Hur har ni tränat efter knäskadan?

Minnis

Ny medlem
Jag skadade mitt knä och min axel i våras och jag har inte kunnat träna så mycket under sommaren. Axeln var inte på sin plats efter jag föll och jag skadade ACL i knät. Jag sku gärna vilja höra hur ni har tränat efter knäskadan. Hurdana träningar är bra? Tack i förhand.

hade du gips på alltså helbens gips för det hade ajg när jag slet av korsbandet och då fick jag gå till en sjukgymnast och träna typ cykla och sånt

nej, jag hade ingen gips och jag har besökt hos sjukgymnast varje vecka men har märkt att det har inte hjälpt mycket. =/

Byt sjukgymnast! Jag tänjde ut korsbandet o inre ledbandet för 3 år sen och den sjukgymnasten jag hade mätte upp muskelstyrkan o följde upp det hela tiden. Men vad är det som inte hjälpts? Gör det fortfarande ont eller har du ingen kraft i knät? För det här med att sluta göra ont kan du nog få vänta på.. Jag har ont nästan varje dag i knät men det blir väldigt sakta men säkert bättre! Men jag kan säga att det är ingen höjdare att jobba som skidlärare ibland...
Lycka till!

Vilken typ av knäskada har du?

jag slet av yttre ledbandeti knät i januari och efter operation och sjukgymnstik är jag helt återställd. Gick på sjukgymnstik 2 gånger i veckan plus mkt träning hemma i flera månader. Har precis åkt skidor för första gångeen sen kraschen och det gick grymt bra.

Senast ändrad:
Jag tänjde ut korsbanden i knäna och fick en liten svullnad/irritation i en benbit i vintras och har bara varit i kontakt med en sjukgymnast här på jobbet efter alla sjukhusbesök i vintras. Han vågade inte säga något utan hänvisade till ortoped. Han sa att han kunde ge mig ett träningsschema som han trodde på men kunde inte garantera att träningen var rätt beroende på om jag fortfarande har någon skada eller brosk mm i knäna...
Vanligast är väl dock att man tränar direkt....Vågar man sig på att köra "standard" övningarna utan inrådan av läkare/sjukgymnast eller kan man förvärra skadan och förstöra sin framtid?

Hitta en bra sjukgymnast som är van att jobba med sportskador (tex sportrehab i Göteborg). Sen kommer du att få ett skitjobbigt träningsprogram att följa... men det ger bra resultat!
Har själv kört rehab i 1.5 år nu efter en rejäl knäskada, men nu funkar det helt ok.
Men räkna med 4 pass i veckan på gymmet...

Niklas_Borg sa:
Vilken typ av knäskada har du?

jag slet av yttre ledbandeti knät i januari och efter operation och sjukgymnstik är jag helt återställd. Gick på sjukgymnstik 2 gånger i veckan plus mkt träning hemma i flera månader. Har precis åkt skidor för första gångeen sen kraschen och det gick grymt bra.
ledband är inte lika alvarigt som ett korsband..
Jag drog främrekorsband och bakrekorband, sletsönder innre ledband, pajja minisken lite mysigt också.. allt i vänterknä.. gjorde en 5 timmar lång operation i december förra året.
jag har varit hos sjukgymnasten i våras å skit.. trännat på cykel, benböjj å´shit, men har inte tränat alltför mycket.. så har mycket nu i höst att ta igen.

Tillbaka
Topp