Hur klarar ni knäna?!

Sudde

Ny medlem
Hur klarar ni knäna?!
Jag bara undrar hur ni som kör mycket klarar era knän?!

Jag har i vinter åkt skidor i snitt en gång i veckan (inte speciellt mycket alltså). Jag hoppar nästan enbart när jag åker.

Men nu är mina knän helt ras. Därför undrar jag hur man klarar knäna om man till exempel kör en hel säsong?!

Eller är det bara jag som har otroligt klena knän?!

Hur klarar ni knäna?!
knän har jag haft problem med så länge jag kan minnas men det är bara skita i problem å köra hårdare.. då löser det sig det mesta serru..
Annars får du köpa knäskydd..

Hur klarar ni knäna?!
Jag har åkt skidor i nästan 50 år och har klarat mina knän fram till i år. I vår var jag i Flaine i 5 veckor. Hade som målsättning att göra ett Mont Everest varje solig dag. Rekordet blev 13.527 meter men mina 60-åriga knän tog stryk.
Har idagarna efter en månads vila börjat att träna igen och hoppas att benen skall hålla när jag drar ner till Tignes efter midsommar för ett par veckors glaciäråkning. http://www.flainesuperski.com/supersk1.htm
Grunden för att klara benen är naturligtvis tråkig styrketräning, Inlines kan göra träningen mågot mer lustbetonad än den stjälsdödande men nödvändiga gymträningen.Min läkare rekomonderade mig några tabletter som heter ARTROX och som finns att få utan recept. Kolla också din kängor.
Hoppas att du kommer över dina problem så att du kan klara 40 år till i pisterna.

Hur klarar ni knäna?!
Om du inte har några allvarliga slitningsproblem på dina knän så är det träning som gäller. Förra vintern hade jag nästan alltid ont men inför den här vintern så cyklade jag hela sommaren och styrketränade tv gånger i veckan och den här vintern har jag inte haft några problem.
Få med dig några kompisar till gymmet så blir det lättare...

Hur klarar ni knäna?!
Vad jag inte fattar är hur de stora skidproffsen klarar att stå i landningarna! som exempel dropar Kaj och Sverre 20 meter och står! samma sak med Candide och Jon som landar fakie i Superparkhoppet. det går inte om man inte styrketränar som en arnold på steroider. Kolla filmer som White Safari, där orkar de knappt stå när de fetar på i Redbull-cornern. Det är ju förstås helt mänskligt. Grejen är bara att henke kör mer än dubbelt så högt och står. Det är vad jag kallar power-legs. Tänk på hur fan man orkar stå en landning närsta gång ni ser en skidfilm.

Hur klarar ni knäna?!
ja ska säga dig en sak å de e att lnäna gör man illa på STUDSMATTAN på sommarn, när man böjer det bakåt å knäcker skelettet.

Hur klarar ni knäna?!
jag brukar mest få ont i ryggen, fast oftast inte när jag åker skidor seriöst, antingen på idrotten i skolan eller när jag ska hoppa ner ifrån en tak i en snöhög, sånna fula saker, eller så när jag gör nåt fjantigt på skidor:P

TIPS: GÖR INTE SOM JAG GJORDE IDAG, DUNKA KNÄT I DATORHÅLLARE, FY FAN VAD JAG HAR ONT"

Hur klarar ni knäna?!
ja håller med Bo. Jag har själv tänkt på att de nästan alltid står i landningarna...Och så sägs de att jibbare är frigjorda och bara tränar när de känner för det! inte en chans att de gör! De måste ju träna gym som bara fasen, eller också har de väääldigt starka ben rent naturligt. Fast, hmm...de kanske man får när man åker skidor istället för att sitta vid datorn :D

Iallafall tror jag att de måste jobba hårt på gymmet, hoppen blir ju bara större och större, och då krävs det starkare ben.

/Blom

Hur klarar ni knäna?!
terräng löpning plus ett par benpass på gymet i veckan och du kommer att se att nästa vinter blir lite enklare.

har du fortfarande ont kommande vinter eller efter träning, kolla med läkare. kan vara så att du har svaga ledband eller dåliga muskelfästen.

lycka till.

Hur klarar ni knäna?!
Alla duktiga proffsåkare klarar att stå i landningen eftersom de har lår som telegrafstolpar och har åkt skidor i hela sina liv, till skillnad från oss andra dödliga. Om man kollar på vilken alpenthaler-jocke som helst som bor uppe i sina små hyttor på bergsväggarna i tirolen så är det likadant med dom. De pallrar som kottar upp i bergen varje dag för att göra sina sysslor och åker ner i byarna som några Herman Maiers för att fixa sina andra sysslor likaså, och knäna sina får de tränade som bara den på köpet. De kan stå emot vilken landning som helst om de bara får för sig att göra det. Proffsåkarna har blivit proffs just för att de kan utnyttja sin kropp på rätt sätt och även har den rätta byggnaden för att för att göra det.
Sorry, kanske är lite sent för oss andra att åka som Candide, men man kan ju alltid försöka träna upp sig.

Hur klarar ni knäna?!
Det kostar att ligga på topp!

Få är de åkare i den absoluta toppen, som klarar hela karriären utan att skada sig, visst finns det undantag men de är få ytterst få!

Eliten åker oftast på gränsen av sin förmåga för att lyckas, ett fel skär och olyckan är snabbt framme!

Rehabiliterings tiden för en vältränad skidåkare är oftast, betydligt kortare än för en otränad!

Det går att förebygga skador till en viss gräns, med hjälp av bl.a. styrketräning.
Regeln är enkel, oavsett om du tillhör eliten eller är en glad amatör, träna, träna och åter träna. Det finns inga genvägar! Du har hela sommaren och hösten att förbereda dig på!

Hur klarar ni knäna?!
Tricket är att känna sin kropp. Gör det ont i knäna kanske inte det smartaste är att hoppa, någonting är ju fel. Se till att du är tillräckligt tränad och att du värmer upp knän och annat innan du börjar bränna för fullt.

Hur klarar ni knäna?!
Man klarar inte knän. Sen som folk sagt tidigare: Skidåkarna har benmuskler av järn. Kolla på Sverre t ex, när han var med i gladiatorerna. Han sprang igenom den där halfpipeliknande banan med 5 130-kilos gladioatorer ivägen som om de var bowlingkäglor. När jag gjorde min säsong i österrike så blev man rätt så vältränad, trots mängden alkohol som var inblandad. När jag kom hem cyklade jag till jobbet varje dag, 4.2 mil enkel väg med farsans gamla skrothög och det var knappt ansträngade...

Hur klarar ni knäna?!
var en artikel om sverres gympass i åka skidor i vintras, och det var inte lugnt... han är rätt biffig. Seth Morrison sa i en intervju at han bygger muskler i gym varje dag för att klara sina mins sagt feta vurpor... Men dum som man är lär man sej i efterhand så nu går jag hos sjukgymnast hela sommaren....

Hur klarar ni knäna?!
Inte så konstigt att du får ont i knäna om du bara hoppar...

..kan ju kanske vara bra och träna lite vanlig åkning oxå..

ett litet exempel:

väger du 80 kilo, står och hänger bak i pjäxan och lyfter ena benet påverkas patella senan i knät med 800 kilo.

Tänk då hur det känns för den om du dessutom hoppar..även om du landar på två ben

Tips till dig, träna muskler i bena och landa rätt. Alltså lär dig åka skidor innan du hoppar.

Ha de

Hur klarar ni knäna?!
Hej. Kan också vara genetiskt betingat men det är ju svårt att ändra på nu. Styrketräning är ju helt rätt men prova också knäskydd typ Vulcano som håller knäna varma. Ofta är de kalla och det knäpper i dem.
Stryn har mycket snö och smygöppnar 21-23/5. Åk dit, grymmt.

Hur klarar ni knäna?!
Oj vad många svar! Grejen är den att jag tränar redan ganska mycket, typ fyra gånger i veckan!

Det är just knäna som är dåliga och det känns som att viss träning bara gör dem sämre. Löpning till exempel, som många har skrivit här, är ju inte bra för knäna... Knäböj är inte heller bra att köra om man har dåliga knän...
Cykling däremot var det nån som skrev, det kanske är skonsammare för knänen.

Fler tips på att träna upp knänen!

