Hur fort går det? Testa till helgen

Carl R

Medlem
TLDR; Kom till Specialen i Idre Fredag 10/3, Lördag 11/3 och Söndag 12/3. Åk rakt ner utan att bli av med liftkortet!

I veckan nu skulle det varit världscup i Speedski i Chocken i Idre. Tyvärr gick det inte att få till backen i år så tävlingarna har flyttats till Frankrike.
MEN, vi har ska köra SM iallafall i Specialen i Idre till helgen 10-11/3 och du är välkommen att vara med! Om du inte är med i en skidklubb och kan anmäla dig på idrott online, så hojtar du till bara så kan du bli medlem i Idre Speedskiförening så är den biten löst.
I värsta fall löser vi efteranmälan på plats (förlåt Micke...)

Är det farligt? Vad krävs av dig?
Det är precis så farligt som det är att åka rakt ner i en skidbacke. Backen är avstängd, nätad och pistad helt slät för att det ska gå att dra på.
Givetvis har man rimligt långa skidor. Katana funkar utmärkt om man inte trycker på ett par störtloppslagg där hemma.

2 klasser; S1 => Gummidräkt och aerohjälpmedel. S2 => Störtloppsutrustning. Du är välkommen att köra i vanliga skidkläder också!

Varför?
För att det är skönt att slippa svänga. För att vi är värdens trevligaste skidgäng!

Tävlingarna kommer att sändas live här: https://www.youtube.com/@speedskisweden4581/streams
🤘🚀

Bilagor

Testade speedskilagg på en demo för länge sedan. Fort gick det men faen så skumt det var att få stopp på dom.
Ingen midja = kliva runt dom för att stanna.
Och det i ++100 knyck 😲

Kul! Kan tyvärr inte komma förbi men ni lär ju få hur kul som helst. Jag var i Trysil häromsistens men Eksperten var dessvärre stängd då, någon som vet vilken som är brantast av dessa två backar?

Kul! Kan tyvärr inte komma förbi men ni lär ju få hur kul som helst. Jag var i Trysil häromsistens men Eksperten var dessvärre stängd då, någon som vet vilken som är brantast av dessa två backar?
Experten är brantare, eftersom vi kör i specialen nu.
På pappret tror jag eksperten är 45 grader och chocken 46.

Backen idag. Ser fantastiskt ut. 🔥🔥🔥🤙

Bilagor

• 20230306_121636804_iOS~2.jpg
    20230306_121636804_iOS~2.jpg
    910.3 KB · Besök: 177
Hade varit kul men jag får nöja mig med att titta på damernas WC slalom/storslalom här hemma.
Kör så det ryker!

Ändrade tider för i morgon på grund av kylan. 🥶
Åkarmöte 9.30
träningsåk 10.00
kval 10.45
final 1 11.30
final 2 12.30
🚀

@Carl R
Vad kom ni upp i för hastigheter under helgen som var? 🤔
Jag är speciellt nyfiken på hur fort det går i klassen för oss som inte har riktiga KL-prylar…

133 från högsta start med DH. Om du kollar videon från lördagen ser du varifrån.
142 med full mundering.

Nu är vi i Vars och ska försöka slå världsrekord 🤘
Men först ett par världscuptävlingar för att värma upp.

133 från högsta start med DH. Om du kollar videon från lördagen ser du varifrån.
142 med full mundering.

Nu är vi i Vars och ska försöka slå världsrekord 🤘
Men först ett par världscuptävlingar för att värma upp.
För mycket nysnö för världsrekord va???

Häftigt! Jag åkte Experten i Trysil förra veckan. Jäklar så brant det var.
Första dagarna när det var isigt gick det riktigt bra, helt slätt och inga snöhögar. Efter snöfallet och det var pistat så var det en smula knivigare med de små snöhögar som kommit upp (mest av plogande brädåkare :D ).

Häftigt! Jag åkte Experten i Trysil förra veckan. Jäklar så brant det var.
Första dagarna när det var isigt gick det riktigt bra, helt slätt och inga snöhögar. Efter snöfallet och det var pistat så var det en smula knivigare med de små snöhögar som kommit upp (mest av plogande brädåkare :D ).
Experten är rätt kraftig kompression på slutet va?

Här är några bilder från idag. Varmt varmt varmt…
Vi har legat runt 195 första åket å 206 andra åket i svenskgruppen. I morgon startar vi högre. 🤙

Bilagor

• 6376982D-9148-463C-BB39-6B58A677A542.jpeg
    6376982D-9148-463C-BB39-6B58A677A542.jpeg
    760.1 KB · Besök: 201
  • 901B9839-9C12-4E67-89DE-3BBF5BC0BCD5.jpeg
    901B9839-9C12-4E67-89DE-3BBF5BC0BCD5.jpeg
    451.3 KB · Besök: 198
  • 0A94A75A-FEBC-4752-9755-53F1C62F3488.jpeg
    0A94A75A-FEBC-4752-9755-53F1C62F3488.jpeg
    672.1 KB · Besök: 157
  • 8329F912-1F6E-4CB4-8226-13E4292A6DBF.jpeg
    8329F912-1F6E-4CB4-8226-13E4292A6DBF.jpeg
    516.9 KB · Besök: 154

Liten video från igår. Nu kör vi WC 3 dar till innan vi drar hemåt.
Jag tog upp i "Utbyggnad av skidsystemet i Åre"-gruppen att man borde anlägga en Speedskibacke i Åre; nog borde det finnas någon brant med bra lutning?
Antingen från Totrhummeln bredvid Sadelexpressens topp eller från Mullfjället ovanför/bredvid Tegefjäll/Lillåstugan; tycker alltid de ser branta och fina ut när man tittar från skutan över Ullådalen.
Vad tycker proffsen själva? :)

Jag tog upp i "Utbyggnad av skidsystemet i Åre"-gruppen att man borde anlägga en Speedskibacke i Åre; nog borde det finnas någon brant med bra lutning?
Antingen från Totrhummeln bredvid Sadelexpressens topp eller från Mullfjället ovanför/bredvid Tegefjäll/Lillåstugan; tycker alltid de ser branta och fina ut när man tittar från skutan över Ullådalen.
Vad tycker proffsen själva? :)
Jag är inte bra på detaljer i Åre, men har tidigare funderat mycket på att diagonala tväråvalvet så man kan åka med plana skidor. Tror jag kom fram till att kostnaden för att pista skulle vara försvarbar i samband med skutskjutet. Problemet var att näta av, att man begränsar för andra.

Det som är viktigt är bromsplan och tillräcklig bredd om någon får felskär.

Tillbaka
Topp