Hur långa är röda hyrstavar?

Dajjan

Ny medlem
Har försökt googla hur långa de röda hyrstavarna är eftersom jag vet att den längden passar mig. Har förstått att det finns en svensk färgstandard. Antar att det finns folk som har koll på detta här!

Om röd färg finns för flera längder så menar jag de som ligger runt 125 cm.

Intressant ... jag hade ingen aning om att hyrstavar var färgkodad, men jag har iofs. inte hyrt några stavar de senaste åren förutom en gång i RA när jag glömt stavarna hemma. Ser fram emot en spännande tråd! :-)

/MM

Vill du veta vilken längd dom stavarna har eller vilken längd på stav du borde köpa. Om det är det senare så är det enkelt.

Ställ dig med armen vinklad 90 grader och mät från golvet till övre delen av handen. Det måttet + 5-10 cm är lagom.

Mountain_Man sa:
Intressant ... jag hade ingen aning om att hyrstavar var färgkodad, men jag har iofs. inte hyrt några stavar de senaste åren förutom en gång i RA när jag glömt stavarna hemma. Ser fram emot en spännande tråd! :-)

/MM
Tror åtminstone att det är så eftersom de jag brukar hyra alltid är röda plus att jag hittade kataloger på nätet där det stod att hyrstavar fanns ”med både svensk och europeisk färgkodning”.

Vet att man kan mäta upp vad man ska ha men känns säkrare att gå på längden jag vet att jag gillar och brukar ha.

havreboll sa:
Vill du veta vilken längd dom stavarna har eller vilken längd på stav du borde köpa. Om det är det senare så är det enkelt.

Ställ dig med armen vinklad 90 grader och mät från golvet till övre delen av handen. Det måttet + 5-10 cm är lagom.
Klassikern är väl annars att man vänder staven upp och ner och lägger handen runt staven ovanför trugan. Den stavlängd som resulterar i 90 gradersvinkel i armbågen har rätt längd. På så vis kan man kompensera för att delen under trugan försvinner under snön.

Wille1504 sa:
havreboll sa:

Klassikern är väl annars att man vänder staven upp och ner och lägger handen runt staven ovanför trugan. Den stavlängd som resulterar i 90 gradersvinkel i armbågen har rätt längd. På så vis kan man kompensera för att delen under trugan försvinner under snön.
Absolut, dock har killen inga stavar just nu och med tanke på att han frågar efter längd på ett forum istället för i butiken så utgick jag från att det tricket inte fungerar. Sättet jag föreslog att han skulle mäta på kommer att ge samma resultat.

Min uppfattning är att hyrstavar generellt följer samma färgsystem.
Som jag minns det från det stället jag jobbade några år så är det som följer:

Svart(lång): 130 (säker)
Röd: 125 (säker)
Blå: 120 (säker)
Grön: 115 (osäker)
Gul: 110 (osäker)

Grön och gul kan vara tvärt om.

Kortare stavar har jag för mig följer samma mönster:

Svart: 105
Röd: 100
Blå 95
grön: 90