Hur gör man en egen box?

jibbarn9

Ny medlem
Hur gör man en egen box?
Vintern närmar sig och hade tänkt att ordna en egen box hemma. Min tomt är platt så jag hade tänkt att göra typ en ramp i trä för att få fart. Så min fråga är hur jag kan bygga den på bästa sättet. Vilka material, hur hör rampen bör vara, mått med mera.

/Jibbarn9

Senast ändrad:
Hur gör man en egen box?
typ 2 - 3 meter hög.. och sän är ju långd på själv åkytan på rampen upp till hur brant du ska ha den :P och det är väll bäst att bygga den i trä antar jag :P sen snö på ;)

Hur gör man en egen box?
jouuhannes sa:
typ 2 - 3 meter hög.. och sän är ju långd på själv åkytan på rampen upp till hur brant du ska ha den :P och det är väll bäst att bygga den i trä antar jag :P sen snö på ;)
jo snö hade jag faktiskt tänkt att ha ;) och tror du man för upp tillräckligt med fart på 2 meter ? :O

Hur gör man en egen box?
bygg en box i trä och skruva någon form av rör på kanterna och kör en formplyfa i mitten ca 1-5mm under rören. kom ihåg att försänka skruvarna i plyfan så glider det på bra!

Hur gör man en egen box?
hippe sa:
bygg en box i trä och skruva någon form av rör på kanterna och kör en formplyfa i mitten ca 1-5mm under rören. kom ihåg att försänka skruvarna i plyfan så glider det på bra!
Tack för tipset! kanske låter dumt men vad e formplyfa? hehe;)

Hur gör man en egen box?
hippe sa:
nu passar jag på att fråga, har själv funderat på formplyfa då den är hård och har en glatt yta, slits den fort eller håller det bra?

Här har du Formplywood, en plywood som tål fukt och har en slät/hal yta
http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-1004.aspx

Hur gör man en egen box?
Om du har lastpallar kan du ta hjälp av dom när du bygger rampen, fungerar riktigt bra! Sen boxen beror på hur du vill ha den, åk till någon backe och ta måtten? Jag byggde min med trä, alltså själva boxramen sen plexiglas ovanpå!

Hur gör man en egen box?
Axel-br sa:
Om du har lastpallar kan du ta hjälp av dom när du bygger rampen, fungerar riktigt bra! Sen boxen beror på hur du vill ha den, åk till någon backe och ta måtten? Jag byggde min med trä, alltså själva boxramen sen plexiglas ovanpå!
Har tillgång till sjukt många lastpallar så kanske tar hjälp av dem men fungerar det bra med plexiglas?

Hur gör man en egen box?
jibbarn9 sa:
Tack för tipset! kanske låter dumt men vad e formplyfa? hehe;)
Formplyfa är en plywoodskiva som används vid gjutarbeten och därmed är vatten och fukt tålig ;) Dyr som attans dock så gå till närmsta bygghandel och se om du hittar lite skräpbitar :)

Hur gör man en egen box?
jibbarn9 sa:
Axel-br sa:
Har tillgång till sjukt många lastpallar så kanske tar hjälp av dem men fungerar det bra med plexiglas?
Fett, då är det lätt att få upp "platån" som du tar fart ifrån... Ja, jag tycker att det funkar bra med plexiglas. Tror att det är något liknande dom riktiga parkerna använder.

Hur gör man en egen box?
jouuhannes sa:
jibbarn9 sa:
Har skissat lite på själva rampen och längder och så nu men ska jag köra på formplyfa eller plexiglass? ;)
Asso.. på boxen har du plexi. Och på rampen plyfa!!
går ju faktiskt att använda plyfa till boxen... sen behöver man ju absolut inte ha plyfa till rampen, går ju lika bra att
använda något billigare och ha konstgräs eller nåt sånt på... :)

Hur gör man en egen box?
Lillhampus sa:
Ha inte plywood om du ska ha snö på då det lätt glider av ;)
du häller först vatten på plywooden, och sen ska du kasta på lite snö på vattnet (innan det har torkat) !!!!! och sen när det torkar så ligger det fast ett snölager som det bara är att ösa på mer snö på ! då glider det inte av osv...

Hur gör man en egen box?
om ja minns rätt är det HDPE plast de anvender i backarna (alltså sånt som hockeyrinkar har runt rinken). själv har jag på min box svart polyethen (PE) funkar hur bra som helst det också. Grön polyethen har den bästa glidytan men är dock väldit dyr. plexiglas lönar de sig inte att sätta på för det tål inte kyla och det spricker om det e - grader lätt när du åker på det (satsa ej på plexi). pvc tror jag ocksså man kan anvenda, har dock aldri prövat det, men har prövat att raila på pvc rör (bajsrör/avloppsrör) och det glider asbra. bygg själva boxen av trä. hör av dig om du vill veta mer om boxbygge har byggt en nyligen och det blev fett grymt, du kan se en bild på mitt setup i min sida. /PEACE/

Hur gör man en egen box?
frebaman sa:
om ja minns rätt är det HDPE plast de anvender i backarna (alltså sånt som hockeyrinkar har runt rinken). själv har jag på min box svart polyethen (PE) funkar hur bra som helst det också. Grön polyethen har den bästa glidytan men är dock väldit dyr. plexiglas lönar de sig inte att sätta på för det tål inte kyla och det spricker om det e - grader lätt när du åker på det (satsa ej på plexi). pvc tror jag ocksså man kan anvenda, har dock aldri prövat det, men har prövat att raila på pvc rör (bajsrör/avloppsrör) och det glider asbra. bygg själva boxen av trä. hör av dig om du vill veta mer om boxbygge har byggt en nyligen och det blev fett grymt, du kan se en bild på mitt setup i min sida. /PEACE/
Ditt boxbygge såg riktigt jävla fräsht ut! Jag har byggt själva rampen nu så det är bara boxen kvar. Rampen blev 2.5 meter hög och själva planet ovanpå gjorde jag ganska stort då jag ville få plats met fler än en person där uppe. Det är cirka 3 meter brett och 2.5 meter långt och jag gjorde även en trappa upp då det är schysstare en en stege i mitt tycke. Det blev en jävligt clean ramp och jag själv är riktigt nöjd, väntar bara på att lite snö ska komma ( och att boxen ska bli färdig) ;) /Jibb

Senast ändrad:
Hur gör man en egen box?
låter riktit najs!! ja skulle vilja bygga trapp och sätta någo. skiva på sidan av boxen men jag int råd så det får bli ett framtida bygge :)

Hur gör man en egen box?
PW3ARN sa:
sju kronor för två meter!! dom i xgames har boxar som är 50m det blir ungefär 200 kr snacka om att spara.
nee tror nog du missuppfattat det där. Han skrev 7k inte 7kr. k är ju kilo=tusen. Så det blir 7000kr för två meter. Inte like kul då hehe

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp