hur kör ni egentligen??

Johhhhan

Medlem
hur kör ni egentligen??
Hej, har kollat upp resvägar till chamonix från sverige på bla mapblast.com. Där tycker dom att man ska köra via danmark, alltså ta färja över sundet från helsingborg till helsingör och sedan bränna rätt igenom danmark till tyskland och som jag förstår det ,därifrån bränna genom schweiz och ta mont blanctunneln över till cham. Är det den smartaste resvägen? Innan så tänkte jag att man skulle köra til trelleborg, ta färja över till tyskland som tar några timmar så man kan sova på båten och sedan köra genom tyskland till frankrike och köra genom frankrike till cham och därmed aldrig åka via schweiz. men nu är det väl så att fler har kört till cham och jag vill höra vad ni tycker.
och en annan sak, behöver man snökedjor? vissa säger att man måste ha det andra inte. nu vill jag ha ett slutgiltigt svar.

Tackar.

johan

hur kör ni egentligen??
Du kör Helsingborg-Helsingör, fortsätt genom Danmark. Ta sedan Rödby- Puttgarden. Kör sedan Puttgarden, Hamburg, Hannover, Kassel, Frankfurt till Basel i Schweitz.Ca 98 mil. Från Basel kör du via Bern mot Lausanne. Strax innan Lausanne tar du av mot Martigny. Från Martigny är det skyltat mot Cham. Du kör då via bergpasset Col de la Forcla. Och det är aldrig, trots vad folk säger, några problem med snö i bergspasset. Körtid från Stockholm ca 25 timmar. Och detta är absolut snabbaste vägen.
Johan, South Bar, Cham.

hur kör ni egentligen??
Och nej.... Du behöver inte snökedjor. En eller två dagar per vinter, kanske. Och det finns ingen lag som säger att MÅSTE ha snökedjor. Däremot är det förbjudet inne i byn. Och nej, du kan inte ta Mont Blanc tunneln från Schweiz. Den går mellan Italien och Frankrike.
Johan. South Bar. Cham.

hur kör ni egentligen??
Eller så tar du färjan som du pratade om, kan ju vara skönt att slippa köra 25 timmar i sträck... Om du bor i närheten av Göteborg går det att ta färjan till Kiel också. Då vaknar man i Tyskland vid niotiden, sen är det bara att tuta och köra! Det är en fråga om tid, pengar och komfort. Har du bråttom, kör bil hela vägen. Har du råd och tid, sov behagligt på färjan.

hur kör ni egentligen??
Rutten som beskrivs i första inlägget är den bästa, och också den som man får som resultat vid sökning på www.shellgeostar.com, vilken troligen är den bästa route-planner-sidan för europeiskt bruk.

Angående att välja mellan Helsingborg/Helsingör + Rödby/Puttgarden eller Trelleborg/Rostock så är det faktiskt hugget som stucket. Det sistnämda alternativet är ca 30 mil kortare, men 300 kronor dyrare i biljettpris. Å andra sidan kan man åka med båten klockan 22, sova under natten i sovsalar på båten, och sen tuffa vidare klockan 06:30 på morgonen, och då bara ha 125 mil kvar. Vilket gör det till ett ganska fördelaktigt val.

Snökedjor kan komma att behövas, men alla mackar i alperna säljer snökedjor för en ganska billig penning, så det är bara att investera om halkan skulle vara framme.

Vinterdäck är dock inte att rekommendera på autobahn, det är dryga böter om det upptäcks.

/Marcus

hur kör ni egentligen??
Det finns dubbfria vinter däck typ blizzak...dom är inte förbjudna på autobahn...jag brukar ta bron i malmö till europa..då slipper man vänta på färjor.....de sparar tid.
kör f.ö. året om med dubbfria...

hur kör ni egentligen??
Körde via Helsinborg-Helsingör, Rödby-Puttgarden, ner till Geneve och den vägen in i Frankrike. Bra väg hela sträckan. Från Kalmar och ner är det 180mil. Tog ca 22h, inklusive snöstorm runt Frankfurt.
Vi hade snökedjor som låg oanvända, behövs icke.

hur kör ni egentligen??
Ang. snökedjor

Ibland står polisen och tvingar på bilarna snökedjor när man ska upp den sista biten till des grand montets. Det läskiga är att vädret skiftar så snabbt så man kan aldrig vara helt säker. Glöm inte heller att motorbromsa så mycket som möjligt i nedförsbackarna, annars kan bromsverkan bli praktiskt taget noll efter ett tag i sluttningarna.

hur kör ni egentligen??
Hej,

jo färjan trelleborg-travemunde/rostock är suverän för att sova på och delar upp körningen naturligt (om man kommer fr stockholm tex).

beroende på när/hur man åker kan den dock kosta en del. när vi åkte ner hyrde vi inten hytt utan hittade en hörna att rulla ut liggunderlag o sovsäckar i. då blev kostnaden knappt mer än om man betalade bensin o broavgift över till/genom danmark.

/ingrid

hur kör ni egentligen??
Den första rutten som Johan skrev är den bästa. Det är skönare att bara tuta på. Är man dessutom två eller fler behövs inga stopp och färjevilopauser.
Någon skrev att polisen tvingar på snökedjor upp till Grand Montets. Det har jag aldrig sett de två åren jag bott i Chamonix. Det är knappt några stigningar till GrandMontets från Chamonix så jag förstår inte vad du fått den uppgiften ifrån.

hur kör ni egentligen??
Det är inte bara fult, klumpigt, bökigt, skrammligt med snökedjor utan även... töntigt. Som svensk och van vid snö får du allt se till att komma insladdande med schyssta dubbfria vinterdäck. På skolfranska över något avlägset bergspass (alperna är ju större och roligare än cham) kan du kaxigt haspla ur dig till polisen att "det spelar ingen roll för oss att det är snö, vi svenskar är ju vana". Sommardäck plockar inga extrapoäng.

hur kör ni egentligen??
I motsats till vad SouthRips och andra säger KAN passet från
Martigny till Chamonix vara stängt pga snöhinder. Som idag t ex!
Om det ändå är öppet kan kedjor vara obligatoriska. Det får man ta
reda på innan man kommer till Martigny för därifrån till Chamonix
går det bara tåg - även då det är mycket snö. Det gäller alltså att
ta av från motorvägen i Schweiz tidigt nog så man kommer till
Geneve fvb till Chamonix. Kolla med UCPA i Argentiere eftersom
deras bussar kör endera vägen varje lördag. Och var försiktiga med
off-piste åkningen för i Mont Blanc massivet är det 1 m nysnö
sedan i söndags och 4 av 5 på lavinskalan.

Tillbaka
Topp