Hur kolla om vallade?

Muerto

Ny medlem
Hur kolla om vallade?
Har köpt nya skidor och glömde kolla om affären vallade dom...

Min fråga är alltså: hur kollar man lättast om skidorna är vallade? Går det att se/känna? Är dom vallade från fabrik (Rossignol, skulle göra saken lättare om så var fallet...)?

Hur kolla om vallade?
Ja, nya skidor kommer med fabriksvalla som går bra att åka på.
Sen så ska man ju valla rätt ofta iallafall..

Hur kolla om vallade?
Den vallan som sitter på från fabrik är en uni. glidvalla som går att åka på i ett par dagar. Det skyddar belaget mot att stå och torka ut i lager och i butiker. Du kan dra med nagel på belaget, och är skidorna vallade så kommer det synas ett litet spår efter där du dragit nageln.
Vill du dock ha valla på som gör att skidorna glider bättre bör du dock valla dom själv efter att du åkt bort fabriksvallan.

Mvh//

Hur kolla om vallade?
Ok, gött att höra. Då behöver jag alltså inte ställa mig och valla innan skidpremiären nästa helg...

Men efter den så är det bra om jag vallar alltså...

Hur kolla om vallade?
Alla skidor kommer vallade från fabrik annars skulle belaget på skidan torka... Har man köpt årets modell på skidan kan man åka några dagar men har man köpt en fjolårsskida så har vallan torkat lite så då måste dom vallas... Sen kan jag ju säga att det aldrig är fel att mätta belaget även på en ny skida... Gärna sisådär 7gånger så att belaget verkligen får suga åt sig vallan...

Tillbaka
Topp