden" var alla uppe på berget spridda åt var sitt håll, letandes efter den perfekta linjen. Då träffar man inte på så många andra än sina åkkompisar och av dem bryr sig ingen om hur man är klädd.

Idag hänger många i parken och där måste man ju hävda sig på något sätt (jag trodde det var åkningen men...) och ser man inte tuff ut så (tror) många att det skrattas bakom ryggen.
måste man ens hävda sig överhuvudtaget, isf absolut inte med åkningen eftersom alla ska få åka i parken, nybörjare som erfaren.

matti_skidor sa:
Palla=Orka lyssna på Nojlas ! Klart att grejjerna ska passa med byxorna ! men de är klart att man ska skriva trådar , och fråga andra om dom tycker de är nice och sånt . pösigaste grejjerna , Vinner modet !!!
Skaffa dig först tillräckligt med kunskap i svenska för att lära dig när du ska sätta ut stora bokstäver osv. Sen kan du skaffa dig ngn som helst självkänsla så att du själv kan välja ut vad du tycker är snyggt istället för att försöka efterlikna alla andra.

man kan välja vilken färg man vill när man skaffar tandställning... dom färgerna jag vet e.. röd, gul, blå, rosa och gröna...

Jag skulle vilja ha en knapp bredvid den med utropstecknet för "rapportera olämpligt material". Där man kunde direktignorera människor som skriver underliga saker...

Eller var det OT?

Frågan är väl ändå vilken isyxa som funkar bäst att sätta i bardisken när man ska dra sig upp för sista omgången fernet???

Oj vad många det var som skrivit sen jag kollade in tråden senast. Jag får svara lite generellt på alla svar jag fått:

Visst ska man få ha de senaste prylarna och se tuff ut. Det är ju självklart att varken jag eller någon annan vill se ut som Peter Siepen i backen... Bra grejjer gör det helt klart roligare att åka skidor!

Mountain_Man slog spiken i huvudet med sitt inlägg! Varför ska man ska man sträva efter att bli en simpel medlemåtta när man kan gå sin egen väg och bli ballare än alla andra? Har människor inget självförtroende längre?

Putte_the_skibum: Viktig fråga, nästan värd ett eget inlägg!

-"Fuck off with your sofa units and strine green stripe patterns, I say never be complete, I say stop being perfect, I say let... lets evolve, let the chips fall where they may."

Själv tycker jag att det är upp till var och en om man vill sticka ut eller inte. Om man inte har självkänsla nog att dra iväg och köpa kläder eller något sånt så är väll det upp till den personen. I de flesta av forumen som Nojlas skriver om så ber dem bara om er åsikt... Som sagt, alla drar inte iväg och köper kläder utan att få en annans åsikt.
//peace

BigAir sa:
1-0 till August.
Jag har hittat minst 10 olika jackor och byxor som är varma och snygga.
Men vet inte villken som är snyggast, tycker lixom om alla lika mycket.
Så varför inte fråga folket? ;)
För att det är du som ska ha kläderna och inte folket ?

ajja.. för mig gör det inget om man frågar iallafall. så de e chill

En gång för alla,

Ghetto och Baggy stilarna är inte desamma.

Baggy härstammar från skate-snowkulturen. Stora, bekväma kläder.

Ghetto har samma grund fast Pälsar, bling bling, scarfar kombinerat med droger skit och elände.

Word

Camera-Claude sa:
En gång för alla,

Ghetto har samma grund fast Pälsar, bling bling, scarfar kombinerat med droger skit och elände.

Word
utan att försöka reta upp någon. så stämmer väll detta möjligen men säger som förut. varför detta tjat om stilar. gillar man stora kläder så har man det. gillar man små har man det.
nu ärdet problemet löst. ingen klagar på den andras stil osv. och ghetto stil är ingenting jag tycker existerar, ett ghetto är ett bostadsområde av sämmre sortt/ slumm. street är gata. vi säger baggy och.. hmm förslag??

Camera-Claude sa:
En gång för alla,

Word
Jag har däremot läst någonstans (trovärdigt) att baggy kom från fängelsena i USA där det bara fanns en storlek på fångkläderna så att de lätt blev för stora och de tog även med sig det från fängelsena

Waster sa:
Tallismanen sa:
Jwalerius sa:
orka bry er då, man vill ju inte precis se ut som en fattig lodis! så klart man ska nice saker som passar till sakerna! nojlas orka du är ju säkert lika dan någon gång! daaah, shit va cool du måste va
Jag håller med! ofta man vill ha skabbiga kläder och andra saker. Man skulle ju inte gå till ett bröllopp med någon gammal sketen tröja. samma sak gäller i parken, hehe :)
Där sa du ett par sanningens ord!
true

Nojlas det verkar inte som om du hänger i parken utan åker i på dom stora bergen, så varför grina upp sig över detta?

Gilla läget !

Leder sa:
Är det samma styggelse som ligger bakom "modeflugan" i backarna som om att visa upp sig på forumet? Det verkar vara extremt viktigt att synas, att mata iväg mängder med inlägg och "svar" på inlägg. Det finns ett antal "svar" i denna tråd som är totalt ointressanta och som tillför lika lite till denna tråd som mild hushållsosts gör till frukostmackan. Läser ens folk inläggen innan de svarar? De är en intressant frågeställning, om än något nedlåtande formulering. Hur som har det inte direkt trillat in några svar på detta från den generationen den riktar sig till, med undantag för Millionaire som iaf försöker sig på ett svar på varför, men det är en bit kvar. Kom igen nu och försök en aningens aning att klämma fram ett svar MED motivering eller bara en åsikt för all de, gärna med en motivering även där.

/Leder
Mycket bra poäng! Något jag tänkt på så många gånger!
En ny artikel eller bild släpps att det dröjer inte mer någon minut förän den översvämmas av kommentarer som: "Etta!", "Siiiick", "fett m.m. Vilken är fullständigt meninglöst dravel. Var vill man komma med en sån kommentar? Lägg lite energi bakom vad du vill skriva och lägga in en frågeställning eller motivering om varför du tycker som du gör. Tar ca en 1-5 minuter extra och gör allt så mycket roligare att läsa!
Tänk på följande sätt: Man vill läsa detta (ditt inlägg) och bli inspirerad (kanske lite väl långt att gå, men åt det hållet) det är ingen vanlig konversation där du behöver använda talspråk för att bli accepterad. Gör saken bara så mycket svårare att förstå!

Själva huvudfråga med detta inlägg: Varför alla är så oroliga om inte kläderna passar ihop?
Detta är något som så många redan sagt är en del av mognad och viljan att bli accepterad. Det är bara inse att detta forum är till för alal åldrar och det kommer ALLTID finns trådar som du kanske tycker är överflödiga, men om man bara göra kvaliten på hela tråden bättre så har vi kommit ett bra steg mot ett bättre forum!

Det var mina tankar! Over and out!

NFA sa:
Bra argument, varför ska man inte få välja dom kläderna man tycker är snygga när det finns ett så stort utbud av bra kläder?
det är ju precis så det inte är. folk frågar vad andra tycker, inte vad man själv tycker. jag tycker också att man ska köra på de grejer man själv tycker är snyggt, men det är ju inte det dessa "passar dom här byxorna ihop med den där jackan?"-frågor handlar om.

kör på det du tkr är snyggt istället för att fråga vad andra tycker.

Tillbaka
Topp