Hur långa skidor ska jag ha om jag är 1,73?

Winseb

Ny medlem
Hallo jag har en liten fråga jag ska köpa twintip och jag undrar villken längd jag ska ha på dem om jag är 1,73? ´Jag hade tänkt köpa mig skida som är kanske 160-165 undar om det är rätt längd? och om ni har någon skida ni ska sälja så är jag mycket intresserad...

Mvh //Sebbe

Senast ändrad:
Annars så tänkte jag skriva dom som är snyggast oavsett längd...

//H

Pizzaaugust sa:
jo för den är jääävligt mångsidig. flyter ju hyffsat i pudret (79 mm midja)
Men lägg ner det där breda-skidor-snacket! Börjar tröttna på det. Breda skidor är sån jävla hype. Visst flyter det bättre i bottenlöst puder men hur många här på FR åker egentligen bottenlöst puder?!

Dom som gör det behöver inte fråga för dom vet tillräckligt mycket för att välja själva. När man läser inlägg om vart folk ska i vinter så är det oftast ställen i sverige som nämns och nån vecka här och där i alperna och alperna är INTE likamed puder. Det kan likaväl vara blåis. Och skulle det va puder så behövs ett rejält dump och en duktig skidåkare för att behöva en bred skid.

Även om alla påstår sig åka puder så tror jag sanningen är att det inte så många dagar/säsong dom verkligen gör det. TM funkar alldeles utmärkt i 20-30cm puder.

JockeSki sa:
Pizzaaugust sa:
jo för den är jääävligt mångsidig. flyter ju hyffsat i pudret (79 mm midja)
Men lägg ner det där breda-skidor-snacket! Börjar tröttna på det. Breda skidor är sån jävla hype. Visst flyter det bättre i bottenlöst puder men hur många här på FR åker egentligen bottenlöst puder?!

Dom som gör det behöver inte fråga för dom vet tillräckligt mycket för att välja själva. När man läser inlägg om vart folk ska i vinter så är det oftast ställen i sverige som nämns och nån vecka här och där i alperna och alperna är INTE likamed puder. Det kan likaväl vara blåis. Och skulle det va puder så behövs ett rejält dump och en duktig skidåkare för att behöva en bred skid.

Även om alla påstår sig åka puder så tror jag sanningen är att det inte så många dagar/säsong dom verkligen gör det. TM funkar alldeles utmärkt i 20-30cm puder.
Om han vill ha allaround skida så ingr faktiskt Offpist där också. Eller hur? och då skulle jag inte vilja påstå att Dynastar tm är en alloround skida..

Hur lång du är har i princip ingenting med längden på dina skidor. det som betyder någonting är var du ska åka, hur du ska åka, hur pass tung du är och hur skicklig du är.
Så det så!

Edit: Stavfel...

Senast ändrad:
Pizzaaugust: Det finns tyvärr INGA allroundskidor. Det blir bara pannkaka av allt om man för söker kompromissa med allt. Om en skida ska fungera till ALLT så kommer den inte vara bra på nånting. Den kommer bara bli totalt värdelös överallt istället. Man måste vara ärlig mot sig själv och tänka var man tänker lägga mest tid. Jag är MYCKET tveksam till att majoriteten på FR lägger mest tid i bottenlöst chamangepuder. Och JO, ALLA skidor funkar i "normala" mängder puder. Och eftersom jag antar att folk åker mer hårt före än vad dom påstår så tycker jag man ska välja en skida med schyssta pistegenskaper.

Tycker det är bättre att ha en skida som är bra i pisten 6 dagar/vecka och bara OK den enda dagen det är bra med puder istället för att åka och hasa som nån brädåkare 6 dagar/vecka för att sen ha ett eller två bra puderåk innan det blivit uppåkt.

Edit: "Om han vill ha allaround skida så ingr faktiskt Offpist där också". Sant men offpist betyder inte bottenlöst puder och därför behöver man inte breda skidor.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp