Hur formar jag ett par G-Fit(Garmont) innerskor?

YNWA

Medlem
Då kom paketet med mina nya pjäxor nerifrån Tyskland, ett par Garmont Prophet blev det. Ser riktigt fina ut och känns sköna vid första provningen oxå. I pjäxorna sitter det ett par G-Fit Rapid innerskor som ska vara formbara(fully-thermoformable), frågan är om jag kan göra det hemma i ugnen på ett bra o säkert sätt utan att förstöra skorna eller måste jag ta mig till en butik som kan göra detta åt mig. Eller är det så att det räcker med att åka in dom, blir det lika bra? Någon som kör med denna typen av innerskor och provat något av alternativen?

Senast ändrad:
@centralbyrokraten

Jo jag har läst just den tråden och även sökt både här på forumet och på nätet i övrigt, men tråden du hänvisar till ger ju inga direkta svar på mina frågor om hur man gör eller om det går lika bra att köra in dem mm...och tråden till telemarkstips.com funkar inte, så det ger inte mycket hjälp där heller.

YNWA sa:
@centralbyrokraten

Jo jag har läst just den tråden och även sökt både här på forumet och på nätet i övrigt, men tråden du hänvisar till ger ju inga direkta svar på mina frågor om hur man gör eller om det går lika bra att köra in dem mm...och tråden till telemarkstips.com funkar inte, så det ger inte mycket hjälp där heller.
Om du hade köpt de i butik i Sverige så hade de hjälp dig med detta. Skyll dig själv.

(inte svårt alls. Använd google.com)

Ugnen, helst varmluft, 70grader, 10-15minuter sen ner i pjäxan, ner med foten, spänn åt och gå runt

Har provat både att köra in och värma........ Du vinner nog en 10-12 dagar på att värma :)
Personligen ser jag en fördel till med att värma och det är att inte foten ska hamna för långt fram i skon utan jag kan se till att pressa in hälen ordentligt och fixera där....... men det är bara min uppfattning och inget ristat i sten......

Sorry, länken i andra tråden gick till en film där det förklarades precis hur man gör för att forma hemma i ugnen.

Schyssta pjäxor, kört dom ett år nu, men dom passar bäst för smalare fötter och jag ska byta till Scarpa TX nu.

Hursomhelst så funkar inte 70-80 grader med Prophet liners, du måste upp till 120 grader i en varmluftsugn. Kika på Paul Parkers (Garmonts teleguru) tips i den här tråden http://www.telemarktalk.com/phpBB/v...&postorder=asc&highlight=prophet+120&start=30

Jag värmde om mina efter att butiken inte hade koll på hur varmt man skulle ha. Notera att det är väldigt viktigt att använda en varmluftsugn! Toecaps är bra för att skapa utrymme vid tårna och för att få bak hälen. Det hjälpte också att kika på filmen 'Cooking with big Tim' som e grym, se http://www.telemarktips.com/DrTelemark.html

@Hasse_Lindborg: Det är inte alltid butiken vet bäst, på SkiStore visste dom inte ens hur varm deras ugn var...
Dom hade heller ingen koll på toecaps. Udens har däremot bra koll på bootfitting.

Lycka till!

Senast ändrad:
Ojojoj...och jag som värmde mina på SkiStore. Med toecaps. Tur att du talade om för mig att dom är kass. Här har ju jag åkt omkring i en vecka i tron att mina Prophet sitter bra. :rolleyes:
Men jag vet inte heller hur varm deras ugn är, så det är kanske bara jag som inte har koll...

(Förresten - Pontus på SkiStore som pysslar mest med bootfitting där jobbade tidigare på Udéns, men han tappade väl kollen när han bytte jobb :lol: )

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp