Hur hittar vi pjäxor till våra tonårstjejer med små fötter?

lainenR

Aktiv medlem
Vi har två döttrar som åkt skidor sen 3-4 års åldern. Trygga i alla i pistade backar och har en lekfull åkstil där dom gärna åker lite utanför backen, skogen, mindre hopp osv. Tekniskt så kan dom båda åka på skör i blå backar men kämpar med kantvinklar och att få rejält tryck.

Den yngre fyller 16 år och den äldre 19 år, strax över 1,60cm och knappt under. Båda har åkt i junior racepjäxor med rätt mjukflex 60-70.
I år så tyckte vi det var dags att dom skulle få nya pjäxor och kliva upp på senior modeller för att fortsätta utvecklas.
Vi gick in affär och mätte upp deras fötter till 215 mm långa och 85-86 mm breda. Svaret vi fick att det ända dom har i den storleken är juniorojäxor.
Vi lommade ut ur den butiken och in i nästa med samma svar. Besvikna så började jag googla runt och hittade Nordica Dobermann 5 medium och soft i love cuff, utförande som verkar tillverkas i storlek 21,5.
Det klassiska rådet att gå till en bra bootfitter kanske inte funkar i våra fall, då det verkar finnas otroligt få (endast ett?) alternativ och väldigt låg sannolikhet att butikerna har den storleken inne.
Hur hade ni tacklat utmaningen?

Under 22.5 är svårt att hitta vuxen pjäxor.
Vad väger dina barn och vilken flex är ni ute efter? Kanske finns det tillräckligt stuva jr pjäxor ändå?
Edit: som exempel finns ju junior race pjäxor. Och de har jag iaf sett upp till flex 90. Som nog borde vara nog? Min sambo kör med flex 95,men är också över 170 cm och troligtvis en bra bit tyngre då också.
Så jag hade nog gått vidare i spåret styv junior pjäxa...

Senast ändrad:
Jag är osäker på vilken flex som är lämplig, vi har provat pjäxor med flex mellan 80-100.
Jag har sett att det finns juniorojäxor med den flexen, verkar då vara racepjäxor för juniorer.
Jag är lite oroliga att dom kan vara rätt obekväma då dom är gjorda för tävling?

Jag är osäker på vilken flex som är lämplig, vi har provat pjäxor med flex mellan 80-100.
Jag har sett att det finns juniorojäxor med den flexen, verkar då vara racepjäxor för juniorer.
Jag är lite oroliga att dom kan vara rätt obekväma då dom är gjorda för tävling?
Racepjäxor är oftast lite obekvämare eftersom de är smalare. Men dina barns fötter verkar vara smala också. Så.jag hade provat det.
Flex på 100 blir för mycket, skulle jag tror. Om de nu inte är de värsta tunglyftare. Beror ju såklart på kraft och vikt.

Racepjäxor är oftast lite obekvämare eftersom de är smalare. Men dina barns fötter verkar vara smala också. Så.jag hade provat det.
Flex på 100 blir för mycket, skulle jag tror. Om de nu inte är de värsta tunglyftare. Beror ju såklart på kraft och vikt.
Dom är väger uppskattningsvis 50-55 kg och är normal byggda förövrigt .

Dom är väger uppskattningsvis 50-55 kg och är normal byggda förövrigt .
Jag tror att flex 100 blir väldigt styv då!
För styva pjäxor gör att man har både dåligt känsla och komfort när man åker. Känner själv hur det blir lite sämre i åkningen när det är riktigt kallt eftersom mina pjäxor är för styva då.
Viktigt att kolla att man kan böja/flexa pjäxorna när man provar de.

Tillbaka
Topp