Hur fugerar Salomon Czar i svensk offpist?

pAcmAn1

Aktiv medlem
Som frågan lyder.

Den ska ju fungera bra i lössnö men hur fungerar den i uppkörs offpist, kartongsnö, vindpackad, skare osv.

Körde en väns Czar en del i vintras (ca 10 dagar kanske) i Funäsdalen med omnejd. Fungerade hur bra som helst, något odämpad för min smak och lite väl stor radie för att vara rolig i pisten, även om de angivna 40+ metrarna känns som att de skrevs på Salomons firmafest. Annars är de kvicka, riktigt kvicka och känns väldigt lätta på foten. Kort sagt en bra skida, sen om den är för dig, det har jag inte en aning om, då krävs det mer information om dig.

Tack, det låter bra. Har inte tänkt att använda dem i pist förutom vid transport. Har kört 40+ skidor förr och vet hur 'kul' det är.

Vilka tittar du på, 190 eller 182? Hur stor är du och hur hårt kör du?

Jag kommer med mycket stor sannorlikhet köpa mig ett par 182:or för allmänt hopp och lek i offpisten samt lättare park- och vårskidåkning. De kommer främst fungera som komplement till mina Lotus 120...

Om du vill ha dem för riktigt hård åkning är det såklart 190 som gäller, men om du inte är jättestor i kroppen och vill ha en smidig skida som klarar allt rekommenderar de flesta 182. 190 är styvare och rakare, men Cody T, Mike D och grabbarna har dragit ganska håriga linjer med 182:orna...

Jag och Jarle är av det mindre formatet, under 175cm, men vi gillar långa skidor. Så jag tror att du kan ha jäkligt kul med 182:orna!

Jag är 175, 78 kg. Jag har 182:orna. Köpte dem i ett infall då jag har kört breda lagg med stor radie tidigare men som var bra mycket styvare vilket blev rätt tröttande i längden. Kör visserligen aggresivt ganska ofta men ville ha en skida som jag kunde 'slappna av' mer på och bara söka surfet. Har tidigare bl.a. provat Hendryx Funkalistic men jag tyckte den högg för mycket i offpisten med sin tighta radie. I övrigt har jag ett par Matra att växla med.

Vi får se om det blir bra eller inte. Kul att prova något nytt i allfall.

Precis samma anledning som mig då! Jag tror du kommer bli riktigt nöjd, speciellt om du gillar raka skidor och bara vill ha något mer lättåkt och "slappare"...

Tillbaka
Topp