Hur klarar ni knäna?!
Ja, det med ryggsäcken var faktiskt smart! Skall försöka träna upp knäna ordentligt i sommar! Men man vill ju inte träna för mycket så att man bara förstör istället för att förbättra!

Hur klarar ni knäna?!
sudde
Jag tycker att du ska gå till en sjukgymnast o kolla för de kan säga exakt vad som är fel. går du direkt o styrketränar utan att veta vad som är fel kan du göra saken värre. Jag går igenom samma sak nu och det är klart värt det.
lycka till

Hur klarar ni knäna?!
själv hade jag problem med ett knä för ett år sedan ... jag gick till sjukgymnasten. Han rekommenderade att: t.ex. göra knä böj på ett ben. man står tex mot en säng, går ned med ena benet till ungefär 90 grader ... kör så många du orkar sen tar amn det andar gör detta närra gånger per dag. .... det stabilsera senor och muskelfästen i knät .... själv e jag mkt nöj med resultatdet .... känner idag ingen smärta alls

Hur klarar ni knäna?!
Träna styrka i benen är det enda som räknas. Felet som många gör är att köra alltför snabba reps. Att accelerera vikten för att få ut så många reps som möjligt leder i längden till skador. Anledningen är att kraften blir större med accelerationen (F=m*a). Tanken är att genomföra reps så långsamt som det går utan att behöva rycka i vikterna. Detta brukar ligga på 10 sekunder positivt och 5-10 negativt för alla övningar. Kraften du genererar med samma vikt kommer därför bli mindre och belastningen på dina leder skonsammare. Sen gäller det även att spara in på frekvensen dvs att inte överträna. Gör ett (1) set per övning men ta ut dig så att du ABSOLUT inte kan lyfta/pressa/dra vikten ett rep till. Du kan lugnt träna så en gång i veckan. Var inte orolig för att detta är för lite. Kropppen tar ganska lång tid på sig att bygga upp massa och det vore metaboliskt självmord att rasera denna massa snabbare än det tar att bygga den.

Är du fortfarande rädd att överbelasta knäna kan du börja med att trötta ut låren (quadsen) innan du sätter dig i benpressen. Då kommer hamstrings och röv att få sig en rejäl omgång också (jo, de behövs också ;) )

Lyssna inte heller på de som säger att du får långsamma muskler av att göra långsamma repititioner. Dessa människor har usel kunskap i vad snabba och långsamma muskelfibrer innebär och får sin kunskap i huvudsak från oseriösa Weider-publikationer...

Hur klarar ni knäna?!
Nu är det så att inte en kotte förutom proffsåkarna skulle klara att stå i så många hopp som just de klarar under en dag. De är otroligt bra tränade. Sen är det så också att de har skidåkning som levebröd och det är det de gör hela vintrarna, så de måste hålla sig i trim hela tiden. Skadar de sig så är det självmord, i och med risken för förlorat intresse av sponsorerna. De måste hela tiden träna kroppen och offseason måste de fortsätta att hålla uppe formen.

Olika slags träning som verkligen hjälper är för det första den tråkigare formen av skidåkning: längd, som är den mest skonsamma träning kroppen kan få, samtidigt som den är ruskigt effektiv. Ett par rullskidor är nog inte ett dåligt köp.
En annan träning som är skonsamm och effektiv är simning. Paddla bra med benen så ser du att du kan bygga en bra grund för senare gymträning av knäna, för grunden är ju det viktigaste!

Hur klarar ni knäna?!
Ja, jag skall nog ta och söka upp en sjukgymnast! Men jag skall försöka träna lite med kroppsvikten och så för att stärka upp knäna...

Hur klarar ni knäna?!
"väger du 80 kilo, står och hänger bak i pjäxan och lyfter ena benet påverkas patella senan i knät med 800 kilo." ursäkta men nu förstår jag verkligen ingenting. Hur kan 80 kilo bli 800?...ehh :S

Hur klarar ni knäna?!
...och kom sen ihåg att det kan vara lämpligt att värma upp och stretcha innan man drar ut och åker... och stretcha ordentligt när du kommer hem igen också.
något som man glömmer av alltför ofta, och får en massa slitage på kroppen som följd...

Tillbaka
Topp